
Európsky automobilový priemysel prechádza zásadnými štrukturálnymi zmenami, ktoré ho postavia pred nevyhnutné rozhodnutia ovplyvňujúce jeho ďalší vývoj. V súvislosti s rastúcou globálnou konkurenciou, reguláciami na znižovanie emisií a zrýchľujúcou sa technologickou transformáciou je kľúčové, aby si Európa udržala vedúcu pozíciu v oblasti vývoja a výroby vozidiel novej generácie.
S cieľom systematicky adresovať výzvy a pripraviť priemysel na budúcnosť spustila Európska komisia 30. januára strategický dialóg, ktorého výstupom bude komplexný Akčný plán. Tento dokument, ktorý by mal byť zverejnený 5. marca, bude obsahovať opatrenia na riešenie hlavných problémov, medzi ktoré patrí nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, technologický pokrok, regulačné rámce a zabezpečenie globálnej konkurencieschopnosti.
Automobilový sektor v Európe zamestnáva viac ako 13 miliónov ľudí a generuje približne 1 bilión eur HDP, čím predstavuje neoddeliteľnú súčasť hospodárskej stability regiónu. Zároveň čelí čoraz tvrdšiemu tlaku zo strany ázijských výrobcov, ktorí v posledných rokoch výrazne zintenzívnili svoje investície do elektromobility, batériových technológií a digitálnych riešení. Európa preto nemôže zostať pozadu a musí zabezpečiť, aby jej automobilový priemysel zostal globálne konkurencieschopný.
Jedným z kľúčových aspektov Akčného plánu bude riešenie prechodu na čistú mobilitu. Komisár Hoekstra sa zameria na podporu bezemisných technológií, stimuláciu vývoja nových batériových systémov a zabezpečenie dostupnosti strategických surovín, ako je lítium, potrebných na výrobu akumulátorov. Nedostatok týchto surovín v Európe znamená, že EÚ musí posilniť partnerstvá s dodávateľskými krajinami a zároveň investovať do recyklácie batérií.
Dôležitou témou je aj rozvoj priemyselného hodnotového reťazca, ktorý bude riešiť komisár Séjourné. Aktuálne čelí európsky automobilový sektor tlaku na lokalizáciu výroby komponentov, čím sa znižuje závislosť od Ázie. Rozšírenie európskej výroby polovodičov a vývoj batériových článkov v rámci kontinentu sú nevyhnutnými krokmi, ak chce EÚ udržať zamestnanosť a konkurencieschopnosť.
Ďalšou zásadnou otázkou je technologická a digitálna transformácia, ktorú bude koordinovať komisár Virkkunen. Prepojené a autonómne vozidlá, umelá inteligencia v riadení dopravy a využitie dátových platforiem budú hrať kľúčovú úlohu v budúcnosti mobility. Európa musí zintenzívniť investície do vývoja softvéru, keďže aktuálne zaostáva za americkými a čínskymi technologickými gigantmi.
Nezanedbateľnou súčasťou Akčného plánu je aj otázka pracovnej sily, ktorú rieši komisárka Mînzatuová. Transformácia priemyslu znamená zmenu kvalifikačných požiadaviek na zamestnancov. Zatiaľ čo dopyt po klasických mechanických profesiách klesá, rastie potreba odborníkov na softvér, batériové technológie a spracovanie dát. Preto je nevyhnutné, aby vzdelávacie programy reflektovali nové potreby trhu a zabezpečili dostatok kvalifikovaných pracovníkov pre rozvíjajúce sa odvetvie.
Súčasťou strategického dialógu je aj verejná konzultácia, ktorá umožní priemyselným hráčom, odborníkom aj verejnosti vyjadriť sa k výzvam a riešeniam pre budúcnosť automobilového priemyslu. Tento proces je nevyhnutný na to, aby pripravovaný Akčný plán reflektoval reálne potreby sektora a vytvoril stabilné prostredie pre jeho ďalší rozvoj.
Cieľom Európskej komisie je nielen zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť priemyslu, ale aj podporiť inovácie, ktoré umožnia Európe udržať si globálne vedúcu pozíciu. Strategický dialóg je preto zásadným krokom k vytvoreniu nového regulačného rámca, ktorý bude stimulovať vývoj, investície a zamestnanosť v automobilovom sektore.