V slovenskom ekosystéme elektromobility pribudla nová služba, ktorá spája energetiku a elektromobilitu spôsobom, aký sme doteraz poznali len z teoretických diskusií o smart grid. Platforma Wattiva.sk, ktorú vyvíja spoločnosť Voltia Technologies – člen Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) – predstavuje riešenie, ktoré dokáže premeniť elektromobily z potenciálnej záťaže siete na jej aktívnu súčasť.
Podstata systému spočíva v tom, že každé zapojené elektrické vozidlo sa stáva inteligentným energetickým uzlom. Nabíjanie už neprebieha náhodne, ale podľa potreby elektrickej siete a aktuálnej ceny energie. Wattiva plánuje nabíjanie automaticky a na diaľku, v najvýhodnejších časoch podľa vopred presne nastavených pravidiel. V budúcnosti bude schopná reagovať aj na signály distribučnej sústavy – napríklad krátkodobo znížiť záťaž počas špičky alebo využiť prebytok obnoviteľnej energie v sieti.

„Dlhé roky sa o tomto probléme iba hovorilo – ako zvládne sieť nárast počtu elektromobilov, či nebudú autá prekážkou pre stabilitu systému. Dnes ukazujeme, že práve elektromobily môžu byť riešením,“ hovorí Peter Hofierka, CEO Voltia Technologies. Platforma vznikla v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou a KINIT – Kempelenovým inštitútom inteligentných technológií, pričom využíva umelú inteligenciu a modelovanie flexibility domácich spotrebičov aj vozidiel.
Wattiva nie je len ďalšia aplikácia na „smart“ nabíjanie. Ide o komplexnú platformu, ktorá umožní vznik nového trhu s flexibilitou – teda obchodovania s energetickou rezervou, ktorú môžu ponúkať aj bežní používatelia. Ak majiteľ elektromobilu umožní systému krátkodobo prerušiť alebo presunúť nabíjanie, sieť za to dokáže zaplatiť. Energia z garáže tak pomáha stabilizovať sústavu a zároveň prináša vodičovi reálnu finančnú odmenu.
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský pri tejto príležitosti zdôrazňuje, že podobné inovácie predstavujú presne ten typ prepojenia energetiky a dopravy, ktoré Slovensko potrebuje: „Wattiva dokazuje, že domáce riešenia môžu konkurovať najvyspelejším trhom. Je to príklad toho, ako možno moderné technológie využiť pre efektívny a udržateľný rozvoj elektromobility.“

Projekt sa spúšťa v čase, keď sa v Európe naplno rozbiehajú schémy obchodovania s flexibilitou a kreditmi za zelenú energiu. Kombinácia týchto dvoch trendov – domácej flexibility a kreditov za obnoviteľnú elektrinu – otvára cestu k tomu, aby sa elektromobil stal prirodzenou súčasťou energetickej transformácie. Wattiva prináša reálnu odpoveď na otázku, ako prepojiť dekarbonizáciu dopravy s energetickou stabilitou. Ukazuje, že v garáži môže stáť nielen dopravný prostriedok, ale aj aktívny prvok budúcej elektrickej siete.
O tom, ako funguje riadené nabíjanie, agregácia flexibility či odmeňovanie používateľov, hovoril Martin Gonda z Voltie aj v našom podcaste NA PLNÝ PRÚD, kde spolu s riaditeľom SEVA diskutujú o prepojení medzi elektromobilom, domácou sieťou a energetickým trhom. „Konečne som pochopila, čo to vlastne robíš,“ povedala vraj po vypočutí epizódy jeho manželka – a práve to je cieľom nášho podcastu: prinášať zrozumiteľné odpovede na zložité otázky a ukazovať, že elektromobilita nie je len o autách, ale o inteligentnej energii v každej domácnosti.
Viac o projekte na www.wattiva.sk.