SLOVÁCI SÍCE ELEKTROMOBILY VYRÁBAJÚ, NO VEĽMI MÁLO KUPUJÚ
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) informuje, že k 31. decembru 2024 jazdilo na slovenských cestách 15 476 batériových elektromobilov (BEV). Počet elektroáut na cestách sa tak v priebehu roka 2024 zvýšil o 53 % (+ 5 380 kusov). Pozitívne nárasty v percentách však treba vnímať v kontexte toho, že pri takej malej flotile, akú máme na Slovensku, vytvorí obrovský medziročný rozdiel aj tisíc nových vozidiel.
Výraznejší nárast elektrického vozového parku bol zaznamenaný už v prvom a druhom kvartáli. Od januára do júna bolo registrovaných 2 571 elektromobilov, čo je o 28 % viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka. Druhá polovica roka bola ešte silnejšia a priniesla prírastok 2 809 vozidiel, pričom štvrtý kvartál 2024 bol najsilnejším štvrťrokom v histórii elektromobility na Slovensku s celkovým počtom 1 483 nových registrácií a v ňom rekordný mesiac bol október s prírastkom 567 vozidiel. „Tento vývoj naznačuje, že trh s elektromobilmi sa postupne dostáva sa do fázy kontinuálneho rastu. Hoci už nevidíme také prudké medziročné nárasty ako v minulosti, z dlhodobého hľadiska je to pozitívne – elektromobilita sa stáva súčasťou trhu s vozidlami na Slovensku,“ komentuje vývoj analytik SEVA Martin Jelenek.
„Vývoj najmä ku koncu roka 2024 zrýchlenie adopcie elektromobility potvrdzuje,“ hodnotí vývoj na trhu riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Rast predaja elektromobilov v roku 2024 ukazuje, že slovenskí vodiči a firmy sa začali viac zaujímať o bezemisnú dopravu. „Sledujeme, že počet elektromobilov na cestách sa v priebehu dvoch rokov takmer strojnásobil. Rast už nie je poháňaný len nadšencami technológií či prvotným skúšobným nákupom do firemných flotíl, ale aj rozšírenou ponukou modelov, lepšou dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry a ekonomickými argumentmi,“ dopĺňa riaditeľ asociácie. Významnou mierou by k lepšej adopcii elektromobility prispelo, keby sme dokázali napodobniť našich susedov: napríklad v Poľsku boli práve dnes ohlásené dotácie na nákup, leasing aj dlhodobý prenájom elektromobilov z Plánu obnovy a odolnosti v celkovom objeme 380 miliónov eur.
Zaujímavé je aj porovnanie čísel z policajných štatistík s oficiálnymi predajmi nových vozidiel. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu bolo v priebehu celého roka zaregistrovaných 2 227 nových batériových elektromobilov s podielom 2,4 percenta. Výsledok umiestnil Slovensko na poslednú priečku spomedzi všetkých európskych krajín. ZAP v týchto číslach reportuje predaje nových vozidiel oficiálnych importérov, medzi ktorých nepatrí značka Tesla, keďže nemá na Slovensku zastúpenie. „Porovnaním oboch údajov tak vieme získať pomerne presný obraz o tom, že individuálny dovoz predstavuje väčšinu z novoprihlásených elektromobilov na slovenských cestách – viac ako 3 100 elektroáut bolo v roku 2024 dovezených individuálne, či už ako nových alebo ojazdených,“ vysvetľuje analytik.
„Očakávame, že počet elektromobilov na slovenských cestách presiahne 20 000 už v priebehu roka 2025. Ceny elektromobilov sa viditeľne dorovnávajú so svojimi spaľovacími alternatívami a výrobcovia prinášajú práve v tomto období aj viaceré nové modely v nižšej a strednej kategórii s cenovkami od 20 000 resp. 30 000 eur. Práve nižšie ceny a väčšia ponuka rôznych modelov bude v roku 2025 motorom vyšších predajov do firemných flotíl či pre individuálnych zákazníkov,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský. |
Tlačovú správu si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.