Elektromobil je na Slovensku možné nabiť na 2 158 verejných nabíjacích bodoch v 816 lokalitách, inštalovaný výkon narástol od začiatku roka o viac ako 30 %
Výstavba verejných nabíjacích staníc pre elektromobily zaznamenala na Slovensku za prvý polrok 2024 rast, hoci z dvoch výziev z Plánu obnovy a odolnosti na podporu výstavby ešte nebola inštalovaná ani jediná. Ku koncu júna 2024 bolo k dispozícii 2 158 verejných nabíjacích bodov v 861 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 107 536 kW. Hoci je tempo výstavby nabíjacích staníc realizované v drvivej väčšine súkromnými spoločnosťami povzbudzujúce, pre efektívny rozvoj elektromobility je potrebnej viac skutočnej podpory zo strany štátu.
Od začiatku roka pribudlo 350 nových nabíjacích bodov, čím sa celkový počet lokalít zvýšil na 861. Celkový inštalovaný výkon narástol o viac ako 30 % na 107 536 kW. „Najväčší nárast evidujeme pri najvýkonnejších nabíjačkách, ktoré sú kľúčové pre dlhé trasy a rýchle nabíjanie,“ uviedol riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský. Počet nabíjačiek s výkonom nad 300 kW vzrástol z 32 na 60, čo predstavuje nárast o 88 %. Aktuálny prehľad o verejnej nabíjacej sieti na Slovensku, v ktorom SEVA zbiera informácie od všetkých poskytovateľov nabíjacích služieb, je dostupný na webovej stránke nabijame.sk.
Viazne podpora z Plánu obnovy
Kritike za pomalé vyhodnocovanie žiadostí a podpisovanie zmlúv so žiadateľmi v rámci dvoch výziev na budovanie nabíjacej infraštruktúry čelí Ministerstvo hospodárstva. „Výzva zameraná na mestá ako prijímateľov bola zverejnená už viac ako pred rokom a dodnes neboli podpísané zmluvy, ktoré by umožnili začať s výstavbou,“ konštatoval Križanský. „Trh je pripravený implementovať Plán obnovy a odolnosti, ale hodnotenie prebieha veľmi pomaly a meškanie v procese podpisovania zmlúv brzdí celý proces. Sme presvedčení, že zrýchlenie byrokratického procesu by mohlo podstatne urýchliť aj samotnú výstavbu a prispieť k rýchlejšiemu rozvoju elektromobility na Slovensku.“ Do dvoch schém z Plánu obnovy a odolnosti zameraných na mestá a na firmy ako žiadateľov prišli desiatky žiadostí. „Dnes môžeme takmer s istotou povedať, že celá alokovaná čiastka na tieto výzvy bude bez problémov vyčerpaná, čo je dôkazom, že takéto programy majú zmysel a sú potrebné. Treba už len umožniť žiadateľom čerpať a reálne začať s výstavbou tisícok nabíjacích bodov po celom Slovensku,“ tvrdí Križanský. „Investície do nabíjacej infraštruktúry sú kľúčové pre ďalší rozvoj elektromobility na Slovensku a s rozvojom elektromobility na cestách prinesú už čoskoro benefity pre celú spoločnosť.“
Sumárne informácie o nabíjacej infraštruktúre, ktoré na štvrťročnej báze zverejňuje SEVA, zachytávajú len počty verejných nabíjacích staníc. Je pritom potrebné zdôrazniť, že v priemere sa viac ako 80 % výkonov nabíjania realizuje na neverejných staniciach – v súkromných garážach, vo firmách, administratívnych budovách či depách.