Batérie sú kľúčovým prvkom prechodu hospodárstva na čistú energiu a e-mobilitu. Aktuálne sa obrovská väčšina vývoja batérií kumuluje v Číne, navyše americký Zákon o znížení inflácie (IRA) láka značnú časť investícií do batérií do USA. Európa si bezpodmienečne potrebuje vybudovať vlastný dodávateľský a výrobný reťazec v oblasti batérií, ak si chce zachovať energetickú nezávislosť a prácu pre svojich obyvateľov. Slovensko je najväčším exportérom automobilov na obyvateľa na svete. Susedné Česko ho nasleduje na druhom mieste a tri ďalšie krajiny strednej a východnej Európy (CEE) patria medzi svetových top 10 vývozcov automobilov na obyvateľa. Všetky tieto krajiny budú mať prospech z rozvoja európskeho batériového priemyslu a CEE batériového klastra.
Slovensko bude v roku 2035 potrebovať len pre svoje automobilky najmenej 80 GWh batérií ročne. Zahrnutím automobiliek v ostatných krajinách V4 by táto potreba mohla narásť na stovky GWh ročne v okruhu 500 km. Najmä z dôvodu logistiky, ale aj rôznych obmedzení je prirodzený tlak na to, aby sa Li-ion batérie vyrábali hlavne tam, kde sa vyrábajú vozidlá. V Poľsku a Maďarsku už dnes existuje veľká výrobná kapacita batérií s predpokladom navýšenia plánov výroby do roku 2030. Na Slovensku prebiehajú aktuálne diskusie o minimálne dvoch veľkých projektoch výroby batérií. V novom európskom nariadení pre batérie sa stanovujú náročné požiadavky na ciele po skončení životnosti a záväzné ciele na recykláciu, ktorá si bude vyžadovať vytvorenie celého recyklačného priemyslu. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku SEVA.