Na základe dnešného (21. november 2023) hlasovania Európskeho parlamentu prijíma Európa jedny z najambicióznejších svetových štandardov pre emisie oxidu uhličitého (CO2) týkajúce sa ťažkých nákladných vozidiel a autobusov. Tento krok predstavuje významný míľnik v úsilí o redukciu skleníkových plynov a v boji proti klimatickým zmenám.
Pozrime sa bližšie na kľúčové body tohto rozhodnutia a dianie v EP:
1️⃣ Rozšírenie zoznamu vozidiel, ktorých sa zmeny dotýkajú: Okrem nákladných vozidiel a autobusov budú do nových štandardov po novom zahrnuté aj všetky vozidlá na špeciálne účely, ako sú smetiarske autá alebo domiešavače betónu, ako aj malé nákladné vozidlá s hmotnosťou do 5 ton, ktoré v pôvodnom návrhu zahrnuté neboli.
2️⃣ Ciele zníženia emisií CO2: Hlavné ciele ostávajú nezmenené: do roku 2030 musia byť nové nákladné vozidlá a autobusy o 43% efektívnejšie z hľadiska emisií CO2, od roku 2035 o 64 % a od roku 2040 až o 90 %. Tento cieľ predstavuje významnú výzvu pre výrobcov a zároveň impulz pre inovácie v oblasti technológií.
3️⃣ Ciele pre autobusy: Špecifikácia cieľov pre autobusy zostáva nezmenená. Všetky nové mestské autobusy musia byť do roku 2030 stopercentne bezemisné. Medzimestské autobusy však boli vyňaté z tohto cieľa a zaradené do rovnakej kategórie spolu s nákladnými vozidlami. Výnimka pre autobusy poháňané biometánom bude platiť do roku 2035.
V rozprave Európskeho parlamentu, ktorý priamo v Bruseli sledoval náš vyslaný spolupracovník Boris Bukovský, bol najviac diskutovaným bodom návrh na zavedenie tzv. Carbon Correction Factor (CCF), ktorý by umožnil, aby sa podiel použitých alternatívnych palív počas prevádzky vozidla započítaval do cieľov výrobcov nákladných vozidiel. Kritici CCF argumentovali, že by to znamenalo koniec kontroly výrobcov, pričom významnú právomoc by získali dodávatelia palív. Naproti tomu zástancovia CCF tvrdili, že takéto riešenie je potrebné pre technologicky neutrálny prístup. Nakoniec však bol návrh na zavedenie CCF zamietnutý.
Teraz sa celý proces posunie do fázy tzv. trialógu, v ktorej bude Európsky parlament, Európska Rada a Európska Komisia spoločne hľadať kompromis medzi svojimi postojmi.