Vo štvrtok 25. januára sa o 11-tej hodine konalo na Úrade vlády v Bratislave stretnutie najvyšších predstaviteľov vlády SR, Národnej rady SR a kľúčových hráčov pôsobiacich v automobilovom priemysle na Slovensku. Členov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu bude na stretnutí zastupovať riaditeľ Patrik Križanský.
Asociácia oceňuje, že sa takéto stretnutie na najvyššej úrovni podarilo zorganizovať a že vznikla platforma pre diskusiu a spoluprácu zameraná na udržateľnejšiu budúcnosť tohto významného priemyselného sektora.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) bude na stretnutí o budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku klásť dôraz najmä na tieto témy:
ELEKTROMOBILY NA SLOVENSKÝCH CESTÁCH
SEVA bude zdôrazňovať potrebu čo najskoršieho zavedenia dotácií pri nákupe elektromobilov, ako aj krátkodobých daňových úľav pre firmy.
- Opatrenia sú súčasťou vládou schváleného Akčného plánu pre elektromobilitu SR a sú kľúčové pre zvýšenie podielu elektromobilov na Slovensku, ktoré je v súčasnosti na poslednom mieste v rámci celej EÚ.
- V roku 2023 bolo globálne na cestách 13,8 milióna elektromobilov, očakáva sa nárast na 16,7 milióna v roku 2024.
- Podiel elektromobilov v EÚ je 22,3% (14,6% čisto batériových), pričom Slovensko je na poslednom mieste s podielom len okolo 3%.
- SEVA navrhuje konkrétnu podobu dotačného programu aj paragrafové znenie daňových opatrení vo svojom Reporte za rok 2023.
NABÍJACIA INFRAŠTRUKTÚRA
SEVA bude poukazovať na potrebu zrýchlenie výstavby ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach a úpravu distribučných sietí pre jednoduchšie pripájanie.
- Na Slovensku existuje 1800 verejných nabíjacích bodov, na porovnanie v susednom Rakúsku je ich 26 tisíc, iba v meste Berlín 2360.
- Chýbajú nám najmä ultrarýchle nabíjačky na diaľniciach.
- SEVA navrhuje zrýchliť implementáciu projektu ultrarýchlych nabíjacích hubov popri diaľniciach (na čo je vyhradených 30 miliónov eur z Plánu obnovy).
- Zároveň sa snažíme o zavedenie motivácie pre viac investícií do distribučných sústav a podporu transparentnosti systému, aby boli jednoducho dostupné informácie o kapacitách na pripojenie (potrebné nielen pre elektromobilitu).
BATÉRIOVÝ PRIEMYSEL
Podporíme investície do batériového priemyslu, jednoduchšie pripájanie obnoviteľných zdrojov a spustenie Európskej batériovej akadémie.
- Odhaduje sa, že od roku 2035 bude potrebná ročná kapacita výroby batérií 80 GWh, aby pokryla len vozidlá vyrobené v slovenských automobilkách (pesimistický scenár) – to sú približne 2 gigafactories.
- Batérie predstavujú 30 až 40% hodnoty elektromobilu, ich dovoz by preto bol problém pre slovenský HDP.
- Globálna výrobná kapacita 1000 GWh z roku 2023 sa do roku 2030 zvýši najmenej 7-násobne, možno až 9-násobne. Hrubý odhad je, že do 6 rokov bude vo svete 200 gigafactories.
- SEVA podporuje (a odporúča) investície v batériovom priemysle (od výroby článkov, cez komponenty až po recykláciu).
- SEVA odporúča zjednodušiť proces pripájania obnoviteľných zdrojov energie do siete, vďaka čomu budeme mať zelenú a lacnú elektrinu pre potreby priemyslu.
- SEVA plne podporuje spustenie Európskej batériovej akadémie, čo je absolútne minimum pre rozvoj slovenských inovačných talentov.
PODPORA EKOSYSTÉMU INOVÁCIÍ V AUTOMOTIVE
SEVA bude apelovať na rýchlejší a efektívnejší rozvoj ekosystému pre spoluprácu a inovácie v automobilovom priemysle a zabezpečenia dlhodobých a predvídateľných zdrojov financovania.
- Súčasný ekosystém podporujúci spoluprácu pri tvorbe inovácií je nedostatočne rozvinutý. Napriek dlhodobej snahe (najmä eurofondy) nevieme podporiť spoluprácu pri tvorbe inovácií (academy-business resp. business-business).
- Financovanie inovácií nie je predvídateľné a výzvy na seba nenadväzujú.
- SEVA navrhuje vytvoriť výzvy pre podporu inovácií a priemyslu, ktoré by vyžadovali spoluprácu a prepájanie a zabezpečiť dlhodobé a predvídateľné finančné zdroje.