SEVA pravidelne sleduje vývoj v oblasti elektromobility a prináša aktuálne informácie a analýzy pre svojich členov aj širokú verejnosť. Tentoraz vám prinášame prehľad o situácii na európskom trhu s batériami pre elektromobily, ktorý pripravili renomovaní autori Joshua Gallu a Chunying Zhang z portálu Bloomberg.
Plány na výrobu batérií v Európe sa rúcajú kvôli cenovej vojne s Čínou a podpore zo strany USA
V roku 2019 sa Francúzsko a Nemecko rozhodli investovať miliardy eur do rozvoja európskeho batériového priemyslu, aby dobehli Čínu. Po piatich rokoch však tieto iniciatívy strácajú na sile.
Predaj elektrických vozidiel viazne, a preto spoločnosti ako Volkswagen, Stellantis a Mercedes-Benz obmedzujú objednané objemy, alebo svoje batériové projekty presmerovávajú inde. Čínski výrobcovia medzitým ďalej intenzívne znižujú náklady a USA láka do krajiny investície masívnymi dotáciami.
Čína už má dnes nadbytočnú kapacitu výroby batérií a dokáže vyrábať články za zlomok nákladov v Európe. Má tiež náskok v oblasti novej generácie batériových technológií. Európa riskuje, že v pretekoch o výrobu a napájanie elektrických vozidiel ostane na chvoste.
„Ako európska spoločnosť musíme zmeniť svoje myslenie – z učiteľov sa musíme stať žiakmi, pretože musíme dohnať značný sklz v skúsenostiach,“ uviedol Sebastian Wolf, prevádzkový riaditeľ divízie batérií Volkswagen AG, na konferencii v Stuttgarte. „Musíme sa všetci sústrediť na to, aby sme boli rýchlejší a nákladovo efektívnejší.“
Výzvy v európskej produkcii
Navyšovanie batériovej výrobnej kapacity v Európe je náročné. Northvolt AB, najväčší a najperspektívnejší európsky výrobca batérií, čelí meškaniam pri rozširovaní produkčných závodov. BMW podľa magazínu Manager Magazin zrušilo kvôli problémom s kvalitou objednávku v hodnote 2 miliardy eur.
Firmy môžu ďalej obmedzovať plány na výstavbu tovární, pretože subvencie z Európskej únie sú ťažko dostupné kvôli obrovskej byrokracii. Výrobcovia automobilov sa zas snažia chrániť svoje (už dnes nízke) zisky z výroby a predaja elektrických vozidiel. Volkswagen môže odložiť dosiahnutie plnej kapacity pre svoju batériovú gigafactory v hodnote 20 miliárd eur. Automotive Cells Company, vedená Stellantisom a Mercedesom, pozastavila dva z troch svojich závodov, aby zvážila možnosti výroby lacnejších článkov vzhľadom na klesajúci dopyt po drahých elektrických vozidlách.
Úloha európskych dodávateľov
Hoci európski dodávatelia zápasia s problémami, stále majú svoju významnú úlohu, tvrdí generálny riaditeľ ACC Yann Vincent. Ak región neuspeje pri vytváraní vlastného hodnotového reťazca pre batérie, veľké súčasti automobilového priemyslu (ktorý tvorí približne 7 % európskej ekonomiky) sa presunú do Ázie – tak, ako sa to už stalo so solárnymi panelmi, spotrebnou elektronikou alebo čipmi.
Podpora zo strany USA a Kanady
Medzitým agresívne a okamžite dostupné dotácie a daňové úľavy v USA a Kanade priťahujú spoločnosti ako nórsky Freyr Battery Inc., aby presunuli svoje aktivity za oceán.
Od začiatku roka 2022 schválila Európska komisia a Spojené kráľovstvo menej ako 7 miliárd eur štátnej pomoci na výrobu batérií, čo je zlomok odhadovaných 140 miliárd dolárov potrebných na dosiahnutie cieľa 1,4 terawatthodín kapacity výroby batérií do roku 2030. USA podľa odhadov BloombergNEF minú na daňové úľavy pre solárne a batériové články približne 160 miliárd dolárov do roku 2029. Kanada minulý rok zaviedla batériové stimuly vo výške 25 miliárd dolárov, čo prilákalo investície od spoločností ako Volkswagen a Stellantis.
Výzva pre Európu
„Európa sa naozaj musí prebudiť a zabezpečiť adekvátnu reakciu,“ povedal Tom Einar Jensen, spoluzakladateľ Freyr Battery, na podujatí BNEF. Jensen varuje, že ak Európa neprehodnotí svoju závislosť na čínskych batériách, môže sa ocitnúť v podobnej situácii, ako bola pri plynových dodávkach z Ruska, ktoré bola po invázii na Ukrajinu nútená značne obmedziť.
Čína nielenže vyrába najviac batérií, ale má aj dominantné postavenie v dodávateľskom reťazci, najmä v rafinácii kľúčových minerálov ako lítium, nikel, kobalt a grafit, ako aj vo výrobe anódových a katódových článkov.
Podľa Ilky von Dalwigkovej, expertky na technológie a politiku z EIT InnoEnergy, väčšina európskych investícií smeruje skôr do výroby článkov než do ťažby a rafinácie. Európa musí vybudovať úplne nový priemyselný hodnotový reťazec a musí to urobiť rýchlo, aby získala podiel na trhu v súperení s USA a Áziou.
Bez zásadnej podpory čaká nových hráčov temná budúcnosť. Podľa BNEF už svet disponuje viac než dvojnásobnou kapacitou výroby lítiových batérií, ako je potrebné. Výrobná kapacita v Číne, ktorá pravdepodobne poskytla stimuly v hodnote desiatok miliárd dolárov, bola minulý rok trikrát väčšia než domáci dopyt a do roku 2025 vzrastie na viac než šesťnásobok – ak budú do prevádzky uvedú všetky plánované továrne v krajine.
Herbert Diess, predseda spoločnosti Infineon Technologies AG a bývalý generálny riaditeľ Volkswagenu, na podujatí BNEF uviedol, že Európa by sa mala sústrediť na komplexné riešenia, ktoré autám sprístupnia obnoviteľnú energiu.
„Mali by sme robiť to, čo vieme najlepšie, a mali by sme nechať Číne, aby robila to, čo dokáže najlacnejšie a v dobrej kvalite,“ povedal Diess.
Pre viac informácií si môžete prečítať celý článok na stránke Bloomberg.