SEVA spoločne s GLOBSEC Policy Institute a Zväzom automobilového priemyslu zorganizovali tlačovú konferenciu a okrúhly stôl expertov na tému transformácie automobiliek smerom na elektromobilitu. K diskusii odborníkov sa online pripojil aj komisár EK Maroš Šefčovič.
Obe podujatia sa uskutočnili pri priležitosti zverejnenia správy Slovakia Automotive Industry 2.0: The time is now to retool for the e-mobility era (Slovenský automobilový priemysel 2.0: Teraz je čas pripraviť sa pre éru e-mobility), ktorá analyzuje kľúčové výzvy na trhu elektromobility z pohľadu vplyvu na budúci vývoj slovenskej ekonomiky.
„Európa sa rozhodla pre zásadnú zmenu v prístupe k vývoju automobilového sektora. Trh dnes prechádza zo spaľovacích motorov na elektromobilitu. Je Slovensko naozaj pripravené na túto zmenu a chápeme vôbec, ako sa celý priemysel v zmení v dôsledku týchto zmien za približne 8 rokov?“ uviedlol pri tejto príležitosti Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR).
V kontexte tejto transformácie bude kľúčové, či sa Slovensku podarí zabezpečiť dostatočnú domácu kapacitu výroby batérií na uspokojenie dopytu po elektrických vozidlách zo svojich exportných trhov. Rozvoj miestnych ekosystémov produkcie batérií by krajine prospel tromi kľúčovými spôsobmi:
- prispel by k transformácii krajiny na inovačné centrum v rámci EÚ;
- pomohol by vyrovnať straty z narušenia dodávateľských reťazcov pôsobiacich vo výrobe automobilov so spaľovacími motormi.
Z tohto pohľadu „je veľmi dôležité, aby sme oveľa intenzívnejšie podporili vznik domácich inovácií v automobilovom priemysle. Mali by sme rôznymi nástrojmi motivovať priemysel k vývoju technológií či pomôcť univerzitám a startupom s inováciami a ich umiestňovaním na trh,“ uviedol Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).