Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) vydala nový report, ktorý sa podrobne venuje elektrifikácii cestnej nákladnej dopravy. Tento komplexný dokument poskytuje dôkladný prehľad o súčasnom stave v tejto oblasti u nás aj v zahraničí, súbor odporúčaní založený na skúsenostiach vyspelých elektrifikovaných krajín, analýzu výziev, ale aj potrebných legislatívnych opatrení smerujúcich k udržateľnejšej budúcnosti v oblasti ťažkej úžitkovej dopravy. Alarmujúcim zistením je hrozba pre slovenských dopravcov, ktorí môžu čoskoro čeliť strate konkurencieschopnosti.
Celý dokument na stiahnutie tu.
Cestná doprava je jedinou oblasťou, v ktorej sa Slovensku dlhodobo nedarí znižovať emisie.
SEVA navrhuje sadu konkrétnych opatrení, ktoré umožnia prekonať aktuálne najväčšie bariéry, naštartovať dekarbonizáciu cestnej nákladnej dopravy a zároveň stanoviť smer dlhodobej transformácie. Okrem iného navrhuje:
- implementovať schému priamej podpory nákupu bezemisných nákladných vozidiel
- podporiť výstavbu pilotnej infraštruktúry nabíjania pre ťažké úžitkové vozidlá
- krátkodobo upraviť mýtne poplatky pre bezemisné vozidlá
- rozšíriť možnosti zrýchleného odpisovania aj na bezemisné úžitkové vozidlá
- motivovať distribučné spoločnosti proaktívne navyšovať kapacity
Znižovanie emisií z nákladnej dopravy sa na európskom trhu začína brať čoraz vážnejšie, čo našich autodopravcov môže veľmi rýchlo dostať pod medzinárodný konkurenčný tlak. Nadnárodní zadávatelia logistických výkonov a následne ich poskytovatelia začínajú požadovať istý podiel bezemisných vozidiel vo flotile dopravcov. Cieľom je znižovanie uhlíkovej stopy výberom takých prepravcov, ktorí sa snažia znižovať emisie. Emisie z cestnej dopravy stále rastú a nákladné vozidlá sa na nich podieľajú až jednou štvrtinou. Ciele Európskej únie známe ako Fit for 55 a aktuálne prerokúvaná revízia nariadenia upravujúceho CO2 emisie z ťažkých cestných vozidiel kladú zásadné požiadavky zamerané na transformáciu celého sektoru.
Jej významnou súčasťou sa však musí stať podpora zo strany štátu, ktorá u nás zatiaľ absentuje – ako v oblasti osobnej, tak aj nákladnej dopravy.Report SEVA preto navrhuje konkrétne formy podpory zo strany štátu: legislatívne opatrenia, daňové pravidlá aj návrh systému priamych dotácií, ktoré by pomohli preklenúť aktuálne veľký rozdiel v nákladoch na obstaranie vozidiel s elektrickým pohonom. „Štát môže – a podľa nás aj musí – významne prispieť k prechodu na elektromobilitu, a to prostredníctvom cielených opatrení, ktoré uľahčia nákup a využívanie bezemisných nákladných vozidiel. Na časť z týchto opatrení môže pritom využiť aj financie z Plánu obnovy a odolnosti,“ zdôrazňuje Križanský.
Na Slovensku je až 63 % celkovej váhy prepravenej do vzdialenosti 50 kilometrov, čo sa dá už dnes zabezpečiť elektrickými vozidlami s dojazdom do 300 km, ktoré sa primárne nabíjajú v depách.
Trh s vozidlami
Podľa najnovších štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), predaj bezemisných elektrifikovaných ťažkých úžitkových vozidiel, medzi ktoré patria okrem nákladných áut a ťahačov aj autobusy, najmä v západnej Európe začína rásť. Za prvé tri kvartály bolo v Európskej únii registrovaných 3918 elektrických kamiónov, čo predstavuje nárast o 321,7 %. Registrovaných bolo aj 3405 plne elektrických autobusov. „Tieto čísla svedčia o rastúcom záujme a dopyte po bezemisných vozidlách, čo je povzbudivý signál pre celý priemysel,“ tvrdí riaditeľ SEVA.
„Report SEVA o Elektrifikácií cestnej nákladnej dopravy má slúžiť ako sprievodca na ceste k lepšiemu pochopeniu a implementácii elektrifikácie odvetví, ktoré je pre Slovensko tradične veľmi významné. Sme pripravení komunikovať o našich návrhoch aj s novou slovenskou vládou a pozitívne vnímame pozornosť, ktorú elektromobilite venovala vo svojom programovom vyhlásení,“ uzatvára Patrik Križanský.