SEVA REPORT 2023 – KAPITOLA 1
Aktuálny stav trhu

Report Slovenskej asociácie pre elektromobilitu za rok 2023 ponúka komplexný pohľad na aktuálny stav a vývoj elektromobility na Slovensku. Kapitoly sa venujú trhu, infraštruktúre, opatreniam pre rozvoj sektora a ďalším relevantným témam. Naším cieľom je informovať a podporovať iniciatívy zamerané na udržateľnú mobilitu. Celý dokument je dostupný na stiahnutie vo formáte PDF.

KAPITOLA 1

Aktuálny stav trhu s elektrickými vozidlami a nabíjacou infraštruktúrou.

Celý materiál na stiahnutie

Stav trhu s elektrickými vozidlami

Rok 2022 bol pre rozvoj trhu s bezemisnými a nízkoemisnými vozidlami v Európskej únii zlomový. Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) tvoril podiel batériových elektromobilov na celkových registráciách vyše 12% a plug-in hybridných elektromobilov takmer 10%. Počet predaných a registrovaných nových batériových vozidiel v tejto kategórii prvýkrát prekročil číslo milión, a to napriek pretrvávajúcim problémom v dodávkach vozidiel resp. ich komponentov.

Batériové elektromobily tvorili na celkových registráciách v EÚ vyše 12%.

V rebríčku krajín Europskej únie sa Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo v roku 2022 na poslednom mieste. Na základe štatistiky SEVA predstavovali batériové elektromobily v kategórii M1 iba 1,7% podiel na celkových registráciách nových vozidiel a plug-in hybridné elektromobily dosiahli podiel 2%. Tento trend pokračuje aj ďalej v roku 2023, keď je Slovensko v EÚ na úplnom chvoste v podiele elektromobilov medzi novoregistrovanými osobnými vozidlami. V prvom štvrťroku dosiahol podiel elektromobilov iba 1,8%, pričom druhý najnižší prírastok dosiahla Česká republika (2,4%). Pre porovnanie s ostatnými krajinami nášho regiónu, podiel registrácií elektromobilov v Poľsku dosiahol úroveň 3,3% a v Maďarsku 5,6%.

Batériové elektromobily na Slovensku tvorili iba 1,7 % podiel na celkových registráciách nových vozidiel.

Za celý rok 2023 tak nie je možné očakávať v rozvoji bezemisných vozidiel na Slovensku žiadnu pozitívnu zmenu. Podľa odhadu SEVA je možné očakávať, že za celý rok 2023 sa na Slovensku zaregistruje iba okolo 2 800 batériových elektrických vozidiel, pričom tento odhad zahŕňa registrácie nových vozidiel predaných na Slovensku aj individuálny dovoz. Z pohľadu štruktúry predajov sú najdôležitejšími subjektmi v prechode na nízkoemisnú resp. bezemisnú dopravu na Slovensku najmä právnické osoby a firemné flotily. Podľa štatistík SEVA prestavuje tento segment až 75% všetkých registrácií s najvyšším podielom v kategórii plug-in hybridných vozidiel. Materiálny podiel viac ako 30% na registráciách batériových elektrických vozidiel tvorili aj v roku 2022 individuálne dovezené, primárne ojazdené vozidlá.  Vzhľadom na nízke predaje tak podiel elektrických vozidiel na celom vozovom parku (vyše 2,5 milióna osobných vozidiel) naďalej zostáva marginálny na úrovni 0,4%. Celkovo tak ku koncu roka 2022 bolo na slovenských cestách 6 000 batériových elektromobilov.

Podiel elektrických vozidiel na celkovom vozovom parku (vyše 2,5 milióna osobných vozidiel) naďalej zostáva marginálny na úrovni 0,4%.

V rámci Zelenej dohody EÚ sme sa pritom ako členská krajina zaviazali prispieť ku klimatickej neutralite do roku 2050. V rôznych právnych aktoch sme akceptovali viaceré záväzky vrátane cieľa dosiahnuť 15% podiel nízkoemisných a bezemisných vozidiel na celkovej registrovanej flotile do roku 2025. Podľa nedávno schváleného nariadenia EÚ regulujúceho emisné štandardy pre osobné a ľahké úžitkové automobily bude od roku 2035 možné registrovať vozidlá iba s nulovými emisiami CO2 Podľa nedávno schváleného nariadenia EÚ bude od roku 2035 ekonomicky výhodné uvádzať na trh iba vozidlá s nulovými emisiami CO2.

Podľa nedávno schváleného nariadenia EÚ bude od roku 2035 ekonomicky výhodné uvádzať na trh iba vozidlá s nulovými emisiami CO2.

Slovensko zostáva na chvoste z pohľadu emisnosti novoregistrovaných vozidiel.

Podľa nedávno schváleného nariadenia EÚ bude od roku 2035 ekonomicky výhodné uvádzať na trh iba vozidlá s nulovými emisiami CO2.

Nízke predaje bezemisných a nízkoemisných vozidiel majú vplyv aj na našu nelichotivú pozíciu v EÚ z pohľadu emisnosti novoregistrovaných vozidiel. Napriek záväzným cieľom dosahovať od roku 2020 priemerné emisie celej flotily vozidiel na úrovni 139,2 g CO2/km sa Slovensko v tejto štatistike pohybuje na chvoste. Dokonca aj v rámci regiónu strednej a východnej Európy sme na horšej pozícii ako väčšina našich susedov vrátane všetkých krajín regiónu V4. Z pohľadu trendu sa pritom naše postavenie nezlepšuje, keďže sa Slovensko nachádza na chvoste tohto rebríčka dlhodobo. V porovnaní medzi rokmi 2020 a 2021 na Slovensku emisie dokonca narástli o ďalších 14,3%, čo je presne opačný smer, ako vyžaduje legislatíva EÚ (platná úroveň pre priemer flotily je 95 g CO2/km). 

V tejto súvislosti treba zdôrazniť, že cieľ 95 g CO2/km na flotilu sa v zmysle prijatej legislatívy má ďalej znížiť až o 55% do roku 2030 a o 100% do roku 2035.

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies