Jedným z hlavných poslaní Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) je podpora a zdieľanie skúseností z reálnej prevádzky elektromobilov u jej členov medzi odbornou aj laickou verejnosťou. Spoločnosť Daimler Truck ako výrobca inovatívnych elektrických nákladných vozidiel a člen SEVA, je popredným hráčom na ceste k udržateľnej mobilite. Nedávno sa na Slovensku uskutočnilo testovanie jedného z ich kľúčových modelov – elektrického nákladného vozidla Mercedes eActros 400. Testovanie prebiehalo v spolupráci so spoločnosťou Geis, ktorá ho využila na doručovanie zásielok v okolí Bratislavy.
Mercedes eActros 400: Budúcnosť nákladnej dopravy?
Elektrický nákladný automobil Mercedes eActros 400 je špičkou medzi elektrickými vozidlami určenými na mestské doručovanie a prepravné úlohy na poslednej míli. V rámci testu, ktorý trval 2 týždne a zahŕňal 10 pracovných dní, prešiel eActros na slovenských cestách celkom 2 069 kilometrov. Dĺžka absolvovanej trasy dosahovala v priemere 360 km na jedno nabitie, pričom po každom dni zostávala v batérii ešte tretina kapacity. Priemerná spotreba energie vozidla bola 105 kWh na 100 kilometrov pri hmotnosti okolo 20 ton, čo je naozaj veľmi sľubný výsledok aj pre budúcnosť nákladnej dopravy.
Takáto reálna prevádzka umožnila overiť nielen spotrebu, ale aj schopnosť vozidla zvládať rôzne poveternostné podmienky vrátane výdatných dažďov. Testovanie preukázalo, že eActros je spoľahlivým riešením pre každodenné doručovanie aj v náročných podmienkach. Počas testovacej doby sa podarilo dosiahnuť významnú úsporu emisií – zhruba 1 944 kilogramov CO2 – čo výrazne prispelo k ekologickému vplyvu prevádzky.
Daimler Truck a vízia udržateľnej dopravy
Daimler Truck neustále posúva hranice elektromobility v segmente nákladných vozidiel a ich dlhodobá vízia je jasná – ekologická a udržateľná doprava, ktorá je zároveň ekonomicky efektívna. Mercedes eActros je dôležitým míľnikom na tejto ceste a spoločnosť pokračuje v jeho ďalšom vývoji. V súčasnosti už Daimler Truck testuje nový model eActros 600, ktorý bude schopný prekonávať ešte väčšie vzdialenosti s vyššou efektivitou.
Pre Daimler Truck nie je elektromobilita iba módnym trendom, ale základným stavebným kameňom ich dlhodobej stratégie. Cieľom je klimatická neutralita do roku 2040, pričom elektrické vozidlá, ako je eActros, zohrávajú kľúčovú úlohu pri znižovaní emisií skleníkových plynov a prechode na udržateľné alternatívy v nákladnej doprave. Okrem elektrických pohonov spoločnosť skúša aj ďalšie technológie, ako sú pohony na vodík a alternatívne palivá.
Ekonomické a prevádzkové výzvy
Aj keď testovanie eActrosu na Slovensku prinieslo pozitívne výsledky z hľadiska ekologických prínosov a spoľahlivosti, významnou výzvou zostáva ekonomická stránka veci. Elektrické nákladné vozidlá sú momentálne drahšie v porovnaní s tradičnými dieselovými alternatívami, čo predstavuje prekážku pre ich širšie nasadenie. Spoločnosť Geis, ktorá testovanie realizovala, narazila práve na tento aspekt – obstarávacia cena elektrického vozidla je približne 2,5-krát vyššia ako pri dieselových modeloch, čo by viedlo k zvýšeniu prepravných nákladov.
Daimler Truck je presvedčený, že napriek súčasným výzvam spojeným s vyššími obstarávacími nákladmi a obmedzenou infraštruktúrou pre nabíjanie, budú tieto prekážky v dohľadnej budúcnosti prekonané. Technologický pokrok v oblasti batérií neustále napreduje – kapacita batérií sa zvyšuje, čas nabíjania sa skracuje a ich životnosť sa predlžuje. To znamená, že elektrické nákladné vozidlá budú čoraz efektívnejšie a nákladovo dostupnejšie. Rovnako tak aj rozvoj nabíjacej infraštruktúry, podporovaný vládnymi dotáciami a investíciami do zelených technológií, výrazne uľahčí prechod na elektrickú dopravu.