Pohľad na budúcnosť automobilového priemyslu: Globálna štúdia dodávateľov v automotive

Aktuálna štúdia Global Automotive Supplier Study 2023 od Roland Berger a Lazard poskytuje podrobný pohľad na súčasný stav a kľúčové výzvy, ktorým čelí európsky automobilový priemysel. Zameriava sa na rôzne aspekty, vrátane finančného zdravia dodávateľov, výhľadu pre priemysel a stratégie potrebné na prispôsobenie sa a úspešné zvládnutie rôznych aktuálnych výziev. Štúdia je dostupná v angličtine Global Automotive Supplier Study 2023 a Slovenská asociácia pre elektromobilitu prináša jej krátky sumár:

Automobilový priemysel čelí v posledných rokoch sérii kríz. Dodávatelia sa musia vyrovnávať s mnohými výzvami, od slabého trhového rastu až po nákladné regulačné rámce, drahé vstupné suroviny, zvyšujúce sa náklady na prácu, kapitálové obmedzenia a klesajúce marže. Hlavným problémom sú globálne prevratné zmeny, radikálne inovácie a technologická transformácia, ktorá sa zdá byť nezastaviteľná.

Pandémia koronavírusu zastavila celé dekády rastu v automobilovom priemysle, nasledovali výpadky v dodávateľských reťazcoch a vojna na Ukrajine, ktorá zrýchlila rast cien komodít a všeobecný inflačný tlak. Významný je aj nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, masívna inflácia a rastúce úrokové sadzby. Všetky tieto faktory viedli k výrazným problémom v priemysle ešte pred aktuálnym geopolitickým konfliktom na Blízkom východe.

Napriek poklesu rastu automobilovej produkcie vo väčšine krajín sveta, Čína, India a juhovýchodná Ázia sa postupne stávajú hnacím motorom globálnej produkcie vozidiel. Európa a Severná Amerika sa veľmi pravdepodobne nevrátia k maximám svojej produkčnej kapacity až do konca desaťročia. Neistota ohrozuje ekonomickú budúcnosť a automobilový priemysel stále čelí geopolitickým neistotám. Naopak, Indii a juhovýchodnej Ázii predpovedajú v rovnakom období silný rast.

Dodávatelia čelia výrazným negatívnym dopadom na svoju ziskovosť. Nižšie objemy objednávok znížili ich schopnosť ťažiť z efektívnosti. Trh navyše ostáva nestabilný kvôli problémom v dodávateľských reťazcoch a zmenám programov zo strany OEM. Tieto faktory spolu s inflačnými tlakmi viedli k poklesu marže dodávateľov z približne 7,5 % na menej ako 5 %.

Tradičným dodávateľom sa darí podstatne horšie ako technologickým „hráčom“, ktorí sú menej ovplyvnení aktuálnym vývojom. Významné sú tiež rozdiely medzi tradičnými a novými technológiami v automobilovom priemysle. Tradiční dodávatelia OES v oblastiach s vysokým potenciálom zisku zaostávajú za novými, ziskovejšími hráčmi, ako sú dodávatelia batérií, polovodičov a softvéru.

Automobilový priemysel sa naďalej rozvíja, avšak jeho rast bude založený na iných parametroch než tomu bolo v minulosti. Je pravdepodobné, že pod rast sa podpíšu iné subjekty. Kým tradičné technológie spaľovacích motorov pokračujú v poklese a mechanické komponenty sa ešte viac blížia k štandardizácii, rast budú primárne generovať softvér, elektronika a batériové technológie.

Čínski výrobcovia OEM neustále zvyšujú svoj trhový podiel a už dnes majú vedúce globálne postavenie vo výrobe BEV. Tradiční západní dodávatelia sa naopak stávajú čoraz irelevantnejšími, zatiaľ čo noví hráči na trhu (často etablovaní a dobre finančne zabezpečení technologickí hráči z iných odvetví), získavajú silné trhové pozície vďaka tomu, že zachytávajú hlavné (a ziskovo atraktívne) segmenty očakávaného budúceho rastu.

Pre tradičných dodávateľov je dôležité radikálne prehodnotiť svoju stratégiu a nájsť si svoje miesto v automotive budúcnosti, ktorá je však už za dverami. Dodávateľský priemysel pre automotive bude aj naďalej rastúcim odvetvím, hoci s inými komponentmi, pre iných zákazníkov a iných dodávateľov než dnes.

V súhrne a odporúčaniach štúdie Global Automotive Supplier Study 2023 od Roland Berger sa zdôrazňuje potreba zavádzania cielených programov na zvýšenie efektívnosti. Tieto programy by mali stabilizovať marže, zlepšiť cash flow a chrániť podniky pred neistotou budúcnosti. Ďalším kľúčovým odporúčaním je zameranie sa na ázijský trh, kde je potrebné upraviť produktové portfólio, výrobné lokality a štruktúru dodávateľských reťazcov. Zásadná je aj potreba získavania a udržiavania expertízy v oblasti softvéru, batérií a nových technológií pohonu, čo zahŕňa schopnosť prilákať a udržať si potrebné odborné znalosti mimo doterajších tradičných mechanických a strojárskych expertíz, ktoré boli doteraz silnou stránkou v dodávateľskom reťazci, najmä v Európe.

Je tiež dôležité posilňovať fúzie, spoločné podniky a iné formy spolupráce s výrobcami automobilov (OEM) a inými dodávateľmi, aby sa úspešne zvládla kapitálovo náročná transformácia odvetvia. Nakoniec, dodávatelia musia jasne definovať svoju strategickú cestu, čo znamená rozhodovať sa kam investovať a zachytiť rast, ale aj kde sa konsolidovať a akých aktivít sa včas odstúpiť​​​​.

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies