Úvod do Draghiho stratégie konkurencieschopnosti pre Európu

Správa bývalého šéfa ECB prináša diagnózu, teraz je na rade začať rýchlo liečiť.

Jeho podpis ste už určite videli, teraz sa Mario Draghi, bývalý predseda Európskej centrálnej banky, podpísal pod zásadnú správu, ktorá chce ovplyvniť európsku priemyselnú politiku.

9. septembra zverejnil Draghi významnú Správu o konkurencieschopnosti Európskej únie. Dokument vypracovaný pre Európsku komisiu reflektuje na akútnu  potrebu posilniť priemyselnú politiku EÚ a zvýšiť jej globálnu konkurencieschopnosť. Správa v časti A a v časti B, ktoré majú spolu rozsah viac ako 400 strán, vznikla ako reakcia na neustále sa meniace ekonomické a environmentálne výzvy, s cieľom zosúladiť dekarbonizačné opatrenia s priemyselnými cieľmi európskeho bloku.

Draghi vyzýva na urýchlenú zmenu priemyselnej politiky EÚ a zdôrazňuje, že doteraz uplatňovala politiku v oblasti klímy bez vízie orientovanej na priemysel. V dôsledku toho správa apeluje na potrebu vytvoriť spoločný plán dekarbonizácie a konkurencieschopnosti, v ktorom by všetky politiky boli zosúladené s cieľmi EÚ. Okrem toho sa v správe uvádza, že EÚ chýba strategická vízia postupného vyradenia automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035, keďže európske inštitúcie nedokázali nadviazať na svoje ambície synchronizovaným úsilím o transformáciu dodávateľského reťazca. Osobitnú pozornosť venuje správa transformácii automotive a konštatuje, že bez rozhodných opatrení a obrovských investícií je toto ústredné odvetvie európskeho priemyslu ohrozené.

V porovnaní s USA existuje podľa správy akútna „inovačná medzera“ v oblasti softvéru a umelej inteligencie, pričom Draghi uvádza potrebu dodatočných ročných investícií v celom európskom priemysle vo výške 750 až 800 miliárd eur. Správa kritizuje mnohé aspekty politiky EÚ, ktorá uviazla v príliš mnohých a často sa prekrývajúcich regulačných projektoch. Konštatuje, že je naliehavo potrebné citeľne znížiť byrokraciu.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) bude aktívne monitorovať tento vývoj a prispievať k napĺňaniu strategických cieľov EÚ, čím podporí rozvoj elektromobility na Slovensku aj v celej Európe. Napĺňanie odporúčaní zo správy bude kľúčové pre zabezpečenie udržateľného ekonomického rastu a technologickej dominancie EÚ na globálnom trhu. Ako správu komentoval Patrik Križanský, riaditeľ SEVA: „Nasledujúce dva roky budú pre zabezpečenie konkurencieschopnosti Európy a konečných investícií rozhodujúce. Státisíce nových pracovných miest tu buď vzniknú, alebo ich prevezmú naši konkurenti. Budúcnosť je určite elektrická a pevne veríme, že musí byť aj európska, že musí byť aj slovenská. Teraz máme správnu diagnózu, musíme urýchlene pracovať na liečbe.“

Slovensko a Európa

Európa musí čeliť niekoľkým zásadným rozhodnutiam, ako pokračovať v ceste dekarbonizácie a zároveň zachovať konkurencieschopnosť svojho priemyslu. Podľa simulácií Európskej centrálnej banky, ak by čínsky automobilový priemysel v segmente elektrických vozidiel sledoval podobnú trajektóriu dotácií, aká sa uplatňuje v odvetví fotovoltiky, domáca výroba elektrických vozidiel v EÚ by klesla o 70 % a podiel výrobcov z EÚ na svetovom trhu by sa znížil o 30 %. Stratégia Maria Draghiho je preto kľúčová pre budúcnosť priemyslu EÚ, pričom zvláštny dôraz kladie práve na dopravu, elektromobilitu a emisné ciele. Pre Slovensko, ktoré je svetovým lídrom v počte vyrobených vozidiel na obyvateľa, predstavuje táto správa zásadný návod na transformáciu nášho kľúčového priemyslu. Aké sú teda konkrétne odporúčania?

Udržanie konkurencieschopnosti prostredníctvom inovácií

Slovensko ako významný výrobca automobilov musí intenzívnejšie investovať do vývoja a výroby elektrických vozidiel (EV). Draghiho správa poukazuje na to, že konkurencieschopnosť v automobilovom sektore bude v nasledujúcich rokoch závisieť od schopnosti transformovať výrobu smerom k elektromobilite a inovatívnym technológiám, ako sú autonómne systémy a digitálne platformy na optimalizáciu výrobných procesov.

Pre Slovensko to znamená:
  • Zameranie na výrobu batérií: Hoci sa už v Európe robia kroky na posilnenie kapacít pre výrobu batérií, Slovensko musí zvýšiť svoju angažovanosť v rámci európskych iniciatív, ako je napríklad Európska aliancia pre batérie, s cieľom posilniť miestne kapacity na výrobu a vývoj batérií, čo bude kľúčové pre elektromobilitu. Výskumné inštitúcie ako napríklad Centrum pre využitie pokročilých materiálov (CEMEA) pri Slovenskej akadémii vied musia spolupracovať s priemyselnými partnermi , ale aj startupmi a existujúcimi dodávateľmi automotive na zlepšovaní výkonu a bezpečnosti batérií novej generácie, ako aj na vývoji inovatívnych recyklačných technológií​.
  • Podpora verejných a súkromných investícií: Ako uvádza Draghiho správa, verejná podpora pre výskum a vývoj technológií je nevyhnutná pre dlhodobú konkurencieschopnosť. Slovensko musí vytvárať stimuly pre miestnych aj zahraničných investorov, aby sa zúčastňovali na rozvoji elektromobility, a zároveň podporovať spoluprácu v rámci EÚ. Dôležitý je aj vývoj a podpora výskumu v oblasti elektrických pohonov, v ktorom sa na Slovensku angažuje napríklad Schaeffler, Fakulta elektrotechniky na Žilinskej univerzite či vývoj polovodičov Onsemi.

Súlad medzi dekarbonizáciou a konkurencieschopnosťou

Správa vyzdvihuje potrebu spoločného európskeho plánu na dekarbonizáciu a konkurencieschopnosť. Pre Slovensko, ktoré je silne závislé na automobilovom priemysle, je kľúčové, aby sa tieto dve oblasti neoddeliteľne spájali a vytvárali synergie, čo je možné docieliť týmito konkrétnymi opatreniami:

  • Užšia integrácia automobilového priemyslu do dekarbonizačných plánov: Slovensko by malo urýchlene vytvárať legislatívny rámec, ktorý podporí rozvoj elektromobility na cestách aj v továrňach a zabezpečí priemyselné kapacity pre výrobu a distribúciu elektrických vozidiel, vrátane batérií. To ale zahŕňa aj budovanie nabíjacej infraštruktúry, ktorá je v mnohých častiach Európy stále nedostatočná.
  • Znižovanie energetických nákladov: Prechod na obnoviteľné zdroje energie a ich efektívna distribúcia môžu znížiť energetické náklady pre automobilky. Slovensko musí využiť dostupné európske fondy a inovačné riešenia na modernizáciu energetickej infraštruktúry. Výrobcovia elektromobilov ani batériové gigafactories nebudú investovať tam, kde nemajú k dispozícii dostatočnú kapacitu zelenej elektrickej energie.

Odolnosť dodávateľských reťazcov a podpora lokálnej výroby

Pre zabezpečenie dlhodobej konkurencieschopnosti je nevyhnutné zamerať sa na lokálnu produkciu kritických surovín a technologických komponentov. Správa upozorňuje na to, že Európa výrazne závisí od dovozu kritických surovín a technológií, čo pre priemysel predstavuje veľké riziko.

Odporúčania pre Slovensko:
  • Diverzifikácia dodávateľských reťazcov: Slovensko by malo aktívne hľadať nové príležitosti pre existujúce dodávateľské reťazce a podporovať vznik recyklačného cyklu, v rámci ktorého by dokázalo spracovávať kritické suroviny, ako sú napríklad kovy potrebné na výrobu batérií. Je nevyhnutné posilniť miestne kapacity pre recykláciu a zhodnocovanie materiálov.
  • Podpora strategických projektov v rámci EÚ: Slovensko by malo aktívne podporovať projekty, ktoré spadajú pod európsku stratégiu pre kritické suroviny, aby sa minimalizovala závislosť od dodávok z rizikových oblastí.

Investície do rozvoja ľudského kapitálu

S transformáciou automobilového priemyslu prichádza aj nutnosť re-skillingu pracovnej sily. Draghiho správa uvádza, že digitálne a technické zručnosti budú kľúčové pre budúcnosť priemyslu, najmä v oblastiach, ako je vývoj batérií, umelá inteligencia a automatizácia.

Pre Slovensko to znamená:
  • Rozvoj odborného vzdelávania a programov rekvalifikácie: Slovensko by malo posilniť vzdelávacie programy v technických odboroch, najmä so zameraním na elektromobilitu, automatizáciu a digitálne technológie. Spolupráca medzi univerzitami, výskumnými inštitúciami a priemyslom bude kľúčová.
  • Podpora mladých talentov: Vzhľadom na demografické výzvy je nevyhnutné podporovať mladých ľudí, aby sa zameriavali na technické a inžinierske vzdelanie, ktoré bude potrebné pre budúcnosť slovenského automobilového priemyslu. Talenty nesmú opúšťať krajinu, inak ostaneme iba montážnou dielňou Európy aj pre budúcnosť.

Vytvorenie stabilného regulačného rámca

Ako správa zdôrazňuje, nestabilita a nekonzistentnosť regulácií môžu výrazne ohroziť rozvoj priemyslu. Slovensko musí zabezpečiť, aby jeho regulačné prostredie bolo predvídateľné a v súlade s európskymi štandardmi.

  • Zavedenie dlhodobých cieľov a stimulov: Pre dlhodobú stabilitu priemyslu je nevyhnutné zaviesť stimuly pre výskum a vývoj v oblasti čistých technológií a zároveň stanoviť realistické, ale ambiciózne ciele na podporu transformácie.
  • Koherentnosť regulácií: Je mimoriadne dôležité, aby národná legislatíva bola plne harmonizovaná s európskymi normami a predpismi. Mnoho slovenských noriem nereflektuje, alebo je dokonca v priamom rozpore s európskymi pravidlami, príkladom môže byť AFIR a slovenské protipožiarne predpisy v uzavretých parkovacích domoch.

Záver

Draghiho správa o konkurencieschopnosti Európy zdôrazňuje neodkladnú potrebu prepojiť dekarbonizáciu s posilnením priemyselnej konkurencieschopnosti. Automobilový sektor, kľúčový pre európske hospodárstvo aj slovenskú ekonomiku, čelí veľkým výzvam, ako sú transformácia na elektromobilitu, tlak na znižovanie emisií a posilňovanie globálnych dodávateľských reťazcov.

Draghiho odporúčania zahŕňajú koordinovaný prístup v oblasti čistej energie, rozvoja batériových technológií, budovania nabíjacej infraštruktúry a zabezpečenia férového trhu pre európskych výrobcov. Kľúčovým cieľom je udržanie výroby a technologického pokroku v EÚ, aby sa zabránilo presunu výroby mimo regiónu. Správa zároveň upozorňuje na potrebu modernizácie a harmonizácie regulačného prostredia, ktoré by malo podporovať inovácie a technologickú neutralitu. Na záver Draghi apeluje na Európsku úniu, aby vnímala transformáciu automobilového priemyslu ako príležitosť. „Výzvy sú veľké, ale rovnako veľké sú aj príležitosti.“

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies