Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) nepretržite monitoruje a informuje verejnosť o dôležitých zisteniach, ktoré môžu zmeniť naše vnímanie elektrifikovanej dopravy. Teraz prináša výsledky troch najnovších medzinárodných štúdií, ktoré sa venovali analýze emisného vplyvu celého životného cyklu vozidiel od ťažby surovín a výroby cez používanie až po ich recykláciu. Zdroje sa zhodujú na tom, že batériové elektromobily (BEV) majú oproti spaľovákom (ICE) výrazne nižšiu emisnú stopu – úspora môže už dnes dosiahnuť až 74 % a bude ďalej rásť. Tvrdenie, že elektromobily sú pre životné prostredie rovnako zlé alebo dokonca horšie ako spaľováky, je teda na základe vedeckých zistení nepravdivé.
SEVA REŠERŠ:
Emisná stopa BEV vs. ICE
Tri dokumenty, ktoré boli publikované v priebehu posledného štvrťroka a stali sa preto stredobodom záujmu analytikov SEVA, je štúdia vypracovaná spoločnosťou Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), ďalej report Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) a napokon štúdia Ekologický vplyv vozidiel, ktorá vznikla na pôde Vysokého učenia technického v Brne (VUT). Autorský tím vedený slovenským výskumníkom sa v analýze sústredí na špecifické podmienky krajín V4 a prináša cenné údaje o regionálnych ekologických dopadoch elektromobilov, čím pripravuje pôdu na hlbšiu diskusiu o budúcnosti mobility.
„V našej štúdii sme dôkladne analyzovali celý životný cyklus štyroch prakticky identických vozidiel s rôznymi typmi pohonu a kapacitou trakčnej batérie a porovnali sme ich vplyv na životné prostredie v podobe emisií skleníkových plynov, vďaka čomu sa nám podarilo určiť najvýznamnejšie zdroje emisií v celom životnom cykle jednotlivých vozidiel,“ uviedol Kamil Jaššo, hlavný autor štúdie, výskumník VUT Brno a akademický pracovník Univerzity Obrany v Brne. „Veríme, že naše výsledky pomôžu vyvrátiť viaceré mýty o elektromobiloch a nasmerovať verejný diskurz o elektrifikácii dopravy smerom k racionálnym argumentom. Napriek tomu, že sme pri elektrických vozidlách aplikovali často tie menej priaznivé scenáre, ako sú napríklad vysoké nabíjacie straty, z každého porovnania vyšli nakoniec víťazne.“
Štúdia zdôrazňuje zásadný vplyv tzv. energetického mixu jednotlivých krajín na to, aký významný je ekologický prínos prechodu na elektromobil. Kým v Poľsku, kde sa väčšina elektrickej energie vyrába z uhlia, sa reálny ekologický prínos dosiahne až po prejdení 50 tisíc kilometrov, Slovensko s prevažujúcim podielom jadrovej a obnoviteľnej energie exceluje vďaka výrazne nižším emisiám počas prevádzky BEV. Zistenia VUT potvrdzujú, že BEV majú v porovnaní s ICE na Slovensku emisnú stopu nižšiu o 60 až 70 %. „Po slovenských cestách tak stačí prejsť s elektromobilom len 23 tisíc kilometrov, aby sa „vymazali“ emisie navyše, vytvorené pri výrobe batérie pre elektromobil,“ komentuje zistenia štúdie Jaššo.
„Tieto zistenia sú nesmierne povzbudivé. Ukazujú, že každý Slovák, ktorý sa rozhodne presadnúť do elektromobilu, významným spôsobom obmedzí svoju emisnú stopu. Máme na Slovensku vynikajúce technické podmienky pre rozvoj elektromobility, preto našim prvoradým cieľom je dosiahnuť zmenu v celkovom nastavení spoločnosti voči tejto revolúcii v doprave,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský a dodal: „Samozrejme, začína sa to od jednotlivca, preto sme pripravení ďalej prinášať racionálne argumenty a vedecké zistenia pre každého, kto má záujem o poctivú a serióznu diskusiu.“ Prioritou SEVA je podporovať transformáciu k elektromobilite na cestách aj v továrňach a uľahčiť ľuďom i firmám prechod k bezemisným technológiám tak, aby Slovensko prispelo k dosiahnutiu európskych environmentálnych cieľov.
Okrem štúdie z Brna analyzovala SEVA aj najnovšie zahraničné reporty, ktoré takisto potvrdzujú výrazne nižšiu uhlíkovú stopu BEV v porovnaní s ICE. Podľa reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) sú emisie skleníkových plynov pri BEV až o 74 % nižšie oproti ICE, zatiaľ čo štúdia vypracovaná spoločnosťou Ricardo pre FIA prišla k záveru, že BEV v Európe znižujú emisie o 63 % a do roku 2050 môže pokles dosiahnuť až 80 %. „Práve postupné zvyšovanie ekologického prínosu elektromobilov, ktoré predikujú všetky analyzované štúdie, je podľa nás veľmi dôležité. S tým, ako budú v energetickom mixe ďalej pribúdať obnoviteľné zdroje, porastie ešte viac reálny enviromentálny efekt elektromobilov. Ochota ľudí presadnúť do elektrických vozidiel tak bude znamenať stále významnejší príspevok k zdravšej planéte,“ tvrdí Križanský.
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský sa s hlavným autorom štúdie VUT Brno Kamilom Jaššom pozhováral o podrobnostiach a zisteniach analýzy aj v najnovšej epizóde podcastu o elektromobilite NA PLNÝ PRÚD, ktorú zverejníme v piatok 6. decembra na platforme Spotify a na adrese www.seva.sk/naplnyprud.