Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) privítala prijatie významného legislatívneho opatrenia na podporu elektromobility na Slovensku. Zmenou je zníženie sadzby zdanenia nepeňažného príjmu, ktorý vyplýva z používania služobných batériových elektrických vozidiel (BEV) a plug-in hybridov (PHEV) aj na súkromné účely zamestnancov z aktuálneho 1 % na 0,5 % obstarávacej ceny vozidla mesačne, s účinnosťou od 1. januára 2025. Očakáva sa, že toto opatrenie výrazne zníži náklady zamestnávateľov a prispeje k vyšším čistým príjmom zamestnancov, čím sa celkové náklady vlastníctva (TCO) elektromobilov výrazne zlepšia oproti vozidlám so spaľovacími pohonmi.
Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský k tejto zmene uviedol: „Vážime si, že vláda práve v týchto ťažkých časoch, kedy sa musí šetriť a škrtať, pristúpila k prijatiu tohto dôležitého opatrenia. Vnímame to ako jasný prejav dôvery vlády a parlamentu v elektromobilitu a veríme, že toto opatrenie podporí predaje elektromobilov do firiem.“
Prijaté zníženie sadzby prinesie konkrétne úspory zamestnancom aj zamestnávateľom. „Napríklad pri služobnom elektromobile s obstarávacou cenou 40 000 € vrátane DPH a jeho používaní aj na súkromné účely klesne počas jeho typického štvorročného obdobia vo firme mesačný nepeňažný príjem zamestnanca z 325 € na 162,5 €,“ vysvetľuje daňový expert SEVA Juraj Ďuratný zo spoločnosti D-Tax a dodáva: „Pre zamestnávateľa to znamená úsporu na odvodoch, ktoré sa znížia v priemere zo 117,65 € na 58,83 € mesačne, čo za štyri roky firme ušetrí až 2 823,60 € len na odvodoch. Spolu s nižšími prevádzkovými nákladmi sa tak prevádzka elektromobilov stáva ešte atraktívnejšou.“ Benefitovať podľa Ďuratného ale bude aj zamestnanec: „V našom modelovom príklade zaplatí v priemere o 48,50 € mesačne menej na daniach a odvodoch, čo počas štyroch rokov predstavuje úsporu až 2 329 €. Znamená to, že dosiahne vyšší čistý príjem bez navýšenia hrubej mzdy.“
AKO SA VYPOČÍTAVA NEPEŇAŽNÝ PRÍJEM:
Ak firma umožní zamestnancovi používať služobné vozidlo aj na súkromné účely, je to z pohľadu zákona a daňových pravidiel vnímané ako nepeňažný príjem. Aby štát vedel tento príjem ohodnotiť a zdaniť, určil jeho výšku na jedno percento obstarávacej ceny vozidla mesačne. Táto suma sa každý mesiac pripočíta k hrubému platu zamestnanca. To znamená, že z tejto sumy ako zamestnanec, tak aj zamestnávateľ platia odvody a zamestnanec aj daň z príjmu fyzickej osoby.
Križanský tiež upozornil, že SEVA spolu so svojimi partnermi dlhodobo lobovala za prijatie tejto legislatívnej zmeny. „Absolvovali sme množstvo hodín rokovaní, prepočtov a analýz. Naším cieľom bolo preukázať, že toto opatrenie nielenže podporí predaje elektromobilov, ale v konečnom dôsledku môže mať aj pozitívny vplyv na štátny rozpočet z dôvodu vyšších predajov bezemisných vozidiel.“ Zároveň však dodal, že Slovensko prijatím tohto opatrenia len dobieha vyspelé európske krajiny ale napríklad aj Českú republiku, ktoré už podobné kroky zaviedli. „V Nemecku zaviedli sadzbu 0,5 % už v roku 2019, aby ju o rok neskôr pre čisto elektrické vozidlá znížili dokonca len na 0,25 %. Slovensko teda konečne urobilo prvý krok, ktorý našim firmám umožní lepšie konkurovať na európskom trhu.“
SEVA verí, že toto opatrenie môže priniesť stimul na stagnujúci trh s vozidlami všeobecne, teda nielen v predaji elektromobilov. Pomoc pre trh prichádza v čase, keď sa registrácie nových vozidiel celkovo v Európskej únii spomaľujú. SEVA však verí, že legislatívna podpora, ako je zníženie sadzby zdanenia nepeňažného príjmu, môže významne pomôcť pri rozvoji dopytu po ekologických vozidlách na Slovensku. „Vyzývame zamestnávateľov aj zamestnancov, aby tejto legislatívnej zmene venovali pozornosť,“ apeluje Križanský: „Kúpou elektromobilu môžu výrazne ušetriť, zvýšiť čistý príjem a znížiť celkové náklady na prevádzku vozidla. Táto príležitosť im môže priniesť dlhodobé výhody, ktoré idú ruka v ruke s ekologickými a ekonomickými benefitmi a zelenou transformáciou našej krajiny.“
Na záver Križanský dodal: „SEVA má pripravených, prepočítaných a v zahraničí overených viacero ďalších opatrení na podporu elektromobility. Veríme, že investícia do bezemisnej dopravy sa mnohonásobne vráti, či už vo forme zvýšených predajov, čistejšieho ovzdušia v mestách, alebo ekologickejšej a efektívnejšej dopravy pre všetkých.“