Prečítali sme za vás zaujímavý článok renomovanej agentúry Bloomberg, ktorý sa zaoberá kritickou situáciou v európskom automobilovom priemysle: tradiční giganti ako Volkswagen, Renault a Stellantis musia voliť nekonvenčné stratégie, aby čelili rastúcej konkurencii z Číny a spoločnosti Tesla na trhu elektrických vozidiel (EV). Odvekí rivali dokonca uvažujú o spolupráci na vývoji lacnejších EV, aby si udržali konkurencieschopnosť. Článok poukazuje aj na možné následky pre zamestnanosť a ekonomiku EÚ, ak sa automobilový priemysel nedokáže adaptovať na novú realitu.
Koncept „Airbus pre automobily“ je jednou z myšlienok, ktoré si kladú za cieľ pomôcť európskym automobilkám čeliť existenčným hrozbám. Spoločnosti Volkswagen AG, Renault a Stellantis uvažujú o niečom, čo bolo doteraz nepredstaviteľné – skúmajú možnosti spolupráce s odvekými rivalmi, aby zlacnili výrobu elektrických vozidiel a odvrátili tak existenčnú hrozbu. Lacná konkurencia z Číny odhaľuje najväčšie slabiny európskych výrobcov a začína byť zrejmé, že prístup „business-as-usual“ vedie len do straty, čím pocit naliehavosti rastie.
„Je to rukolapný dôkaz, že v budúcnosti sa firmy, ktoré nebudú pripravené čeliť čínskej konkurencii, dostanú do problémov,“ povedal v rozhovore Carlos Tavares, CEO spoločnosti Stellantis NV vytvorenej zlúčením talianskeho Fiatu a francúzskej skupiny PSA v roku 2021. Už predtým uviedol, že európsky automobilový priemysel bude čeliť „krvavým jatkám“, ak sa neprispôsobí. V dôsledku spomalenia tempa adaptácie EV diskutujú automotive topmanažéri o projektoch spoločného vývoja, zdieľania zdrojov a združovania podnikov naprieč Európou, aby dokázali lepšie konkurovať v tejto generačnej transformácii. Najbližšie mesiace budú kľúčové.
Namiesto toho, aby EVs naďalej vytláčali z trhu autá so spaľovacím pohonom, predaj čisto elektrických áut by mal podľa odhadov BloombergNEF rásť najpomalším tempom za posledných 5 rokov. Neočakávané spomalenie dynamiky zosilňuje konkurenčný tlak. Vplyv to má dokonca aj na Teslu, ktorá reagovala poskytovaním rozsiahlych zliav. Pokles jej podielu o 20 % vymazal približne 150 miliárd dolárov z jej trhovej kapitalizácie – čo je viac ako dvojnásobok hodnoty VW.
Výzvy pre celý sektor predstavujú vlády, ktoré postupne rušia stimuly na nákup elektromobilov, prenajímatelia vozidiel, ktorí sa bránia rastúcim nákladom na opravy a spotrebitelia, ktorí sú čoraz viac frustrovaní z európskych klimatických politík, ktoré majú vplyv na ich peňaženky. Voľby v USA a Európe by mohli ďalej podporiť anti-EV sentiment, a to práve vo chvíli, keď sa blíži bod zlomu.
V roku 2025 v Európskej únii nadobudnú účinnosť prísnejšie pravidlá týkajúce sa emisií, čo znamená, že výrobcovia musia predávať viac vozidiel na batériový pohon alebo čeliť vysokým pokutám. Pri najhoršom scenári by podľa výpočtov Bloomberg mohol Volkswagen čeliť pokutám vo výške viac ako 2 miliardy eur, ak nedokáže dostatočne znížiť emisie celej svojej flotily.
Ako tlak na európskych výrobcov na predaj elektromobilov rastie, do chladnúceho trhu vstupujú čínski výrobcovia podporovaní štátom s modelmi, ktoré sú často lepšie a lacnejšie. Ak Európania neprídu s fungujúcim plánom B, riskujú zemetrasenie v priemysle, ktorý zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí 7 % ekonomiky EÚ.
Renault SA a jeho generálny riaditeľ Luca de Meo presadzujú alianciu podobnú európskemu výrobcovi lietadiel Airbus. Aby dokázal konkurovať s americkým Boeingom, združuje aktíva v Nemecku, Francúzsku, Španielsku a Spojenom kráľovstve. Airbus pre automobily by pomohol zdieľať náklady na výrobu lacných EVs a umožnil lepšiu škálovateľnosť vzniknutých riešení. Špekulácie o veľkej fúzii však predstavitelia automotive vyvrátili s argumentom, že obratnosť je dôležitejšia ako veľkosť. Rozhovory o spoločnej platforme EV však naďalej prebiehajú. „Sme otvorení zdieľaniu tohto druhu investície, pretože je veľmi ťažké zarobiť peniaze na malých autách,“ povedal de Meo, ktorý predtým pracoval pre Volkswagen aj Fiat.
Keď Európska únia minulý rok definitívne schválila plány na ukončenie predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035, boli očakávania celkom iné. Avšak pre zhoršujúci sa sentiment voči elektromobilom existuje niekoľko dôvodov. Spotrebitelia majú často problémy so softvérom vo vozidlách a čelia aj nečakane vysokým prevádzkovým nákladom. Kvôli zložitosti údržby stojí poistenie elektromobilu viac ako v prípade konvenčného pohonu – napríklad vo Veľkej Británii je to až dvakrát viac. Pre bežných kupujúcich je však najväčšou prekážkou stále cena.
Rozhovory o možnej spolupráci európskych výrobcov elektromobilov môžu byť kritické najmä pre Volkswagen, zápasí s veľkými výzvami aj napriek obrovským investíciám. Po afére s naftovými motormi v roku 2015 predstavil najväčší európsky výrobca áut pod vedením vtedajšieho generálneho riaditeľa Herberta Diessa to, čo bolo možno najambicióznejším nasadením EV v odvetví. Ale chybový softvér oneskoril príchod kľúčových elektrických modelov, čo prispelo k odvolaniu riaditeľa v roku 2022. Jeho nástupca Oliver Blume viaceré projekty zrušil, vrátane zastavenia príprav na spustenie továrne za 2 miliardy eur v Nemecku. Zamestnanci sa majú pripraviť na ďalšie úspory nákladov tento rok.
Pokiaľ sa im nepodarí dostať stratégie späť na správnu cestu, európski výrobcovia áut riskujú ďalšie zaostávanie. Úsilie o splnenie regulačných pravidiel by mohlo znamenať viac peňazí pre Teslu na nákup emisných kreditov – čo sú doslova peniaze za nič.
Posledným východiskom by mohli byť výzvy na väčšiu obchodnú a regulačnú ochranu. EÚ má v pláne preskúmať plány na postupné ukončenie predaja áut s konvenčným pohonom. Výrobcovia pripravujú lobing hneď po európskych parlamentných voľbách v júni. Európska komisia už vyšetruje, do akej miery Čína podporila svoj automotive priemysel, čo by mohlo viesť k uvaleniu ďalších ciel už v júli. „Medzi generálnymi riaditeľmi a vo vedení spoločností je veľa nervozity a veľa očakávaní ohľadom toho, ako sa rok 2024 vyvinie,“ povedal Alexandre Marian, riadiaci partner v AlixPartners v Paríži.
Pôvodný článok na bloomberg.com. Text a grafy: Elisabeth Behrmann a Craig Trudell, Bloomberg