Vláda podpísala Memorandum o porozumení so spoločnosťou Gotion InoBat Batteries (GIB) pri výstavbe továrne na batérie v Šuranoch. Výstavba továrne by sa mala začať v roku 2024, vláda sa zaviazala poskytnúť dotácie, vysporiadať pozemky, pripraviť stavebnú parcelu a zabezpečiť pripojenie k elektrickej sieti. Gigafactory by mala stáť na ploche 65 hektárov a vytvoriť v horizonte niekoľkých rokov tisíce pracovných miest. V prvom vývojovom štádiu dosiahne kapacitu 20 GWh, má však potenciál dosiahnuť až 40 GWh. S jej plným spustením sa počíta v roku 2026.
Predseda predstavenstva Gotion High-tech Li Zhen uviedol, že v novej ére energetických médií sú batérie hlavným pilierom prechodu k energetickému skladovaniu. „S podporou vlády Slovenskej republiky má Gotion ambíciu vybudovať tento projekt ako najvyspelejšiu továreň na batérie s nulovou uhlíkovou stopou nielen v Európe, ale dokonca aj na celosvetovej úrovni. Dúfame, že v budúcnosti bude Slovensko nielen svetovou jednotkou v produkcii áut na obyvateľa, ale aj v produkcii batérií na obyvateľa. Dokončenie továrne bez uhlíkovej stopy výrazne posunie proces udržateľného rozvoja v Európe a prispeje k novej globálnej energetickej transformácii.“
„GIB predstavuje spoločné úsilie spoločností InoBat a Gotion High Tech pri vybudovaní gigafabriky na batérie na Slovensku. GIB je jedinečným príkladom silného partnerstva medzi rýchlo sa rozvíjajúcim startupom so špičkovými skúsenosťami v rozvoji projektov a znalosťami slovenského kontextu, a technologickým lídrom schopným poskytnúť plný rozsah technológie a výrobné kapacity na zvýšenie výroby. Spoločne sme schopní urýchliť úsilie o dekarbonizáciu a umiestniť Slovensko a Európu do stredu zelenej ekonomiky,“ zdôraznil CEO spoločnosti InoBat Marián Boček. „Sme nadšení a hrdí, že vláda Slovenskej republiky ukázala silnú podporu a dôveru voči spoločnosti Gotion InoBat Batteries (GIB),“ vyhlásil.
„Pre slovenský automobilový priemysel je to vynikajúca správa,“ povedal Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu a dodal: „30 až 40 % dnešnej hodnoty elektromobilu je v batérii a ak by ich nevyrábali na Slovensku, odchádzala by podstatná časť pridanej hodnoty vozidla do Poľska či Maďarska. Podľa prepočtov SEVA budú naše automobilky potrebovať v roku 2035 ročnú výrobnú kapacitu dvoch takýchto gigafabrík. „Dobrá správa je to aj z pohľadu pracovných príležitostí, ale samozrejme si to vyžaduje aj poctivú prácu slovenských škôl, keďže sa v mnohých prípadoch jedná o špecializované pozície batériových chemikov, materiálových či IT inžinierov. Slovensko by sa malo aktívne zapojiť do programu Európskej batériovej akadémie, ktorá je spoločnou iniciatívou na úrovni celej EÚ zameranou na prípravu nových ľudských zdrojov v batériovom priemysle,“ dodal P. Križanský.
Ministerka hospodárstva Denisa Saková ocenila výber lokality. Továreň do Šurian okrem nových pracovných miest prinesie aj špičkovú technológiu. „Pomoc pri výstavbe gigafabriky v Šuranoch je naplnením zmyslu partnerstva štátu s inovatívnou, špičkovou a najmä svetovou spoločnosťou, ktorá má korene na Slovensku. Vďaka nej máme príležitosť opäť zažiariť na mape krajín s technologicky vyspelým priemyslom, pričom výroba batérií pre elektrické vozidlá ide ruka v ruke so silnou tradíciou automotive výroby, ktorú na Slovensku máme.“
GIB je spoločným podnikom slovenského InoBat a čínskeho Gotion High-Tech. Gotion High-Tech je jedným z TOP 3 globálnych batériových konglomerátov a exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny. VW zároveň vlastní 24,77 % podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti.