V očakávaní blížiacej sa klimatickej konferencie COP28 a pred pripravovanými eurovoľbami v budúcom roku predstavil prezident Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) manifest a plán pre konkurencieschopný ekosystém európskej mobility, pod ktorý sa podpísali generálni riaditelia všetkých popredných európskych výrobcov vozidiel.
Luca de Meo, ktorý je tiež generálnym riaditeľom skupiny Renault, vyhlásil: „Náš sektor prechádza najväčšou transformáciou za viac ako storočie. Neexistujú žiadne pochybnosti o potrebe dekarbonizácie dopravy. Investujeme miliardy, aby sme tieto ciele dosiahli – a investujeme oveľa viac než akýkoľvek iný sektor.“ ACEA uvádza, že kvôli svojmu rozsahu nie je transformáciu schopný realizovať žiadny jednotlivý subjekt, ale potrebné je transformovať celý ekosystém dopravy. Preto zverejnila svoj manifest za celé odvetvie, určený najmä budúcemu Európskemu parlamentu a Komisii. V manifeste navrhuje plán založený na troch pilieroch – dodávka, výroba a dopyt – ktorý má byť implementovaný automobilovým priemyselným sektorom a jeho partnermi.
„Odvetvie automotive musí každý rok až do roku 2030 implementovať v priemere osem až deväť nariadení EÚ, ktoré postupne vstupujú do platnosti, pričom v niektorých prípadoch ide o protichodné predpisy,“ tvrdí prezident ACEA a dodáva: „Európa naliehavo potrebuje prijať holistický prístup k výzvam automobilového priemyslu, ktorý bude zahŕňať celý dodávateľský a výrobný reťazec od začiatku až po koniec. Problémy, ktorým čelíme, sa totiž týkajú mnohých sektorov: automobilového, banského, energetického, infraštruktúry a ďalších. Ak sa pozrieme na našich globálnych konkurentov, vidíme, že sú v tomto veľmi dobrí.“
„Európa musí nielen zabezpečiť, aby sme boli vybavení rovnako ako iné regióny, ale tiež aby sme mali rovnaké podmienky v globálnej súťaži. Konkurencia je veľmi zdravá a skutočná konkurencia tiež znamená otvorené globálne trhy a pravidlá pre spravodlivý a voľný obchod,“ povedal de Meo. Kľúčovým prvkom plánu ACEA je urobiť z Európy centrum výroby zelených a inteligentných vozidiel. „Musíme spolupracovať na vytvorení podmienok pre výrobu rôznych modelov vozidiel s nulovými emisiami, vrátane malých, cenovo dostupných elektrických vozidiel, ktoré sú ziskové na výrobu v Európe,“ vysvetlil prezident ACEA.
ACEA predstavila svoj Manifest Konkurencieschopný európsky automobilový priemysel, ktorý vedie mobilitnú revolúciu, ako súčasť svojej kampane #FutureDriven. V dokumente ACEA prezentuje svoju víziu priemyslu, ktorý podporuje udržateľnosť, vysokokvalifikované európske pracovné miesta, bezpečnú a spoľahlivú dopravu, globálnu konkurencieschopnosť a dostupnú mobilitu pre všetkých. Obsahuje kľúčové politické odporúčania pre päťročný mandát EÚ a predstavuje akčný plán pre konkurencieschopný európsky dopravný ekosystém založený na troch pilieroch: dodávka, výroba a dopyt.
Prečo je to dôležité?
V automotive pracuje takmer 13 miliónov Európanov
(8,3 % všetkých výrobných pracovných miest).
Sektor generuje 392,2 miliardy eur daňových príjmov pre európske vlády,
101,9 miliardy eur obchodného prebytku EU, viac ako 7 % HDP EÚ
a ročne vynakladá 59,1 miliardy eur na výskum a vývoj,
čo predstavuje 31 % celkových výdavkov EÚ na výskum a vývoj.
Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) zastupuje 14 hlavných európskych výrobcov automobilov, dodávok, nákladných a autobusov: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group a Volvo Group.