Tradiční automobiloví výrobcovia, ako napríklad Toyota a Volkswagen, strácajú pozíciu v oblasti vývoja softvéru pre elektromobily, a to už nielen v porovnaní s Teslou, ale aj lacnejšími čínskymi konkurentmi. Ohrozuje to ich ziskovosť v ére elektrických vozidiel. Najnovší rebríček digitálnej výkonnosti automobiliek od konzultačnej spoločnosti Gartner ukazuje, že v top 10 sa objavili len traja tradiční výrobcovia (Ford, GM a BMW), zatiaľ čo popredné priečky obsadili čínske značky ako Nio a Xpeng či americké start-upy ako Tesla, Rivian a Lucid.
Výzvy tradičných automobiliek
Prechod od zamerania na motor k softvéru ako kľúčovému prvku automobilov je pre tradičné automobilky ťažký. Softvér už nekontroluje len základné funkcie, ale aj batérie, bezpečnostné prvky, technológiu autonómneho riadenia a konektivitu. Napríklad Volvo čelilo zdržaniam pri vývoji nového elektromobilu EX90, ktorý obsahuje pokročilý softvér a čipy Nvidia, avšak chýbajú mu niektoré funkcie, ktoré plánujú pridať v budúcich aktualizáciách.
Renault, ktorý plánuje uviesť svoj prvý softvérovo definovaný elektromobil v roku 2026, odhaduje, že softvér by mohol tvoriť až 40 % zisku z vozidiel do roku 2030, na rozdiel od súčasných 10 %. Pre vývoj softvéru však potrebujú automobilky aj odborníkov z externých firiem, ako sú Apple a Google, čo prináša kultúrne rozdiely a vnútorné napätie.
Finančné a organizačné prekážky
Problémy pri vývoji softvéru súvisia aj s finančnými a organizačnými faktormi. Toyota, ktorá zažila veľké straty vo svojej softvérovej divízii Woven, plánuje uviesť nový softvér Arene budúci rok, avšak bez efektívneho riadenia hrozí, že stratí podiel na trhu. Podľa analytika spoločnosti Gartner, Pedra Pacheca, nie sú manažéri veľkých automobiliek plne oddaní prechodu na softvér.
Softvér pre automobilky predstavuje možnosť zvyšovania zisku prostredníctvom zberu dát a predplatných služieb, ako sú poistenie, servis a opravy. Odhaduje sa, že do roku 2040 môže digitalizácia generovať až 40 % príjmov automobilového priemyslu. Príkladom je Stellantis, ktorý plánuje získať až 22,4 miliardy dolárov ročne z predaja softvérových produktov a predplatných služieb.
Aj keď je vývoj softvéru pre automobilky nákladný a náročný, softvér umožňuje znižovať náklady na opravy a podporovať zákaznícku lojalitu. Volvo verí, že počiatočné investície do pokročilého softvéru sa vyplatia, pretože výkon a bezpečnosť vozidiel možno priebežne zlepšovať.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu pozorne sleduje dianie v sektore elektromobility na Slovensku aj v zahraničí a informuje svojich členov a odbornú verejnosť o zásadných míľnikoch zelenej transformácie v doprave – a to nielen na cestách, ale aj v továrňach. Tejto téme sa podrobnejšie venuje denník Financial Times.