Automobilkám podľa českého ministerstva dopravy a tamojšieho združenia automobilového priemyslu hrozia v budúcom roku za nesplnenie emisných limitov pri osobných a úžitkových vozidlách sankcie v celkovej výške až 16 miliárd eur. Časť z týchto sankcií by mali prípadne zaplatiť aj domáci výrobcovia. O tejto téme diskutovala moderátorka relácie Téma:24 na RTVS s Patrikom Križanským, viceprezidentom Európskej asociácie pre elektromobilitu a riaditeľom SEVA.
Moderátorka:
Od roku 2035 majú automobilky znížiť emisie z novo-registrovaných automobilov na 0 gramov. To tak laicky znamená, že by mali teda výrazne znížiť predaj nových vozidiel, ktoré majú ten klasický pohon, či už benzínový alebo dieselový. V budúcom roku nás čaká ale ešte jeden dôležitý míľnik, na dosiahnutie ktorého je podľa predstaviteľov českého ministerstva dopravy a tamojšieho združenia automobilového priemyslu potrebné registrovať omnoho viac elektroáut, teda vozidiel na elektrický pohon. Poradenská spoločnosť však hovorí, že je to nereálny cieľ. Čo na to hovoríte vy?
Patrik Križanský:
Máte pravdu. Od budúceho roka vlastne začne platiť ďalšia úroveň limitov. V podstate oproti roku 2020 sa to zníži o ďalších 15 %, čo znamená, že prakticky bude musieť byť nová flotila každej automobilky dosahovať emisie okolo 94 gramov na kilometer. Prakticky si to môžete predstaviť ako auto, ktoré má spotrebu asi štyri litre benzínu na sto kilometrov. Automobilky majú rôzne stratégie, ako to dosiahnuť. Jednak je to ponuka menších modelov a efektívnejších vozidiel s nižšou spotrebou, ale zároveň je veľmi dôležité, aby pridávali do svojho portfólia bezemisné alebo nízkoemisné vozidlá, teda elektrické autá. To, ako sa s tým automobilky vysporiadajú, je rôzne. Niektoré sú na tom dobre, iné horšie, a preto kolujú rôzne čísla o tom, aká pokuta by ich mohla vlastne stretnúť budúci rok alebo čo by museli zaplatiť, ak by tento limit nesplnili. Pri rôznych automobilkách je to rôzna úroveň. Myslím si, že číslo, ktoré české ministerstvo dopravy vypočítalo, vychádza z prvých údajov. Situácia je však dosť dynamická. Očakávame napríklad vyššie predaje elektromobilov, takže jednoznačná odpoveď na to nie je.
Moderátorka:
Ten predaj nových elektromobilov sa začiatkom roka spomalil na najväčšom európskom trhu, v Nemecku. Septembrové čísla sú ale výrazne lepšie. Vo viacerých krajinách hovoria o náraste predajov. Napríklad elektromobily tvorili už v Európe takmer pätinu novo predaných vozidiel. Dokonca v Belgicku, Švédsku, Portugalsku či Fínsku batériové elektromobily predbehli benzínové spaľovacie pohony. Aký vývoj teda vy očakávate v budúcom roku a mohli by do tejto situácie výraznejšie zasiahnuť tie cenovo dostupnejšie modely, ktoré sa chystajú?
Patrik Križanský:
Určite áno. Očakávame, že predaj elektromobilov za tento rok zostane približne na rovnakej úrovni ako v roku 2023, bez výrazného poklesu alebo rastu. Ale pre rok 2025 sa očakáva viacero nových modelov v nižšej a strednej cenovej kategórii, čo by mohlo prilákať bežných zákazníkov aj firemné flotily. Cenovo dostupnejšie modely, pohybujúce sa v rozmedzí 20 000 až 30 000 eur, by mohli výrazne rozprúdiť trh. Osloví to jednak bežnejších ľudí, ale zároveň to osloví aj firemné flotily, ktoré doteraz museli siahať k elektromobilom povedzme nad 50 tisíc a teraz vlastne budú môcť do svojich flotíl zavádzať autá pre bežnejších zamestnancov. A to vlastne určite rozprúdi aj trh. Mimochodom, ten odhad, kde by sme sa mohli pohybovať pri predajoch v priemere v Európskej únii je okolo 25 percent.
Moderátorka:
Ako to vyzerá s tým Nemeckom? Prečo sa tam spomalil predaj? Vieme, že sa postupne spamätáva, ale myslím, že sa tam rušili dotácie.
Patrik Križanský:
Áno, na začiatku roka, približne pred rokom, sa v Nemecku zrušili dotácie, pretože nemecký štátny rozpočet mal veľký deficit. Toto bola jedna z obetí rozpočtových škrtov. Nemecko je však najväčší trh v Európe, takže čokoľvek sa tam udeje, má veľký dosah na európske čísla. Na druhej strane, trhy ako Francúzsko, Benelux a Škandinávia si viedli dobre. Dôležité je, že po lete sa trh s elektromobilmi opäť rozbehol. Napríklad v septembri Nemecko vyrobilo historicky najviac elektromobilov, konkrétne 140 000, čím prekonalo svoj rekord z konca roku 2022. Elektromobilita má pred sebou veľké výzvy, ale na tejto veľkej kríze automobilového priemyslu je možno práve elektromobilita tou svetlejšou stránkou.
Moderátorka:
Krajiny s vysokým podielom predaja elektromobilov – čím to je? Je to len väčšia kúpna sila, alebo sú tam aj štátne dotácie?
Patrik Križanský:
Štátne dotácie už v mnohých vyspelých krajinách veľmi nie sú. Existujú skôr daňové zvýhodnenia pre firmy, čo je významné. Napríklad na Slovensku takéto opatrenie zavedieme od 1. januára 2025. Dôležité je však povedať, že ide aj o istý kultúrny prístup. Škandinávia je napríklad technológiám otvorenejšia. Dánsko je dnes hlavným lídrom, kde elektrické alebo elektrifikované vozidlá tvoria až 75 % predaja. Ide teda o kombináciu faktorov – vyššej kúpnej sily, štátnej podpory a väčšej otvorenosti voči inováciám.
Moderátorka:
Ako sme na tom na Slovensku?
Patrik Križanský:
Na Slovensku sme bohužiaľ na poslednom mieste v Európskej únii. V roku 2023 tvorili elektromobily len 3 % predaja zo všetkých predaných vozidiel, zatiaľ čo v Česku a Maďarsku to bolo okolo 8 %. Dôvodom je konzervatívnejší prístup, nedostatok podpory a menší rozpočet na opatrenia, aké napríklad úspešne uskutočnilo Česko v rámci Plánu obnovy.
Moderátorka:
Pozrime sa teraz na ten cieľ, ktorý sme spomínali na začiatku – znížiť emisie na 94 gramov na kilometer. Ako sa na to automobilky pripravili?
Patrik Križanský:
Nie všetky automobilky budú musieť platiť pokuty. Napríklad Volvo už pol roka vopred deklarovalo, že svoje emisie dokáže splniť bez problémov. Iné automobilky budú musieť prispôsobiť svoje stratégie. Okrem znižovania cien elektromobilov môžu využiť tzv. pooling – dohodu medzi automobilkami, kde si vzájomne započítavajú emisie. Dôležité bude zamerať sa aj na menšie a úspornejšie vozidlá. Myslím si, že tak ako v minulosti v roku 2020 alebo 2021, aj tentoraz sa mnohým automobilkám podarí vysokým pokutám vyhnúť.
Moderátorka:
Ďalším faktorom, ktorý môže ovplyvniť európsky trh, je konkurencia z Číny. Európska komisia nedávno zvýšila clá na dovoz čínskych elektromobilov. Do akej miery už dnes ohrozujú čínski výrobcovia európske automobilky?
Patrik Križanský:
V skutočnosti je to zatiaľ skôr budúca hrozba. Dnes čínske elektromobily predstavujú len približne 5 % európskeho trhu. V Číne však elektrické vozidlá už tvoria vyše 50 % predaja, takže ponuka je tam obrovská. Automobilky v Európe sa na túto konkurenciu pripravujú. Clá, ktoré boli zavedené, majú zabrániť dumpingovým cenám. Je však otázne, či budú tieto clá skutočne vyberané, keďže stále prebiehajú rokovania medzi Európou a Čínou, aby sa zabránilo obchodnej vojne.
Moderátorka:
Kritici elektromobilov často tvrdia, že ich výroba je z pohľadu životného prostredia rovnako škodlivá ako výroba spaľovacích motorov. Čo na to hovoria štúdie, ktoré má SEVA k dispozícii?
Patrik Križanský:
Toto tvrdenie je mýtus. Viaceré štúdie, ktoré analyzovali celý životný cyklus elektromobilov, ukazujú, že elektromobily sú ekologickejšie. Najnovšie štúdie potvrdzujú, že priemerný Európan môže ušetriť vyše 60 % emisií CO2, ak presadne do elektromobilu. Na Slovensku, v súčasnom energetickom mixe, je možné ušetriť až 70 % emisií. A tento podiel bude s rozvojom obnoviteľných zdrojov energie ešte stúpať. Elektromobilita je teda kľúčom k čistejšej budúcnosti.
Moderátorka:
V súvislosti s elektromobilmi ste spomenuli štúdie, ktoré ukazujú pozitívne environmentálne dopady. Niektoré z nich ste prezentovali aj v Slovenskej asociácii pre elektromobilitu, ktorej predsedáte. Jedna z týchto štúdií bola vedená Slovákom. Mohli by ste o tom povedať viac?
Patrik Križanský:
Áno, je to tak. Ide o výskum, ktorý potvrdzuje, že elektromobily sú ekologickejšie, a to aj pri zohľadnení celého životného cyklu, od výroby cez používanie až po likvidáciu. Najnovšia štúdia, na ktorej sa podieľal slovenský vedec Kamil Jaššo, priniesla konkrétne údaje aj pre Slovensko. Ukázala, že u nás môžeme dnes v súčasnom energetickom mixe ušetriť až 70 % emisií CO2, ak prejdeme na elektromobily. Toto číslo bude navyše rásť s rozvojom obnoviteľných zdrojov energie.
Dôležité je, že štúdie opakovane potvrdzujú efektivitu elektrických motorov a ekologickosť energie, ktorá ich poháňa. Mýtus o vyššej environmentálnej záťaži elektromobilov je už dlhodobo vyvrátený vedeckými dôkazmi.
Moderátorka:
Ďakujem za rozhovor a zaujímavé informácie. Prajem veľa úspechov v podpore elektromobility.
Patrik Križanský:
Ďakujem za pozvanie, dovidenia.