Podľa aktuálnych dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo na konci prvého kvartálu 2024 na Slovensku k dispozícii 2 008 vereVýstavba verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku mierne spomalila. Dôvodom je najmä nízky počet elektromobilov na našich cestách, čo znamená aj nižšiu mieru využitia nabíjačiek. Počet verejných nabíjacích bodov ku koncu septembra dosiahol 2 223 konektorov na 884 lokalitách, pričom celkový inštalovaný výkon vzrástol na 107 562 kW.
Slovensko sa prvýkrát objavilo v pravidelnom hodnotení pripravenosti jednotlivých krajín na prechod k elektromobilite – tzv. index eReadiness 2024 od globálnej poradenskej spoločnosti PwC. Z 27 hodnotených krajín je od nás horšia len Južná Afrika. Dôvodom takéhoto hodnotenia však nie je primárne stav rozvoja nabíjacej infraštruktúry.
„Operátori nemajú dôvod vo veľkom stavať ďalšie verejné nabíjacie stanice, pokým sa zásadnejšie nezvýši využívanie tých, ktoré sú už v prevádzke. A to sa nestane, kým viac firiem a jednotlivcov nepresadne zo spaľovákov do energeticky efektívnych, bezpečných a bezemisných elektromobilov,“ vysvetľuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský, no jedným dychom dodáva, že spomalenie zaznamenané v poslednom kvartáli veľmi pravdepodobne súvisí aj s prípravami na budovanie nových staníc z Plánu obnovy a odolnosti: „Obidve výzvy pre firmy a samosprávy, spolu v objeme viac ako 16 miliónov eur, sú aktuálne už konečne vo fáze, kedy by sa mohla začať výstavba prvých verejných staníc z týchto zdrojov. Pevne verím, že sa to odrazí na pozitívnych výsledkoch najneskôr v druhom polroku 2025 a opäť sa vrátime k silnejšiemu rastu.“
Zároveň začala aktívna príprava lokalít na prevádzku rýchlonabíjacích parkov na diaľniciach, čo je absolútna nevyhnutnosť pre pocit komfortu pri jazdách na dlhšie trasy. Slovensko sa zaviazalo, že ich vybudujeme do polovice roka 2026, s výstavbou sú však spojené investície do posilnenia distribučných sústav vo vybraných lokalitách (diaľničných odpočívadlách).
Index eReadiness 2024 svetovej poradenskej spoločnosti PwC je nástroj na meranie pripravenosti krajín na prechod na elektromobilitu a vypočítava sa na základe 14 kľúčových ukazovateľov, zoskupených do štyroch hlavných kategórií: vládne stimuly, infraštruktúra, ponuka a dopyt. Jens Hörning, partner PricewaterhouseCoopers pre automobilový priemysel v regióne CEE o Slovensku hovorí: „Toto je prvýkrát, čo sa Slovensko, podobne ako Česko, Maďarsko, Švédsko a Holandsko, zúčastnilo štúdie, ktorá pokrýva 27 krajín na celom svete. S celkovým hodnotením na úrovni 1,8 bodu Slovensko skončilo na predposlednom mieste spomedzi všetkých skúmaných krajín, v rámci Európy posledné.“ Dôvodom je najmä nízke hodnotenie existujúcej infraštruktúry a vládnych stimulov pre elektromobilitu. Spomedzi sledovaných európskych krajín majú iba Nórsko a Holandsko v tejto kategórii rovnako nízke hodnotenie ako Slovensko, čo znamená, že v týchto troch krajinách aktuálne neexistujú žiadne vládne opatrenia na podporu elektromobility. Obe tieto krajiny sú však v rozvoji elektromobility výrazne ďalej ako Slovensko a od používania áut so spaľovacími motormi odrádzajú. Správa je k dispozícii na bezplatné stiahnutie tu.
Slovensko by však mohlo v indexe eReadiness dosiahnuť lepšie výsledky už na budúci rok. Vláda a parlament v rámci balíčka ekonomických zákonov nedávno prijala opatrenie, vďaka ktorému bude využívanie elektromobilov vo firmách výhodnejšie pre zamestnancov aj zamestnávateľov. „Už len takýto malý zásah do daňových predpisov môže rozvoju elektromobility priniesť silný impulz. Okrem toho boli tiež parlamentom schválené ďalšie opatrenia zamerané na jednoduchšie zúčtovanie nabíjania služobných vozidiel na domácich nabíjačkách zamestnancov,“ hodnotí aktuálne zmeny, ktorým sa Slovensko konečne trochu priblížilo úrovni podpory elektromobility v iných európskych krajinách, riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Aktuálny prehľad o verejnej nabíjacej sieti na Slovensku, v ktorom SEVA zbiera informácie od všetkých operátorov nabíjacích služieb, je dostupný na webovej stránke nabijame.sk.
V aktuálnych štatistikách o verejnej nabíjacej infraštruktúre, ktoré SEVA zverejňuje na kvartálnej báze, boli upravené kategórie nabíjacích bodov podľa výkonu. Kým doteraz boli v najvyššej kategórii zaradené nabíjacie body s výkonom najmenej 300 kW, podľa definície vyplývajúcej z európskej smernice Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), je teraz táto hranica posunutá na 350 kW. V dôsledku toho niektoré body „klesli“ o kategóriu nižšie. Preto je v kategórií 150+ kW badateľný silný rast, zatiaľ čo v najvyššej kategórii došlo k poklesu.