Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) vydala nový report, ktorý sa podrobne venuje elektrifikácii cestnej nákladnej dopravy. Tento komplexný dokument poskytuje dôkladný prehľad o súčasnom stave v tejto oblasti u nás aj v zahraničí, súbor odporúčaní založený na skúsenostiach vyspelých elektrifikovaných krajín, analýzu výziev, ale aj potrebných legislatívnych opatrení smerujúcich k udržateľnejšej budúcnosti v oblasti ťažkej úžitkovej dopravy. Alarmujúcim zistením je hrozba pre slovenských dopravcov, ktorí môžu čoskoro čeliť strate konkurencieschopnosti.
SEVA navrhuje sadu konkrétnych opatrení, ktoré umožnia prekonať aktuálne najväčšie bariéry, naštartovať dekarbonizáciu cestnej nákladnej dopravy a zároveň stanoviť smer dlhodobej transformácie. Okrem iného navrhuje:
- implementovať schému priamej podpory nákupu bezemisných nákladných vozidiel
- podporiť výstavbu pilotnej infraštruktúry nabíjania pre ťažké úžitkové vozidlá
- krátkodobo upraviť mýtne poplatky pre bezemisné vozidlá
- rozšíriť možnosti zrýchleného odpisovania aj na bezemisné úžitkové vozidlá
- motivovať distribučné spoločnosti proaktívne navyšovať kapacity
SEVA REPORT: Elektrifikácia cestnej nákladnej dopravy 2023
Znižovanie emisií z nákladnej dopravy sa na európskom trhu začína brať čoraz vážnejšie, čo našich autodopravcov môže veľmi rýchlo dostať pod medzinárodný konkurenčný tlak. Nadnárodní zadávatelia logistických výkonov a následne ich poskytovatelia začínajú požadovať istý podiel bezemisných vozidiel vo flotile dopravcov. Cieľom je znižovanie uhlíkovej stopy výberom takých prepravcov, ktorí sa snažia znižovať emisie. Emisie z cestnej dopravy stále rastú a nákladné vozidlá sa na nich podieľajú až jednou štvrtinou. Ciele Európskej únie známe ako Fit for 55 a aktuálne prerokúvaná revízia nariadenia upravujúceho CO2 emisie z ťažkých cestných vozidiel kladú zásadné požiadavky zamerané na transformáciu celého sektoru.
Jej významnou súčasťou sa však musí stať podpora zo strany štátu, ktorá u nás zatiaľ absentuje – ako v oblasti osobnej, tak aj nákladnej dopravy.Report SEVA preto navrhuje konkrétne formy podpory zo strany štátu: legislatívne opatrenia, daňové pravidlá aj návrh systému priamych dotácií, ktoré by pomohli preklenúť aktuálne veľký rozdiel v nákladoch na obstaranie vozidiel s elektrickým pohonom. „Štát môže – a podľa nás aj musí – významne prispieť k prechodu na elektromobilitu, a to prostredníctvom cielených opatrení, ktoré uľahčia nákup a využívanie bezemisných nákladných vozidiel. Na časť z týchto opatrení môže pritom využiť aj financie z Plánu obnovy a odolnosti,“ zdôrazňuje Križanský.
Trh s vozidlami
Podľa najnovších štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), predaj bezemisných elektrifikovaných ťažkých úžitkových vozidiel, medzi ktoré patria okrem nákladných áut a ťahačov aj autobusy, najmä v západnej Európe začína rásť. Za prvé tri kvartály bolo v Európskej únii registrovaných 3918 elektrických kamiónov, čo predstavuje nárast o 321,7 %. Registrovaných bolo aj 3405 plne elektrických autobusov. „Tieto čísla svedčia o rastúcom záujme a dopyte po bezemisných vozidlách, čo je povzbudivý signál pre celý priemysel,“ tvrdí riaditeľ SEVA.
„Report SEVA o Elektrifikácií cestnej nákladnej dopravy má slúžiť ako sprievodca na ceste k lepšiemu pochopeniu a implementácii elektrifikácie odvetví, ktoré je pre Slovensko tradične veľmi významné. Sme pripravení komunikovať o našich návrhoch aj s novou slovenskou vládou a pozitívne vnímame pozornosť, ktorú elektromobilite venovala vo svojom programovom vyhlásení,“ uzatvára Patrik Križanský.