Krátka odpoveď je: „áno, sú“. Dlhšiu a sofistikovanejšiu odpoveď založenú na medzinárodných analýzach pripravil Aaron Fishbone, expert Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) na nadnárodnú legislatívu a komunikáciu v sektore elektromobility. Do diskusie o emisnej stope vyprodukovanej počas celého životného cyklu elektromobilov (EV) v porovnaní s vozidlami so spaľovacími motormi (ICE) prináša presvedčivé argumenty a tvrdé dáta, ktoré pomáhajú odhaliť pravdu za často sa opakujúcimi mýtmi o výsledkoch porovnania rozličných typov vozidiel.
Autor: Aaron Fishbone, Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA)
Neustále sa stretávame s množstvom dezinformácií a zavádzajúcich argumentov, ktoré koncept elektromobility neprávom kritizujú a podceňujú pozitívny environmentálny dopad batériových elektrických vozidiel. Tieto argumenty zámerne prehliadajú viaceré dôležité aspekty rozvoja, ako sú napríklad pokroky v technológii, zmeny v energetickom mixe jednotlivých krajín a celkový potenciál elektromobility pri znižovaní emisií CO2. Cieľom nášho pátrania v rôznych renomovaných zdrojoch bolo objasniť tieto fakty a ukázať, ako na tom elektromobily skutočne stoja v porovnaní s vozidlami so spaľovacími pohonmi z hľadiska ich emisnej stopy počas celého ich životného cyklu.
ELEKTROMOBIL VS. „SPAĽOVÁK“: KOMPARATÍVNA ANALÝZA EMISNEJ STOPY CO2 POČAS ŽIVOTNÉHO CYKLU AUTOMOBILU
PDF NA STIAHNUTIEPri hodnotení emisnej stopy CO2 bola v analyzovaných štúdiách použitá komplexná metodika, ktorá zohľadňuje celý životný cyklus vozidiel. Pokrýva všetky jeho aspekty – od ťažby nerastných surovín, cez samotnú výrobu vozidla a batérie, až po prevádzku a likvidáciu vozidiel vrátane recyklácie batérií. V prípade elektromobilov sa osobitná pozornosť venuje emisiám spojeným s výrobou, prevádzkou a následnou likvidáciou batérií, pričom do výpočtov vstupuje aj to, z akého zdroja pochádza elektrina používaná na ich nabíjanie. Pre ICE vozidlá sa započítava ťažba, výroba a preprava fosílnych palív. Všetky tieto údaje sú následne prepočítané na ekvivalent emisií CO2 na jeden kilometer jazdy. Takýto prístup umožňuje presné a komplexné porovnanie environmentálneho dopadu rôznych typov vozidiel, pričom do úvahy sú brané aj regionálne rozdiely v energetickom mixe a rôzne ďalšie prevádzkové faktory.
Zistenia analýz dokazujú, že elektromobily majú výrazne nižší environmentálny dopad v porovnaní s vozidlami so spaľovacím pohonom. Toto tvrdenie je podložené viacerými štúdiami od renomovaných organizácií, medzi ktorými je zvlášť významná analýza Medzinárodnej rady pre čistú dopravu z roku 2021, ktorá uvádza, že emisná stopa batériových elektrických vozidiel (BEV) je v Európe o 66 až 69 % nižšia než u vozidiel ICE. Tento rozdiel bude ešte výraznejší, ak zvážime pokračujúci prechod k obnoviteľným zdrojom energie a zlepšovanie procesov výroby a recyklácie batérií. Rovnaké alebo podobné zistenia potvrdilo päť nezávislých komplexných štúdií z rokov 2016 až 2021 od Európskej komisie, britského Ministerstva dopravy, Medzinárodnej rady pre čistú dopravu, Medzinárodnej energetickej agentúry a Švajčiarskeho kompetenčného centra pre energetický výskum.
Pokiaľ sa zameriame na výrobu a prevádzku vozidiel konkrétne na Slovensku, batériové elektromobily sú na tom z pohľadu ich celkovej environmentálnej stopy oveľa lepšou variantou ako vozidlá so spaľovacími motormi. Podľa analýzy Európskej únie vyprodukuje nový elektromobil v prevádzke od roku 2020 na Slovensku približne 130 g CO2 ekvivalentu na km, v porovnaní s približne 250 g v prípade využitia nafty. Do roku 2030 klesne objem emisií elektromobilu na približne 70 g CO2 / km, zatiaľ čo vozidlo s naftovým pohonom bude aj o sedem rokov produkovať stále ekvivalent 250 g CO2 / km. Konkrétne na Slovensku vzniká počas celého životného cyklu vozidla (výroba/prevádzka/likvidácia) väčšina celkových emisií už vo fáze výroby. Vďaka nízkoemisnému energetickému mixu je prevádzka elektromobilu u nás veľmi ekologickou.
Každá z analyzovaných štúdií upozorňuje na fakt, že elektrická sieť v Európe využíva postupne viac obnoviteľných zdrojov a výroba elektromobilov sa časom stáva energeticky menej náročnou. Nové typy batérií znižujú množstvo emisií „zabudovaných“ pri výrobe batériových článkov a stále lepšia recyklácia a opätovné používanie batérií a ich základných surovín ďalej znižujú negatívny dopad výroby a prevádzky elektromobilov na životné prostredie. Tieto očakávania sa v priebehu približne siedmych rokov od vydania prvej analyzovanej štúdie až po súčasnosť potvrdzujú reálnymi výsledkami aj v praxi. Nožnice medzi „spaľovákmi“ a elektromobilmi sa preto budú ďalej otvárať. Pri osobných automobiloch strednej veľkosti, ktoré sa budú registrovať v roku 2030, očakáva štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu nárast rozdielu v emisiách až na 74 % – 77 %. To by znamenalo, že namiesto jedného ICE by s rovnakou emisnou stopou mohli jazdiť po cestách až štyri elektromobily.
Zistenia skúmaných analýz jasne preukazujú, že elektromobily sú nielen aktuálnou, ale aj budúcou cestou k zníženiu emisií v dopravnom sektore. Vyvracajú mýty o ich vysokom environmentálnom dopade a ukazujú, že s pokračujúcim vývojom a zlepšovaním technológií bude ich prínos pre životné prostredie len rásť. Je našou povinnosťou poskytovať verejnosti presné a objektívne informácie, ktorými vyvraciame fámy šírené odporcami bezemisnej dopravy.