Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) informuje, že k 31. marcu 2025 jazdilo po slovenských cestách 17 430 batériových elektrických vozidiel kategórií M1 (osobné vozidlá) a N1 (ľahké úžitkové vozidlá do 3,5 tony). Za prvé tri mesiace roka pribudlo 2 000 nových elektromobilov, z čoho 830 tvorili nové predaje cez oficiálnych predajcov. Zvyšok potiahli individuálne dovozy.
„Podľa predpokladov sa počty novoregistrovaných elektromobilov naďalej zvyšujú, čo je pozitívny signál pre celú transformáciu dopravy,“ hodnotí vývoj riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Dynamika trhu však odhaľuje paradox: väčšinu rastu naďalej zabezpečujú individuálne dovozy jazdených alebo nových vozidiel zo zahraničia, nie nové predaje. Tento trend je výnimočný aj v celoeurópskom kontexte, kde obvykle dominujú predaje nových vozidiel. „Aj v roku 2025 vidíme paradoxný trend, keď na mladom trhu batériových vozidiel dominujú dovozy nad predajmi nových vozidiel,“ vysvetľuje analytik SEVA Martin Jelenek. Hoci štatistiky evidencie nie sú také podrobné ako v minulosti, vyplýva z nich jednoznačný prielom vo vnímaní elektromobility zo strany slovenského spotrebiteľa, a to napriek absencii dlhodobého podporného, resp. dotačného programu.
Tesla a Škoda vo vedení
Najviac registrovaných batériových elektromobilov v prvom kvartáli 2025 patrilo značke Tesla, ktorá dosiahla 471 registrácií (z toho 115 nových a 356 jazdených). V segmente nových predajov zaznamenala výrazný úspech značka Škoda, ktorá medziročne zdvojnásobila počet predaných batériových vozidiel. „Tesla si napriek turbulenciám na iných európskych trhoch udržiava na Slovensku silnú pozíciu napriek absentujúcemu oficiálnemu zastúpeniu, zatiaľ čo Škoda výrazne posilnila medziročný výkon v predajoch elektromobilov. To je výsledkom rozšírenej ponuky dostupnejších modelov tohto tradičného výrobcu,“ dopĺňa Martin Jelenek.
Adopcia elektromobility rastie, no stále zaostávame za priemerom EÚ
V marci 2025 dosiahla adopcia batériových elektromobilov na Slovensku rekordný podiel 4,7 % zo všetkých nových registrácií. Pre porovnanie, priemer Európskej únie v rovnakom období bol 15,3 %. „Napriek pozitívnemu trendu však patrí Slovensko v predaji nových batériových elektromobilov stále medzi najslabšie krajiny v Európe,“ komentuje Patrik Križanský. SEVA predpokladá, že rok 2025 bude kľúčový pre ďalšie rozšírenie elektromobility na Slovensku. Automobilky už priniesli alebo ešte uvedú na trh viaceré nové modely elektromobilov v cenovom rozpätí od 20 000 do 30 000 eur, čo výrazne zlepší cenovú dostupnosť vozidiel pre bežných zákazníkov aj firemné flotily. „Cenová dostupnosť a širší výber modelov budú kľúčové faktory pre akceleráciu predaja elektromobilov,“ predpovedá Patrik Križanský a dodáva: „Na základe aktuálneho vývoja v SEVA očakávame, že hranicu 20 000 registrovaných elektromobilov prekročíme na Slovensku už v priebehu najbližších mesiacov.“ Dôležitým impulzom rozvoja elektromobility v Európe je aj pokračujúci pokles cien batérií a zvýšený tlak výrobcov na znižovanie emisií vozidiel v súvislosti s novými emisnými normami.