SEVA vyvracia najväčšie klamstvá šírené o elektromobilite.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu už 12 rokov pracuje na propagácii a podpore bezemisnej dopravy založenej na energii uloženej v batérii. Pri našich aktivitách často narážame na rôzne mýty, hoaxy a dezinformácie, ktoré medzi verejnosťou vyvolávajú neopodstatnené obavy. Rozhodli sme sa preto reagovať na tieto nepravdy a priniesť jasné a stručné odpovede, ktoré tieto mýty vyvracajú, pričom vychádzame z kolektívnej expertízy a dlhoročných skúseností členov SEVA. Naša znalosť problematiky a špecifík slovenského prostredia je podložená spoluprácou s renomovanými zahraničnými partnermi a čerpaním informácií výlučne z hodnoverných zdrojov.
SEVA vyvracia najväčšie klamstvá šírené o elektromobilite.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu už 12 rokov pracuje na propagácii a podpore bezemisnej dopravy založenej na energii uloženej v batérii. Pri našich aktivitách často narážame na rôzne mýty, hoaxy a dezinformácie, ktoré medzi verejnosťou vyvolávajú neopodstatnené obavy. Rozhodli sme sa preto reagovať na tieto nepravdy a priniesť jasné a stručné odpovede, ktoré tieto mýty vyvracajú, pričom vychádzame z kolektívnej expertízy a dlhoročných skúseností členov SEVA. Naša znalosť problematiky a špecifík slovenského prostredia je podložená spoluprácou s renomovanými zahraničnými partnermi a čerpaním informácií výlučne z hodnoverných zdrojov.
Výroba batérií pre elektrické vozidlá síce produkuje emisie, avšak celkový environmentálny dopad elektrických vozidiel je nižší ako pri vozidlách so spaľovacím motorom. Počas svojho životného cyklu produkujú elektrické vozidlá výrazne menej emisií skleníkových plynov vďaka nulovým lokálnym emisiám počas prevádzky. Navyše, technológie na výrobu batérií sa neustále zlepšujú a zvyšuje sa aj podiel obnoviteľných zdrojov energie používaných pri ich výrobe. Dôležitý je aj energetický mix jednotlivých krajín, pričom Slovensko je z tohto pohľadu so svojimi vodnými a jadrovými zdrojmi jednou z krajín, ktorý majú najčistejšiu elektrinu v EÚ. Ak vás táto problematika zaujíma, venujte pozornosť dokumentu SEVA REŠERŠ: Emisná stopa počas životného cyklu elektromobil vs. spaľovák.
Nič nemôže byť ďalej od pravdy. Hoci obstarávacia cena elektromobilov môže byť vyššia, ich prevádzkové náklady sú omnoho nižšie vďaka nižším nákladom na údržbu a palivo. Elektrické vozidlá majú menej pohyblivých súčiastok, čo znamená menej nevyhnutnej údržby. Navyše, cena elektriny je stabilnejšia a často nižšia ako cena benzínu či nafty. V dlhodobom horizonte sú teda elektrické vozidlá ekonomicky výhodnejšie.
Elektrické vozidlá podliehajú prísnym bezpečnostným normám a testom. Požiare batérií sú veľmi zriedkavé a často súvisia s extrémnymi podmienkami alebo poškodením. Výrobcovia neustále zlepšujú bezpečnostné technológie, aby minimalizovali riziko požiarov. Navyše, štatistiky ukazujú, že elektrické vozidlá nie sú náchylnejšie na požiare ako konvenčné vozidlá so spaľovacími motormi.
Ak vás táto problematika zaujíma podrobnejšie, odporúčame tento článok o Cvičení zásahu pri požiari elektromobilu.
V polovici roka 2024 bolo v prevádzke viac ako 2000 verejných nabíjacích bodov vo viac ako 800 lokalitách po celom Slovensku. V pomere na počet elektromobilov na cestách je nabíjačiek dostatok. Dôležité je pripomenúť, že 80 % nabíjaní realizujú majitelia elektromobilov na súkromných nabíjačkách doma alebo v práci.
Slovenská vláda a súkromný sektor neustále pracujú na rozširovaní nabíjacej infraštruktúry. Existuje viacero plánov a projektov na zvýšenie počtu verejných aj súkromných nabíjacích staníc, financovaných aj z Plánu obnovy a odolnosti. Tieto opatrenia zahŕňajú podporu inštalácie nabíjačiek v domácnostiach, firmách a na verejných miestach, čo významne zlepší dostupnosť nabíjania pre všetkých užívateľov.
V dnešných elektromobiloch sa najčastejšie používajú lítium-iónové batérie. V elektromobiloch tradičných automobiliek sa využíva najčastejšie lítium v kombinácii s niklom, mangánom a kobaltom, preto majú niekedy označenie aj NMC. Ich teoretická životnosť je 2000 – 2500 cyklov, čo môže pri 500 km nájazde na 1 cyklus predstavovať milión až 1 250 000 km.
Väčšina výrobcov poskytuje na batérie záruku až na 8 rokov alebo 160 000 km. Jej skutočná dĺžka životnosti do bodu, keď dosiahne približne 70-80 % svojej kapacity a nie je už na využívanie v elektromobile ideálna, dosahuje omnoho viac. Vydrží pokojne aj 400 – 500 tisíc kilometrov.
Lítium-iónová batéria má zo všetkých, najčastejšie používaných typov batérií najvyššiu energetickú hustotu. K jej zdraviu a trvácnosti môže prispieť aj sám vodič, ak dodržiava niekoľko jednoduchých pravidiel:
- Nenechajte úplne vybiť batériu elektromobilu.
- Ak to vyslovene nepotrebujete pred dlhšou jazdou, nenabíjajte auto na 100 % (odporúča sa do 80 %). Všeobecne platí, že čím menší rozsah pre nabíjanie batérie používate, tým lepšie robíte. Napr. je lepšie ju nabiť 2x v rozsahu 40 % alebo 60 % ako raz zo 40 % na 80 %.
- Batéria moderného elektromobilu je zložená z 300 až 400 pouch (sáčkových) článkov, až niekoľko desiatok prizmatických alebo tisícok cylindrických. Nabíjajte čo najviac na bežnej nabíjačke na striedavý prúd (AC), kedy riadiaca elektronika batérie dokáže najlepšie balansovať všetky články na rovnaké napätie. Vyvažuje tak rozdiely v ich vlastnostiach, ktoré by viedli k rozdielnemu opotrebovaniu. Avšak pozor, vyhýbajte sa nabíjaniu na bežnej domácej zásuvke. Nie kvôli batérii ale skôr z pohľadu bezpečnosti (bežné domáce zásuvky nie sú stavané na dlhodobú vyššiu záťaž a môžu sa prehriať).
- V zime zapnite predhrievanie vozidla počas pripojenia k nabíjačke.
Výrobcovia batérií a elektrických vozidiel neustále pracujú na zlepšovaní etiky a udržateľnosti svojich dodávateľských reťazcov. Investujú do recyklácie batérií a hľadajú alternatívne materiály, ktoré znižujú závislosť na vzácnych surovinách. Existujú iniciatívy a regulačné opatrenia, ktoré zabezpečujú zodpovednú ťažbu a spracovanie surovín.
Hoci globálnym trhom dominuje Čína, Európa vynakladá veľké úsilie na objavenie a využívanie vlastných zdrojov.
Nabíjanie elektrických vozidiel je riadené inteligentnými systémami, ktoré optimalizujú využitie elektrickej siete a predchádzajú preťaženiu. Využívanie nabíjacích staníc v čase nízkej spotreby (napr. v noci) a integrácia obnoviteľných zdrojov energie naopak prispievajú k stabilite a efektívnemu fungovaniu elektrickej siete.
Spotreba elektriny bude časom rásť nielen kvôli elektromobilom, ale aj vykurovaniu, tepelným čerpadlám, klimatizáciám a podobne. Nevyhnutné sú preto investície do energetickej infraštruktúry a nových udržateľných zdrojov.
To môže tvrdiť len niekto, kto v elektrickom aute nikdy nesedel. Elektromotory poskytujú okamžitý krútiaci moment, čo znamená rýchlejšie zrýchlenie a dynamickejšiu jazdu v porovnaní s tradičnými spaľovacími motormi. Mnohé elektromobily ponúkajú vysoký výkon a športové jazdné vlastnosti.
Technológia rýchlonabíjania sa neustále zlepšuje. Dnes je možné dobiť elektromobil na 80 % kapacity za menej ako 20 minút na rýchlonabíjacích staniciach. Navyše, väčšina nabíjania prebieha počas noci doma alebo v práci, čo je veľmi pohodlné pre väčšinu užívateľov.
Diaľnica predstavuje väčšiu výzvu pre dojazd elektromobilu kvôli vyššej spotrebe energie pri vysokých rýchlostiach, no moderné elektromobily zvládajú aj tieto podmienky dobre. Pri rýchlostiach nad 130 km/h sa elektromotor točí rýchlejšie a vyžaduje viac energie, čo vedie k zvýšenej spotrebe. Napriek tomu, s rozširujúcou sa sieťou rýchlonabíjacích staníc, kde je možné dobiť batériu na 80 % za menej ako 30 minút, sú elektromobily schopné pohodlne zvládať aj dlhé cesty.
Hmotnosť elektromobilu má vplyv na spotrebu energie, avšak tento vplyv nie je taký výrazný ako pri spaľovacích vozidlách. Moderné elektromobily využívajú pokročilé materiály a technológie, ktoré optimalizujú pomer výkonu k hmotnosti. Navyše, elektromobily využívajú rekuperačné brzdenie, čo znamená, že časť energie sa získava späť počas spomaľovania, čo kompenzuje zvýšenú spotrebu spôsobenú hmotnosťou.
Výsledky porovnania reálnych testov dojazdov s oficiálnymi údajmi od výrobcov si môžete pozrieť TU alebo TU.
Nízke teploty môžu dočasne znížiť dojazd elektromobilov, pretože batérie fungujú najlepšie pri teplotách okolo 20 °C a kúrenie spotrebuje energiu. Moderné elektromobily sú však vybavené tepelnými čerpadlami a systémami predhrievania, ktoré znižujú vplyv zimných podmienok na dojazd. Predhrievanie vozidla počas pripojenia k nabíjačke môže tiež pomôcť optimalizovať dojazd v chladnom počasí.
Priemerný Európan prejde na aute ročne 10 300 kilometrov, čo je menej ako 900 km mesačne. Elektromobil so štandardným dojazdom nad 400 km je potrebné nabiť približne 2-3 krát mesačne. Vzhľadom na to, že dlhé cesty nie sú každodenné, je rozumné zahrnúť do plánu cesty krátke nabíjacie prestávky. Moderné elektromobily s rýchlonabíjačkami umožňujú pohodlné cestovanie aj na veľké vzdialenosti.
Odporúčame pozrieť si, kde sa na vašej ceste nachádzajú nabíjačky a aký výkon ponúkajú. Odporúčame napr. aplikáciu abetterrouteplanner. V nej si stačí zvoliť vozidlo, ktorým pôjdete a nastaviť cieľ. Nájde vám najvhodnejšiu trasu a aj miesta, kde budete nabíjať. Veľmi užitočnou aplikáciou je aj Plugshare, kde nájdete podrobný zoznam nabíjačiek na celom svete.
Keďže nabíjacie siete sú v jednotlivých krajinách prevádzkované rôznymi operátormi, pre prepojenie jednotlivých sietí sa využíva roaming. Aj slovenskí operátori sú tak navzájom v rámci Slovenska ako aj s inými krajinami EÚ veľmi dobre prepojení. Motoristi tak môžu využívať komplexnejšiu mapu bodov v ich aplikáciách a v prípade záujmu sa môžu na nabíjačkách v zahraničí aj bez problémov nabiť.
Kopcovitý terén môže zvýšiť spotrebu energie, no elektromobily využívajú rekuperačné brzdenie, ktoré pomáha znížiť spotrebu energie pri jazde z kopca. Celkový vplyv topografie je teda kompenzovaný technológiou rekuperácie.
Batérie fungujú najlepšie pri teplotách okolo 20 °C, no moderné elektromobily sú vybavené tepelnými čerpadlami a systémami predhrievania, ktoré znižujú vplyv nízkych teplôt na dojazd.
V dopravných zápchach elektromobily – v úplnom protiklade s týmto obľúbeným mýtom – využívajú len veľmi málo energie. Ich prínos k ochrane životného prostredia je v takýchto situáciách najvýraznejší!
Inštalácia domácej nabíjačky pre elektromobil je často jednoduchá a môže byť realizovaná kvalifikovaným elektrikárom za niekoľko hodín. Náklady na inštaláciu sa líšia v závislosti od typu nabíjačky a špecifík domácej elektroinštalácie, no často sa pohybujú v rozumnom rozmedzí. V dlhodobom horizonte domácou nabíjačkou ušetríte množstvo času a peňazí, keďže napríklad „nočný prúd“ je omnoho lacnejší ako palivá na čerpacích staniciach a nabíjate sa pohodlne cez noc.
Ako budovať nabíjaciu infraštruktúru v bytových domoch? SEVA pripravila tento manuál.
Nabíjanie elektromobilu nie je veľmi drahé, ak sa správne využívajú dostupné možnosti. Najvýhodnejšie je domáce pomalé nabíjanie, kde môžete využiť lacnejšie nočné tarify od vášho dodávateľa energií. Verejné nabíjacie stanice používajte hlavne na dlhšie trasy a zvážte predplatené programy, ktoré znižujú náklady. Pred cestou do zahraničia si preštudujte cenníky a naplánujte si nabíjanie vopred, aby ste minimalizovali náklady.
Batérie elektromobilov sú navrhnuté tak, aby efektívne zvládali bežné používanie elektrických spotrebičov ako klimatizácia či rádio. Moderné elektromobily majú pokročilé riadiace systémy, ktoré optimalizujú spotrebu energie, takže používanie týchto zariadení má len minimálny vplyv na dojazd. Navyše, energeticky úsporné technológie zabezpečujú, že aj pri zapnutých spotrebičoch zostáva dojazd elektromobilu dostatočne dlhý na bežné denné jazdy.
Elektromobily nie sú len marketingovým ťahom automobiliek, ale odpoveďou na globálnu potrebu znižovania emisií a závislosti na fosílnych palivách. Vlády po celom svete zavádzajú prísne emisné normy a poskytujú stimuly na podporu elektromobility. Technologický pokrok v batériách a nabíjacej infraštruktúre zlepšuje výkon a dostupnosť elektromobilov, čím sa stávajú reálnou a ekologickou alternatívou k tradičným vozidlám.