V rámci sledovania globálnych trendov v elektromobilite si SEVA všimla dôležitú analýzu trhu uverejnenú v servise agentúry Reuters. Zaoberá sa konkurenčným bojom firiem, ktoré prevádzkujú nabíjacie stanice pre elektromobily, o prvotriedne lokality v Európe a USA. Poskytuje užitočný pohľad na výzvy v tomto rýchlo sa rozvíjajúcom sektore.
Spoločnosti prevádzkujúce nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá v Európe a Spojených štátoch začínajú súperiť o najlepšie miesta pre verejné rýchlonabíjačky. Odborníci predpovedajú ďalšie fúzie a akvizície, keďže do sektora vstupuje čoraz viac veľkých investorov. Mnohí operátori nabíjacích služieb sú financovaní dlhodobými investormi a očakáva sa príchod ďalších. Blížiace sa obmedzenia predaja automobilov založených na fosílnych palivách zvýšili atraktivitu tohto sektora pre investorov do infraštruktúry ako je napríklad M&G Infracapital a švédska spoločnosť EQT.
„Keď sa pozrieme na našich zákazníkov, teraz to vyzerá ako hra na získanie územia,“ hovorí Tomi Ristimäki, generálny riaditeľ fínskej spoločnosti Kempower, ktorá vyrába EV nabíjačky. „Kto teraz získa najlepšie lokality, môže si zabezpečiť predaj služieb nabíjania a elektriny v nadchádzajúcich rokoch.“
Analýza Reuters ukazuje, že na celom svete existuje viac ako 900 spoločností poskytujúcich nabíjačky pre elektromobily. Od roku 2012 tento sektor prilákal viac ako 12 miliárd dolárov vo venture kapitále.
Keďže veľkí investori financujú ďalšie konsolidácie, „svet rýchlonabíjačiek bude vyzerať dosť odlišne od toho dnešného,“ hovorí Michael Hughes, hlavný obchodný a finančný riaditeľ spoločnosti ChargePoint, jednej z najväčších dodávateľov vybavenia a softvéru pre EV nabíjačky.
Korporácie ako Volkswagen, BP a E.ON investovali veľké sumy do odvetvia, ktoré len od roku 2017 zaznamenalo 85 akvizícií. V Spojenom kráľovstve existuje viac ako 30 prevádzkovateľov rýchlonabíjacích staníc a minulý mesiac spustili prevádzku dvaja noví: austrálska firma Jolt podporená fondom infraštruktúry BlackRock a Zapgo, ktorá získala 25 miliónov libier z kanadského dôchodkového fondu OPTrust.
Na americkom trhu je najväčším hráčom Tesla, ale čoskoro sa pridajú ďalšie obchodné siete a čerpacie stanice, čím sa počet rýchlonabíjacích sietí v USA do roku 2030 viac ako zdvojnásobí: z 25 v roku 2022 na 54, uvádza Loren McDonald, generálny riaditeľ výskumnej firmy EVAdoption.
Môže trvať až štyri roky, kým sa dobre umiestnená nabíjacia stanica dostane do plusu, a to až po dosiahnutí hranice skutočného využitia okolo 15 %. Spoločnosti poskytujúce nabíjačky sa sťažujú, že expanziu v Európe spomaľuje byrokracia. Napriek tomu je tento sektor v hľadáčiku dlhodobých investorov do infraštruktúry.
„So správnymi lokalitami dávajú dlhodobé investície do spoločností prevádzkujúcich nabíjacie služby zmysel,“ hovorí Christophe Bordes, riaditeľ Infracapital. Hughes zo spoločnosti ChargePoint verí, že väčší hráči začnú v krátkom čase hľadať nové nevyužité lokality pre veľké nabíjacie huby s 20 alebo 30 rýchlonabíjacími konektormi, ktoré budú obklopené obchodmi a službami.
„Súťaž o lokality je už dnes zúrivá,“ hovorí, „ale nájsť, vybudovať a zabezpečiť tieto nové miesta pre budúcu generáciu rýchlonabíjačiek trvá dlhšie, než si dnes mnoho ľudí myslí.“ Súťaž o najlepšie lokality je intenzívna a majitelia lokalít môžu operátorov zmeniť aj niekoľkokrát predtým, ako sa rozhodnú pre víťaza. „Neexistuje nič také ako neúspešný obchod, keď hovoríme o majiteľoch lokalít,“ hovorí Brendan Jones, generálny riaditeľ spoločnosti Blink Charging.
Firmy tiež súperia o exkluzívne zmluvy s majiteľmi lokalít. Napríklad britská spoločnosť InstaVolt – vlastnená EQT – má dohody so spoločnosťami ako McDonald’s na výstavbu nabíjacích staníc pri ich reštauráciách. „Ak získate takéto partnerstvo, je to vaše, kým to nepokazíte,“ hovorí generálny riaditeľ InstaVolt, Adrian Keen.
Nový hráč na britskom trhu Zapgo plánuje zacieliť na nedostatočne vybavené časti juhozápadu Anglicka, pričom ponúkne majiteľom nehnuteľností podiel na príjmoch z nabíjania, aby získal dobré lokality. Plánuje výstavbu 4 000 nabíjačiek do roku 2030.
„Ako všetky odvetvia, ktoré vznikli vďaka množstvu malých startupov, postupne sa zapoja veľkí hráči a bude dochádzať k ich konsolidácii,“ povedal McDonald. „Na konci tohto desaťročia budú firemné logá na nabíjacích staniciach veľmi odlišné od toho, čo vidíme dnes.“