Najväčšia slovenská konferencia venovaná elektromobilite vo firmách – eFleet Day 2025 – prilákala do Šamorína rekordný počet takmer 650 účastníkov. Počas celodenného podujatia, ktorý zorganizovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu v spolupráci s portálom MojElektromobil.sk, mali návštevníci možnosť vidieť na vlastné oči viac než 40 modelov elektromobilov vrátane viacerých slovenských premiér a mnohé z nich si mohli aj vyskúšať na testovacích jazdách. V odbornej časti programu sa viac než 20 spíkrov podelilo o praktické skúsenosti z firemného nasadzovania elektromobility, odporúčania k infraštruktúre a najnovšie legislatívne a daňové zmeny. Už tradičné stretnutie celého ekosystému elektromobility na Slovensku, ktoré sa poprvýkrát konalo pod záštitou Ministerstva hospodárstva SR, sa stalo jedinečnou platformou pre všetkých, ktorí chcú zaviesť bezemisnú mobilitu do firemnej praxe efektívne, bezpečne a udržateľne.

Odborný program eFleet Day 2025 priniesol komplexný pohľad na prechod firiem k bezemisnej doprave. V siedmich tematických blokoch sa predstavilo viac než 20 odborníkov z oblastí energetiky, automobilového priemyslu, verejnej správy, financovania aj riešení pre nabíjanie. Diskusie sa venovali novým daňovým a legislatívnym pravidlám, možnostiam inteligentného nabíjania, ekonomike prevádzky elektrických flotíl, bezpečnosti v garážach aj synergii elektromobility s obnoviteľnými zdrojmi energie. Veľký dôraz bol kladený na konkrétne príklady z praxe a odporúčania, ako prejsť na elektromobilitu systematicky, zodpovedne a s ohľadom na realitu slovenského trhu.
„Firemné flotily sú aj na základe skúseností z vyspelých trhov hnacím motorom rozvoja elektromobility a elektrická transformácia sa stáva strategickým nástrojom konkurencieschopnosti – nielen z environmentálneho, ale už aj z ekonomického hľadiska,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Toto podujatie je dôkazom, že odborná komunita aj firmy majú záujem diskutovať o konkrétnych riešeniach. O to dôležitejšie je, že sme mohli tento priestor vytvoriť spoločne s partnermi a zároveň predstaviť aj tých, ktorí sa už do elektrifikácie dopravy pustili.“
„Rekordný počet účastníkov, stovky testovacích jázd a najbohatší program v histórii podujatia – to všetko dokazuje, že slovenský ekosystém elektromobility sa konečne zahrieva,“ doplnil spoluorganizátor Michal Chabada portálu mojelektromobil.sk. „Firmy dnes už nehľadajú len motiváciu či inšpiráciu, ale najmä konkrétne odpovede a riešenia. A presne o tom eFleet Day je.“
Konferencia eFleet Day sa bude tento rok konať na rovnakom mieste ešte raz – už 15. októbra sa pozornosť odbornej verejnosti zameria na elektrifikáciu nákladnej a úžitkovej dopravy.

Čo zaznelo počas odborného programu
Konferenciu eFleet Day 2025 otvoril riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Vo svojom príspevku zdôraznil, že elektromobilita už dávno nie je výsadou úzkej skupiny nadšencov, ale reálnou a ekonomicky výhodnou možnosťou pre široké spektrum firiem, samospráv aj verejných inštitúcií. Poukázal na rýchly pokrok v ponuke elektromobilov – len v minulom roku sa na Slovensku registrovalo 119 rôznych modelov a tento rok ich má byť až 160. Upozornil tiež na výrazný nárast počtu verejných nabíjacích bodov, ale aj na to, že Slovensko v rámci EÚ stále zaostáva za susedmi v počte registrovaných BEV. Križanský vyzval na systematickú podporu firiem, ktorá by im umožnila túto zmenu zvládnuť efektívne a s istotou. „Hoci sa často hovorí o obmedzeniach, fakty hovoria jasne – elektromobilita napreduje. A práve firemné flotily môžu priniesť kľúčovú zmenu,“ uzavrel.

Martin Petruf, konateľ a CFO spoločnosti Siemens Healthineers, vo svojom vystúpení predstavil viac ako desaťročnú cestu firmy k systematickej elektrifikácii vozového parku. Siemens Healthineers dnes využíva elektromobily naprieč viacerými segmentmi – od obchodných zástupcov a servisných technikov až po manažérske vozidlá. V prezentácii zdôraznil dôležitosť vlastnej skúsenosti zamestnancov s elektromobilom. Priblížil tiež výzvy spojené s budovaním nabíjacej infraštruktúry v existujúcich budovách, ako aj strategické rozhodnutie neobmedzovať výber značiek. „Dôležitá nie je značka, ale funkčnosť a servisná dostupnosť,“ konštatoval. Siemens Healthineers sa podľa jeho slov pripravuje na ďalší míľnik: od roku 2026 plánujú nakupovať výhradne elektrické vozidlá.
Rastislav Žembery, Head of Business Development, ZSE Drive, predstavil vývoj verejnej nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, vrátane nových ultrarýchlych hubov a značky ZSE DriveX. Vyzdvihol dôležitosť budovania kvalitného zázemia a dostupnosti pre používateľov, ako aj podporu pre nákladnú dopravu. Jakub Maňák, Product Manager for e-mobility, ZSE Drive, následne ukázal, ako môže fleet manažér jednoducho spravovať firemnú elektromobilitu cez fleet portál a ako je možné automatizovane prenášať dáta o nabíjaní – vrátane domáceho – do elektronickej knihy jázd zákazníka. Obaja sa zhodli, že spoľahlivá infraštruktúra a bezproblémový reporting sú dnes kľúčom k efektívnej správe elektrickej flotily.

Jan Procházka, Head of Sales spoločnosti Škoda Auto Slovensko vo svojom príspevku poukázal na to, že aj napriek stagnujúcemu trhu s elektromobilmi na Slovensku vidí pozitívne signály z prvého kvartálu 2025. Značka Škoda predstavila nový model Elroq, ktorý má ambíciu demokratizovať elektromobilitu vďaka dostupnejšej cene a dojazdu až 580 km. Zároveň predstavil vlastnú TCO analýzu, ktorá ukazuje, že celkové náklady na elektromobil sú už dnes porovnateľné, ak nie výhodnejšie, než pri spaľovacích modeloch. „Cena vozidla nie je všetko – rozhoduje celková ekonomika prevádzky a zostatková hodnota,“ zdôraznil. Z pohľadu predaja rástla Škoda medziročne o 120 % a Enyaq sa drží medzi najpredávanejšími elektromobilmi v Európe.
Vedúci predaja úžitkových vozidiel Mercedes-Benz Slovakia Ján Novotný predstavil spolu so Stanislavom Vrabcom, manažérom logistiky spoločnosti Pierre Baguette, konkrétny príklad efektívneho nasadenia elektrických dodávok do dennej prevádzky. Firma využíva sedem vozidiel eVito, ktoré už najazdili takmer milión kilometrov a ukázali, že správne nastavený režim nabíjania a infraštruktúra umožňujú aj intenzívnu logistiku s BEV. „Znížili sme náklady na energiu o 40 %, náklady na servis až o 50 % a vodiči oceňujú komfort aj dynamiku,“ uviedol Vrabec. Vedúci predaja osobných vozidiel Mercedes-Benz Slovakia Róbert Hatala v exkluzívnej premiére uviedol úplne nový elektrický model CLA s 800 V architektúrou, ultrarýchlym nabíjaním do 320 kW a dojazdom do 790 km. Vďaka tejto technológii a modulárnej platforme MMA chce Mercedes-Benz vymazať rozdiel medzi spaľovacím a elektrickým pohonom.

Dr. Julia Hildermeier z Regulatory Assistance Project (RAP), predstavila možnosti inteligentného nabíjania ako nástroja na zníženie nákladov, efektívnejšie využitie siete a podporu obnoviteľných zdrojov. Zdôraznila, že pre firmy s väčšími flotilami je smart charging výhodný a ľahko implementovateľný – najmä ak využívajú služby agregátorov, ktorí optimalizujú čas a cenu nabíjania podľa aktuálnych informácií zo siete. Poukázala tiež na potrebu transparentnejších cien a otvorených dát od prevádzkovateľov distribučných sietí. Otvorila aj tému technológie Vehicle-to-Grid (V2G), ktorá umožní obojsmerné využitie batérií elektromobilov a zapojenie do flexibility energetického trhu. „Smart charging nie je len technológia – je to strategický krok pre firmy, ktoré chcú šetriť, znižovať emisie a byť aktívnymi hráčmi v energetike budúcnosti,“ uzavrela.
Panelová diskusia s názvom Elektrická flotila a nabíjanie bez kompromisov ponúkla praktický pohľad na to, ako firmy v roku 2025 pristupujú k rozširovaniu elektrických vozových parkov. Marcel Lukačka, konateľ spoločnosti GO4, zdôraznil význam mestskej logistiky a potrebu jednoduchých, dostupných riešení pre každodenné doručovanie. Peter Ševce, Country Manager CEE, Ionity, hovoril o potrebe kvalitnej a spoľahlivej infraštruktúry ako kľúčovom faktore pre rozvoj trhu, najmä v segmente rýchlonabíjania. Matej Buchan, National Key Account Manager, Emil Frey Group, priblížil zmeny v správaní firemných zákazníkov, ktorí dnes očakávajú poradenstvo, rôznorodé portfólio a transparentné náklady. Diskusia ukázala, že prechod na elektromobilitu už neznamená len výmenu vozidla, ale komplexné rozhodnutie o stratégii, infraštruktúre a celkovej zmene firemnej mobility.

Daňový poradca D-tax a spolupracovník SEVA Juraj Ďuratný detailne vysvetlil, ako sa od 1. januára 2025 zmenili pravidlá, ktoré ovplyvňujú celkové náklady vlastníctva (TCO) firemných vozidiel. Na konkrétnom príklade porovnal elektromobil a spaľovací model pri rovnakých podmienkach operatívneho leasingu. Ukázal, že vďaka nižším nákladom na palivo, výhodnejšiemu zdaňovaniu nepeňažného príjmu a zníženým odvodom vychádza elektromobil celkovo výhodnejšie – v modelovom výpočte o 860 € počas 4 rokov. Zároveň upozornil na problematicky nastavenú referenčnú cenu elektriny pre domáce nabíjanie a vyzval na jej úpravu. „TCO elektromobilu už dnes nie je len o lacnejšom palive – do hry vstupuje viacero parametrov, ktoré firmám prinášajú reálne úspory,“ zhrnul Ďuratný.

Peter Polák, vrchný riaditeľ a člen predstavenstva ČSOB Poisťovne prepojil tému elektromobility s hodnotami zodpovedného podnikania. Poukázal na výsledky prieskumu medzi klientmi, ktoré ukazujú, že až 86 % z nich očakáva od firiem aktívny prístup k udržateľnosti. Predstavil inovatívne nástroje finančnej skupiny ČSOB – od poradenstva pri výpočte uhlíkovej stopy až po financovanie a poistenie elektromobilov, ktoré zohľadňujú špecifiká prevádzky bezemisných vozidiel. „Udržateľnosť nie je len marketingová nálepka, ale očakávanie klientov – a príležitosť, ako im ukázať, že to myslíme vážne,“ uviedol. ČSOB Leasing dnes eviduje nadpriemerný podiel elektrických vozidiel v portfóliu a poisťovňa ponúka balík výhod špeciálne pre EV. Polák uzavrel príspevok výzvou, aby firmy začali od seba – a aby bol rast elektromobility sprevádzaný aj rastom dôvery, stability a hodnoty v podnikaní.

Panelová diskusia Efektívny manažment elektrickej flotily: ako ušetriť alebo aj zarobiť sa zamerala na prepojenie elektromobility s energetickým manažmentom a praktické skúsenosti z firemnej praxe. Marcel Demský, E-mobility Infrastructure Manager zo spoločnosti Scania, opísal rozsiahly projekt elektrifikácie vozového parku s viac ako 200 vozidlami a desiatkami nabíjacích bodov v rámci stredoeurópskeho regiónu. Zdôraznil význam komplexného prístupu, ktorý zahŕňa nabíjanie vo firme, doma aj na verejnej sieti, a potrebu integrovať nabíjacie dáta s firemnými systémami pre účely zúčtovania a správy. Gregor Šiškovič, Business Development Team Manager GreenWay doplnil, že úspech flotilového riešenia spočíva v dôslednom dátovom manažmente – od monitoringu využitia staníc cez optimalizáciu výkonu až po vzdelávanie vodičov o správnom nabíjaní. Pripomenul, že aj keď majú firmy vlastnú infraštruktúru, väčšina nabíjania stále prebieha vo verejnej sieti, a preto je nevyhnutné zabezpečiť roaming, správne tarifné balíky a jednoduchý prístup pre zamestnancov.

Energy Services Manager Andrea Pancotti zo Slovenských elektrární – energetické služby predstavil možnosti, ako využiť energiu z fotovoltiky priamo na nabíjanie vozidiel a tým znížiť distribučné poplatky aj celkové náklady. Zároveň poukázal na rastúci význam agregácie flexibility – schopnosti elektromobilov reagovať na potreby elektrickej siete a tým nielen šetriť, ale aj generovať nové príjmy. Energetický expert Libor Láznička zo spoločnosti energIQube vysvetlil princípy komunitnej energetiky a agregácie flexibility z pohľadu legislatívy, ako aj technických možností zdieľania elektriny medzi viacerými subjektmi. Priblížil, ako môže firma pomocou riadiacich systémov optimalizovať využitie vlastnej výroby a zároveň predávať flexibilitu alebo energiu v rámci komunity. Záver diskusie patril odporúčaniam pre manažérov flotíl: sledovať správanie vodičov, monitorovať energetické toky a pracovať s predikciami spotreby. Všetci diskutujúci sa zhodli, že práve prepojenie elektromobility, dát a energetických nástrojov bude v najbližších rokoch rozhodujúce pre jej ekonomickú aj prevádzkovú efektívnosť.

Simona Kalinovská, Founder & CEO spoločnosti 3MON predstavila najnovšie zmeny v oblasti protipožiarnej prevencie v garážach s nabíjacou infraštruktúrou. Vysvetlila, že nové usmernenie HaZZ z februára 2025 výrazne zjednodušuje podmienky pre inštaláciu nabíjacích staníc – odstránilo požiadavky na zvyšovanie požiarnej odolnosti stavieb a presne stanovilo, kedy je povinné zabezpečiť Elektronickú požiarnu signalizáciu, Stabilné hasiace zariadenie či Zariadenia na odvod tepla a dymu. „Naším cieľom nie je rozvoj elektromobility brzdiť, ale umožniť jej bezpečný rast – cez prevenciu, štandardizáciu a spoluprácu,“ zdôraznila. Kalinovská zároveň predstavila pripravovaný projekt FireTest 2025, ktorý SEVA realizuje spolu s 3MON a HaZZ – jeho cieľom je otestovať rôzne detekčné a hasiace technológie v reálnych podmienkach.

Panelová diskusia „Emisná stopa firmy: Ako znižovať, ale aj reportovať emisie“ otvorila kľúčovú tému ESG reportingu a praktických možností, ako firmy na Slovensku môžu znižovať svoju uhlíkovú stopu a zároveň využiť nové formy financovania. Gabriela Bizoňová z ČSOB uviedla, že po revízii smernice CSRD bude povinný reporting platiť už len pre najväčšie firmy (nad 1 000 zamestnancov), no Európska komisia odporúča aj dobrovoľný reporting, ktorý umožní lepšie zhodnotiť aktivity v oblasti udržateľnosti a získať výhodnejšie podmienky financovania. Práve fotovoltika a elektromobilita patria podľa nej medzi najrýchlejšie implementovateľné opatrenia s priamym vplyvom na zníženie emisií.

Ján Karaba zo Slovenskej asociácie pre udržateľnú energetiku (SAPI) potvrdil, že inštalácie fotovoltiky sú dnes pre podniky do 500 kW najlacnejším spôsobom výroby elektriny a že sa pripravujú nové dotačné schémy, napríklad Zelená podnikom, ktorá má byť jednoduchá a účelová. Zároveň poukázal na rastúci význam tzv. dodávateľského modelu – firma si fotovoltiku neinštaluje sama, ale platí len za dodanú elektrinu od prevádzkovateľa technológie. Okrem toho pripomenul význam energetických komunít, ktoré umožnia firmám spájať sa, zdieľať energiu lokálne a tým výrazne znížiť náklady aj závislosť od trhu.
V diskusii zazneli aj konkrétne odporúčania: začať merať emisie, využívať dostupné schémy financovania a hľadať synergie s partnermi v regióne. Diskusia ukázala, že kombinácia technických riešení a správneho reportingu sa stáva nevyhnutnou súčasťou konkurencieschopného a zodpovedného podnikania.
Ladislav Lopatka z Ultima Prime a Global Payments predstavil kľúčové zmeny v oblasti platieb za nabíjanie, ktoré prináša nariadenie AFIR. Od roku 2027 budú musieť všetky nové rýchlonabíjacie stanice nad 50 kW umožniť priame platby kartou bez registrácie. Upozornil na technologické výzvy tzv. unattended platieb a potrebu transparentného informovania o cene ešte pred spustením nabíjania. Riešenie Global Payments umožňuje nielen platbu, ale aj vystavenie daňového dokladu. „Nabíjanie má byť jednoduché, spoľahlivé a monetizovateľné – najmä v segmente destination charging,“ uzavrel.
Miroslav Ovečka, e-mobility manažér OMV, predstavil rozvoj siete 134 ultrarýchlych nabíjacích bodov na 38 lokalitách, ktorých cieľom je pokryť hlavné trasy v 100 km intervaloch. Zdôraznil jednoduchosť prístupu – platby kartou, cez aplikáciu, firemnú e-mobility kartu – a ponuku troch zákazníckych programov (Basic, Standard, Premium). Kľúčovou témou bola však obava z vplyvu rýchlonabíjania na batérie. Na základe výskumov a dát z praxe vysvetlil, že hlavným faktorom degradácie nie je rýchlosť nabíjania, ale teplota a rozsah nabitia. Nabíjanie riadi auto, nie nabíjačka, a občasné nabitie na 100 % je dokonca prospešné kvôli balansu článkov. Rýchlonabíjanie tak nie je škodlivé, ak sa používa rozumne.

Michal Chabada a Oliver Stanley predstavili na záver odborného programu konferencie eFleet Day 2025 digitálnu platformu NearCharger.com, ktorá prepája používateľov, expertov a firmy v oblasti elektromobility. Platforma vznikla ako reakcia na potrebu odbornej a praktickej diskusie mimo sociálnych sietí, v bezpečnom a konštruktívnom prostredí. V súčasnosti už združuje viac než 1 000 členov. Novinkou, ktorú autori na eFleet Day 2025 predstavili, je nový nástroj na dopytovanie testovacích jázd na elektromobiloch. Umožňuje používateľom rezervovať si viacero testovacích jázd cez jedinú platformu, bez potreby obchádzať jednotlivých predajcov. V ďalšej fáze NearCharger pripravuje rozšírenie o dopyt po inštalácii nabíjačiek a fotovoltiky, ako aj zavedenie dynamickej mapy verejnej nabíjacej infraštruktúry. „Chceme odstrániť bariéry, ktoré bránia v adopcii elektromobility – najmä zbytočne komplikované a fragmentované procesy. S NearCharger chceme priniesť jednoduché a funkčné riešenia nielen pre Slovensko, ale aj pre ďalšie európske trhy,“ zdôraznil Oliver Stanley.

Ďalšie fotografie Petra Frola z najväčšej slovenskej odbornej konferencie venovanej elektrifikácii firemných flotíl nájdete na stránke MojElektromobil.sk