Slovenské inovácie zaujali na EVS38 v Göteborgu

Slovensko sa vďaka SARIO a SEVA predstavilo na najväčšom svetovom podujatí zameranom na elektromobilitu

Zástupcovia SEVA sa zúčastnili na EVS38 a mali tak možnosť zobrať priamo do centra diania najväčšieho svetového podujatia venovaného elektromobilite – Electric Vehicle Symposium & Exhibition (EVS38) vo švédskom Göteborgu aj vás. Boli sme tam, aby sme vám priniesli exkluzívny pohľad na to, ako sa slovenské firmy, inovátori a výskumníci prezentovali na tomto prestížnom medzinárodnom fóre.

Tento článok si môžete vypočuť aj vo forme podcastu – epizódu NA PLNÝ PRÚD venovanú EVS38 nájdete na tomto mieste.

EVS38: Míľnik v elektromobilite

EVS je formát dobre známy každému, kto sa o elektromobilitu aspoň trochu zaujíma. Organizuje ho World Electric Vehicle Association (WEVA) a E-Mobility Europe. Vôbec prvýkrát sa vizionári elektromobility stretli už v roku 1964 vo Phoenixe v Arizone, čím sa EVS právom považuje za najstaršie kontinuálne konané odborné podujatie venované batériovým, hybridným a palivovým článkom v kontexte elektromobility. Hoci pôvodne išlo o čisto vedecké sympózium, v priebehu desaťročí sa EVS vyvinulo na multidisciplinárne podujatie. Predstavuje unikátne spojenie odbornej vedeckej konferencie a výstavy, kde sa stretáva akademická obec, priemysel, regulátori, inovátori aj verejnosť.

Tento rok sa podujatie konalo v Göteborgu, ktorý je významným centrom inovácií v e-mobilite v Európe. Mesto je domovom firiem Volvo Cars a Volvo Group, a taktiež známeho R&D centra na batérie. Okrem viac ako 300 vystavovateľov a 11 000 odborníkov a návštevníkov zo 70 krajín, EVS38 ponúkalo plenárne a panelové diskusie, prednášky, technické prednáškové stretnutia, workshopy, publikované štúdie, networkingové recepcie, sprievodné podujatia, testovacie jazdy a exkurzie do špičkových výskumných centier, ako je Battery Centre Gothenburg a testovacie laboratórium SEEL. EVS sa každý rok koná na inom kontinente, minulý rok to bola Kórea, predtým Amerika, a v budúcnosti sa chystá do USA a Japonska.

Slovensko na medzinárodnej scéne: Národný stánok SARIO

Na EVS38 sa Slovensko už po druhýkrát predstavilo formou oficiálneho národného stánku, ktorý zastrešila agentúra SARIO. Táto účasť je súčasťou programu Podpora internacionalizácie malých a stredných podnikov, spolufinancovaného zo štrukturálnych fondov EÚ. SARIO zabezpečilo komplexnú logistickú infraštruktúru, vrátane montáže stánku, technického vybavenia, prepravy exponátov, vstupov na podujatie a marketingu v katalógoch.

Cieľom bolo umožniť desiatim slovenským firmám prezentovať sa pred odborným a investorským publikom, pričom výber sa sústredil na inovácie v oblasti elektromobility a pripravenosť na export. Účasť na takomto podujatí prináša dlhodobý strategický benefit, posilnenie imidžu Slovenska v elektromobilite, technologický transfer a budovanie medzinárodných partnerstiev. Slovenské spoločnosti získavajú skúsenosti, kontakty a reputáciu v globálnej aréne elektromobility.

Slovenské firmy prezentovali špičkové riešenia

Slovenský stánok bol plný inovatívnych riešení, ktoré reprezentovali našu schopnosť držať krok s najnovšími trendmi.

SEAK predstavila svoje portfólio produktov a služieb, vrátane nabíjačiek pre elektromobily, backendových riešení a zariadení pre riadenie záťaže (load balancing). Ich unikátnym riešením sú nabíjacie stanice integrované v lampách verejného osvetlenia, ktoré využívajú existujúcu infraštruktúru a nevyžadujú žiadne ďalšie investície. Pozitívnu reakciu zaznamenali najmä od firiem z priemyselného sektora a samospráv. Paradoxne, väčší záujem o ich patentovanú technológiu a výnimočnosť riešenia prichádza zo vzdialenejších lokalít, ako sú India, Izrael a Gruzínsko, v porovnaní so Slovenskom či strednou Európou.

Spoločnosť ejoin prezentovala svoje nabíjacie stanice pre elektromobily, vrátane prenosnej nabíjacej stanice s vymeniteľnými konektormi a OCPP protokolom, ktorá je obľúbená vo flotilách vďaka nulovým nákladom na inštaláciu a možnosti sledovať a refundovať nabíjanie zamestnancom. Okrem toho pracujú na megawattovom nabíjaní s batériovým úložiskom pre ťažkú nákladnú dopravu, ktoré budú pilotne realizovať v Čechách pre kamióny. Ich DC nabíjacie stanice s kvapalinou chladenou výkonnostnou jednotkou dosahujú výkon až 720 kW.

Fintech firma Ultima Payments, ktorá je súčasťou skupiny Global Payments, priniesla svoje platobné riešenia pre elektromobilitu. Snažia sa prepojiť svet elektromobility so štandardným platobným svetom, na ktorý sme zvyknutí. Vidia budúcnosť v štandardných platobných riešeniach namiesto RFID kariet, najmä s príchodom regulácie AFIR od EÚ, ktorá vyžaduje, aby nabíjacie stanice nad 50 kW mali platobný terminál pre ad-hoc platby bez registrácie. Ich komplexná služba prináša výraznú pridanú hodnotu.

Spoločnosť Voltia predstavila svoj nový projekt WATTIVA, ktorý sa zameriava na agregáciu flexibility. Podrobnejšie informácie o tomto inovatívnom koncepte prinesieme v samostatnej epizóde podcastu Na plný prúd.

Slovenská spoločnosť Innovatrics zaujala použitím biometrie v elektromobilite. Ich riešenie zahŕňa jednoduchú tvárovú alebo dlaňovú biometriu, ktorú možno ľahko nainštalovať do platobných brán k nabíjaniu alebo priamo do vozidiel. Sú svetovými lídrami na trhu s biometriou, s algoritmami považovanými za najpresnejšie a najrýchlejšie na svete. Biometria umožňuje vozidlu automaticky rozpoznať vodiča, otvoriť auto, pripraviť nastavenia sedadiel, teploty a ďalšie, bez potreby kľúča alebo karty. Zvyšuje to bezpečnosť, umožňuje sledovanie únavy vodiča a je užitočné pre flotilových zákazníkov pri riešení poškodenia vozidiel viacerými vodičmi. V budúcnosti by biometria mohla umožniť aj bezkartové platby za nabíjanie.

Košická firma MDJ, pôsobiaca na trhu od roku 1993, sa venuje nasadzovaniu najnovších metód a technológií z kybernetiky, automatizácie, umelej inteligencie, informatiky a komunikačných technológií. Na EVS38 predstavili nízkokapacitné batériové úložiská využívajúce lítium-titanoxidovú technológiu. Tieto batérie sa vyznačujú dlhšou životnosťou, sú bezpečné (nevýbušné, nehorľavé) a nájdu uplatnenie vo veľkých priemyselných úložiskách, ale aj v menších inštaláciách pre rodinné domy.

Spoločnosť Detect predstavila svoje skúsenosti v oblasti konvergencie informačných a operačných technológií. Ich riešenie umožňuje nabíjacím staniciam rôznych výrobcov komunikovať medzi sebou, zdieľať dáta v jednom cloude a využívať ich pre zákazníka. Je určené predovšetkým pre veľké flotily alebo operátorov.

Akademický prínos: Slovenská technická univerzita v Bratislave

Špecifikom podujatia EVS je jeho akademický rozmer, a tak nás milo prekvapila prítomnosť doktorandov Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Ich účasť potvrdzuje, že elektromobilita nie je len o produktoch, ale aj o výskume, vzdelávaní a hlbšom porozumení kľúčových technológií. Milan Plzák a Matej Hanzalík predstavili prácu na medzinárodnom európskom projekte Horizon Free Twin EV. Ich cieľom je vytvoriť batériový modul, ku ktorému následne dokážu vytvoriť jeho digitálne dvojča. To umožňuje merať jednotlivé parametre, spracúvať ich a predikovať ďalší stav batériového modulu. Napríklad vedia predikovať prehriatie a vopred aktivovať chladenie, aby sa predišlo nebezpečnému stavu. Ich prístup k tejto problematike je jedinečný a z globálneho hľadiska veľmi prínosný.

Globálne trendy a národné stratégie: V2G, Taliansko a Španielsko

V Göteborgu sa okrem inovácií zdieľalo aj know-how. Viacero spoločností prezentovalo riešenia pre vracanie elektrickej energie z batérie vozidla späť do elektrickej siete, súhrnne označované skratkou V2G (Vehicle-to-Grid). Kým na Slovensku je to zatiaľ skôr hudba budúcnosti kvôli regulačným limitom, v holandskom Utrechte už jazdia prvé desiatky elektromobilov, ktoré takúto flexibilitu sieti prinášajú. Baerte de Brey zo spoločnosti ElaadNL vysvetlil, že v Utrechte, kde má každý tretí dom solárne panely, sieť nezvláda veľké množstvo udržateľnej a lacnej energie. Riešením sú práve elektromobily s obojsmerným tokom energie, ktorých batérie sa môžu stať súčasťou „vankúša“ potrebného na vyrovnávanie siete. V Utrechte túto technológiu nielen testujú, ale vyvíjajú aj škálovateľné riešenie na otvorených štandardoch pre celú Európu, ktoré môže fungovať aj na Slovensku.

Na podujatí si našli čas aj šéfovia národných asociácií pre elektromobilitu, aby si vymenili skúsenosti. Francesco Naso z talianskej asociácie Motus-e opísal zložitú situáciu v Taliansku, kde krajina zaostáva za európskym priemerom s podielom elektromobilov len 5 %. Príčinou je najmä nestabilný legislatívny rámec (systém dotácií sa za šesť rokov zmenil šesťkrát) a fakt, že 72 % z takmer 3 miliárd eur dotácií išlo na spaľovacie autá, čo je v EÚ unikátne. Neistota brzdí celý sektor a polovica zo 400 oslovených firiem neplánuje investovať do nových produktov, pričom len 30 % zvažuje investície do súčiastok pre elektromobily. Napriek dostatočnému počtu nabíjacích bodov, ich nízke využitie znižuje návratnosť investícií a brzdí nové projekty. Taliansko potrebuje jasný plán od štátu.

Naopak, Arturo Perez de Lucia z španielskej asociácie Aedive predstavil výrazné pokroky v rozvoji bezemisnej mobility. Španielsko združuje približne 300 firiem zo všetkých častí sektora a hoci nemá najvyšší počet registrácií elektromobilov, trh dynamicky rastie (tento rok sa očakáva 20 % podiel a 200 000 zaregistrovaných elektrických a plug-in hybridných vozidiel). Kľúčom je kompletný priemyselný a technologický ekosystém, vrátane výroby elektrických vozidiel (dvojkolesové, štvorkolesové, autobusy), silného domáceho priemyslu náhradných dielov a výroby nabíjacích bodov priamo v krajine. Španielsko má aj ložiská lítia, rozvíja riešenia pre druhý život batérií a buduje celý reťazec, aby prilákalo výrobcov automobilov. Veľkou výhodou je aj ich energetika, kde viac ako 60 % výroby pochádza z obnoviteľných zdrojov, a 46 námorných prístavov, čo je logistické plus.

Slovensko má čo povedať

EVS nie je len o technológiách a biznise – je o vízii, spolupráci a dôvere v to, že aj menšie krajiny ako Slovensko môžu byť aktívnymi tvorcami budúcnosti dopravy. Tohtoročné podujatie ukázalo, že slovenské firmy vedia zaujať, dokážu držať krok s najnovšími trendmi a neboja sa ukázať, čo dokážu aj pred medzinárodným publikom. A aj vďaka nim má Slovensko v oblasti elektromobility čo povedať! Účasť vyše 10 firiem v slovenskom stánku, ktorý bol veľmi atraktívny a umožnil firmám prezentovať sa a absolvovať obchodné stretnutia, je dôležitá pre ich zviditeľnenie a predaj riešení v Európe. Veríme, že to nebola posledná akcia tohto druhu a oceňujeme podporu SARIO, ktorá pomohla túto účasť financovať.

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies