Európsky automobilový priemysel čelí stále väčším výzvam v podobe rastúcej konkurencie zo strany Číny. Týka sa to už nielen výroby a dovozu automobilov, ale aj jednotlivých komponentov. V článku publikovanom na portáli Automobilwoche analyzoval autor Gerd Scholz súčasný stav a vývoj v sektore automotive, v ktorom Európa dlhé roky dominovala. Prináša dôležitý pohľad na výzvy a príležitosti, ktorým čelí európsky automobilový priemysel a poukazuje na dôležitosť inovácií a prispôsobenia sa v dynamicky sa meniacom globálnom prostredí.
Európski dodávatelia, ktorí sa ešte nedávno mohli chváliť mohutnými exportmi vo výške mnohých miliárd eur, čelia teraz zásadnému obratu. Exportný prebytok, ktorý ešte v roku 2018 dosahoval približne 26 miliárd eur, sa do roku 2022 prepadol na 10 miliárd. Ak sa trend v dovoze batérií pre elektrické vozidlá bude naďalej vyvíjať súčasným tempom, Európa sa môže už v roku 2024 (!) stať čistým dovozcom automobilových súčiastok.

Tento dramatický posun je spôsobený najmä významným nárastom dovozu trakčných batérií. V analýze sa uvádza, že ak by sme z celkového objemu dovozov vylúčili batérie, deficit by sa znížil na jedenásť percent. Batérie preto majú kritický vplyv na celkovú bilanciu tohto segmentu.
Nemeckí a japonskí dodávatelia automobilových dielov zaznamenali podľa článku na svetovom trhu najväčšie poklesy. Trhový podiel nemeckých dodávateľov klesol o 2,3 percentuálneho bodu na 20,7 percenta, zatiaľ čo japonskí dodávatelia zažili pokles až o šesť bodov na 21,8 percenta. Na druhej strane, dodávatelia v ostatných krajinách Európy si mierne zlepšili svoje postavenie.
Kým európski dodávatelia čelia poklesu, čínski konkurenti si výrazne zlepšujú svoje pozície. Ich podiel na svetovom trhu sa v sledovanom období takmer zdvojnásobil a dnes dosahuje už 9,3 percenta.
Európski dodávatelia musia zároveň čeliť poklesu priamych zahraničných investícií do automobilového sektora. Tento pokles možno pripísať investičnému boomu v USA, vyvolanému zákonom o znížení inflácie. Tento vývoj zdôrazňuje potrebu adaptácie a inovácií zo strany európskych dodávateľov, aby si udržali svoje postavenie na svetovom trhu.
Autor analýzy vyzýva európskych dodávateľov, aby na tieto zmeny reagovali strategickými investíciami a inováciami, najmä v oblasti vývoja a výroby batérií pre elektrické vozidlá. Toto je kľúčové pre udržanie konkurencieschopnosti a udržateľnosti európskeho automobilového priemyslu v globálnom meradle.