USA zavádzajú clá na automobily

Slovensko môže patriť k najviac postihnutým krajinám, ohrozených je 20 tisíc zamestnancov

Obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a Európskou úniou sa prehlbuje a jej dôsledky môžu byť pre slovenskú ekonomiku mimoriadne vážne. Už od budúceho týždňa majú začať platiť 25-percentné clá na dovoz hotových automobilov z EÚ do USA. Americký prezident navyše pohrozil, že ak Únia zareaguje vlastnými protiopatreniami, clá môže ešte zvýšiť. Slovensko má v tejto vojne hneď niekoľko „ohniviek“ – okrem toho, že náš export do USA predstavuje objem takmer 3 miliardy eur ročne, podmienky dohody za EÚ vyjednáva Maroš Šefčovič.

Zatiaľ čo Biely dom tvrdí, že ide o podporu domácej výroby, Európska komisia upozorňuje, že clá sú v skutočnosti daňou, ktorú zaplatia nielen firmy, ale aj spotrebitelia. Hrozba reťazovej eskalácie medzi dvoma najväčšími obchodnými partnermi sveta sa stáva realitou.

Slovensko sa v tomto konflikte ocitá v mimoriadne zraniteľnej pozícii. Už aj ministerka hospodárstva Denisa Saková označila našu krajinu za jednu z troch najviac ohrozených v rámci EÚ. Dôvod je zrejmý – automobilový priemysel je základným pilierom slovenskej ekonomiky a približne 75 % nášho exportu do USA tvoria práve automobily a ich komponenty. Clá majú začať platiť od stredy 3. apríla a aktuálne sa týkajú len hotových vozidiel. Vysoká koncentrácia slovenského exportu v segmente SUV a luxusných modelov však znamená, že aj malé cenové pohyby môžu zásadne ovplyvniť dopyt na americkom trhu.

Národná banka Slovenska takisto varuje pred výraznými stratami. Ak by clá zostali v platnosti, slovenský export by mohol do roku 2029 klesnúť o 4,4 miliardy eur. V najhoršom scenári by sme mohli prísť až o 20 000 pracovných miest, najmä v regiónoch s vyššou nezamestnanosťou. Podľa analytikov by to mohlo spomaliť hospodársky rast až o 1,6 percentuálneho bodu a celkovo znížiť HDP o takmer 3 %. Táto neistota brzdí investície a ohrozuje nevyhnutnú modernizáciu výroby v súvislosti s prechodom na elektrifikované vozidlá.

Dopady by sa však netýkali len našich automobiliek, ale aj stredných a menších firiem, ktoré sú súčasťou robustného dodávateľského reťazca. Ten siaha najmä do Nemecka – a ak klesne dopyt po autách vyrobených v Nemecku, slovenské firmy prídu o objednávky na ich komponenty.


SEVA dlhodobo upozorňuje na potrebu diverzifikácie priemyselnej výroby na Slovensku. Táto kríza opäť ukazuje, aké riziko predstavuje jednostranná orientácia na jeden sektor a jeden typ exportu. Transformácia smerom k elektromobilite, batériovým technológiám a digitálnym riešeniam je nevyhnutná nielen z pohľadu klimatických cieľov, ale kľúčová aj pre udržateľnosť našej ekonomiky.

Vývoj situácie považujeme za veľmi vážny, no oceňujeme úsilie eurokomisára pre obchod Maroša Šefčoviča, ktorý sa nachádza v mimoriadne zložitej vyjednávacej pozícii. Vyzývame k jednotnému a koordinovanému postupu na úrovni EÚ, kedy je potrebná diplomacia, a nie ďalšia eskalácia.

Zároveň však Slovensko musí konečne začať konať „na vlastnom dvore“ – podporiť domácich dodávateľov, znásobiť investície do nových technológií a posilniť svoju pozíciu v rámci európskeho inovačného ekosystému.

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies