Automobilový trh v Európe prechádza turbulentným obdobím, keď v septembri druhýkrát po sebe zaznamenal pokles predajov nových vozidiel. V medziročnom porovnaní sa v Európe predalo o 4,2 % vozidiel menej, a to bez ohľadu na typ pohonu. Potešiteľné je, že podiel elektromobilov na celkových predajoch medziročne rástol vo väčšine európskych krajín. V Belgicku, Švédsku, Portugalsku či Fínsku dokonca batériové elektromobily predbehli benzínové spaľovacie pohony. No kým čisté elektromobily tvorili v Európe už 19,1 % nových predajov, na Slovensku to bolo stále len 2,2 %.
Analytik Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Martin Jelenek predstavil aktuálne štatistiky o predaji elektromobilov na Slovensku: „V treťom kvartáli 2024 bolo podľa údajov ACEA na Slovensku predaných 497 nových osobných batériových elektrických vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 14 %.“ Celkovo ku koncu septembra 2024 jazdilo na slovenských cestách 14 197 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov (BEV), z toho 13 395 osobných. „Vozidlá značky Tesla sú kvôli absencii oficiálneho zastúpenia na Slovensku zaradené do kategórie individuálneho dovozu, a teda mimo štatistík ACEA,“ vysvetlil Jelenek a dodal: „Podiel na Slovensku predaných batériových elektromobilov za tretí kvartál 2024 dosiahol 2,2 %, avšak na základe našich prepočtov, po započítaní nových vozidiel značky Tesla, môžeme hovoriť o podiele elektromobilov na úrovni 3 %.“
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský odhaduje, že trh s autami vrátane elektromobilov sa nachádza vo fáze vyčkávania: „Celý sektor automotive je v neistote, ktorá súvisí najmä s výrazným poklesom odbytu nových vozidiel v Európe. Pandémia zrazila predaje o dva milióny vozidiel ročne. To znamená menšie vyťaženie tovární v západnej Európe, pričom Slovensku sa podobné obmedzenia zatiaľ našťastie vyhýbajú.“ Križanský pripomenul, že rastie dostupnosť elektromobilov: „Pribúdajú nové modely a možností na výber je stále viac aj v kategóriách, v ktorých doteraz elektromobilita nebola etablovaná, aspoň nie v Európe.“ Analytik SEVA Jelenek k tomu dodáva: „V roku 2022 bolo na Slovensku registrovaných 74 rôznych modelov BEV, v minulom roku to bolo už 100 modelov a len za prvých 9 mesiacov tohto roka pridelili policajti evidenčné čísla až na 116 rôznych modelov osobných batériových elektrických vozidiel.“
V širšej ponuke modelov s lacnejšími cenovkami vidí kľúč k výraznejšej adopcii elektromobilov v Európe aj riaditeľ SEVA: „Začína sa predaj modelov v nižších triedach ako Citroën ë-C3, Kia EV3 či Škoda Elroq a na trh čoskoro prídu aj ďalšie elektromobily v nižšej strednej triede. To sú cenovo dostupnejšie vozidlá, ktoré budú vhodné aj ako bežnejšie služobné autá vo firmách. Nás môže tešiť, že viaceré z týchto modelov sa budú vyrábať aj na Slovensku a že ich obstaranie do firiem bude vďaka schváleným legislatívnym zmenám výhodnejšie.“ To, že Slovensko stále nedokáže naskočiť na tempo najväčšej revolúcie v doprave, je však podľa asociácie SEVA znepokojujúce: „Dúfame, že avizovaná podpora zo strany vlády aj prostredníctvom opatrení z Akčného plánu pre rozvoj elektromobility pomôžu tento trend zvrátiť,“ apeluje riaditeľ Križanský a upozorňuje na aktuálne úspechy susedných krajín: „Výrazný nárast v predajoch bol zaznamenaný v Českej republike aj v Maďarsku, a to aj vďaka podporným mechanizmom. Adopcia v oboch krajinách presiahla 8 %.“
SEVA tiež očakáva silnejúcu snahu výrobcov automobilov, ktorí musia už v budúcom roku znížiť emisie svojej flotily novoregistrovaných vozidiel o 15 % oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km. „Výrobcovia majú viacero možností, ako to dosiahnuť, napríklad aj zvýšením predaja menších vozidiel. Každý predaný elektromobil však zásadne zlepšuje celkový priemer predanej flotily a preto sa budú výrobcovia snažiť ich predávať čo najviac,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.