Štát spúšťa výzvu na výstavbu a prevádzku ultrarýchlych nabíjacích staníc pre elektromobily popri diaľniciach. Financovanie z Plánu obnovy má zabezpečiť 35 nabíjacích parkov s celkovým počtom 251 nabíjacích bodov – 219 pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá a 32 pre nákladné a ťažké úžitkové vozidlá. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) víta spustenie verejnej súťaže na prevádzkovateľov nabíjacích parkov ako dôležitý krok k budovaniu dôvery motoristov a plneniu európskych legislatívnych požiadaviek v oblasti infraštruktúry pre alternatívne palivá.
„Ide o dôležitý krok, ktorý môže pomôcť odstrániť jednu z hlavných obáv motoristov – neistotu z dostupnosti nabíjania na dlhších trasách,“ hovorí Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu. Podľa neho výstavba vysokovýkonných, tzv. ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom 300 kW a viac nie je len o osobnej doprave: „Ak sa projekt podarí zrealizovať v plánovanom rozsahu, vytvorí to predpoklady aj pre budúce nabíjanie elektrických nákladných vozidiel a pripraví Slovensko na ďalšiu fázu dekarbonizácie dopravy.“
„Doposiaľ boli možnosti ultrarýchleho nabíjania pri koridore TEN-T len sporadické a ako také boli výlučne výsledkom individuálnych projektov jednotlivých poskytovateľov nabíjacích služieb, nie systematického prístupu štátu v tejto strategickej oblasti. Ak má byť elektromobilita skutočnou alternatívou nielen pre bežných vodičov elektromobilov, ale aj pre tranzitnú a diaľničnú dopravu, bez takýchto systematických riešení to nepôjde. Zverejnená výzva je preto dôležitým krokom, ktorý zároveň zabezpečuje plnenie legislatívnych cieľov definovaných v európskom nariadení o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá, tzv. AFIR,“ hodnotí projekt SEVA ako zástupca odbornej verejnosti. „Ako veľkú výzvu však vnímame časový harmonogram celého projektu, ktorý je potrebné ukončiť do polovice roka 2026,“ vysvetľuje riaditeľ SEVA a dodáva: „Reálne budú mať poskytovatelia nabíjacích služieb na výstavbu iba 6 mesiacov, takže uvidíme, koľko z nich sa reálne podujme na takúto náročnú výzvu a bude súťažiť o získanie koncesie.“
V tomto a nasledujúcich rokoch bude infraštruktúra jedným z rozhodujúcich faktorov rýchlosti rozvoja elektromobility. Počet elektromobilov na slovenských cestách sa postupne zvyšuje – dnes je na cestách 17 500 batériových elektromobilov a SEVA predpokladá, že do konca roka 2025 ich bude možno až 25 tisíc. Tento rast si vyžaduje aj primeraný rozvoj nabíjacej siete – najmä v kategórii ultrarýchlych nabíjacích bodov, kde Slovensko doteraz výrazne zaostáva.
SEVA ako profesijná platforma a rešpektovaný hlas elektromobility dlhodobo presadzuje také nastavenie politík, ktoré podporujú konkurencieschopnosť, technologický rozvoj a dôveru v bezemisné technológie. Výstavba rýchlonabíjacích parkov bude nielen testom skutočného záujmu trhu, ale aj pripravenosti štátu na prevádzkové a regulačné výzvy, ktoré sú s takouto sieťou spojené – od zaťaženia distribučnej sústavy po spravodlivé a transparentné cenové podmienky pre koncových užívateľov. „Naša asociácia bude v nasledujúcich mesiacoch ďalej sledovať implementáciu tohto projektu a v prípade potreby poskytne odborné výstupy a odporúčania, ktoré môžu prispieť k jeho úspešnej realizácii v súlade s cieľmi Plánu obnovy, nariadením AFIR a očakávaniami odbornej komunity,“ uzatvára Patrik Križanský.