Riaditeľ SEVA Patrik Križanský v rozhovore s Robertom Turzom pre Hospodárske noviny tvrdí, že nedostatok zelenej energie môže spôsobiť stratu investícií do automobilového priemyslu na Slovensku. Napriek veľkému potenciálu v oblasti batériového priemyslu máme v súčasnosti potvrdenú len jednu výrobu v Šuranoch. Investícia je síce pozitívnym signálom pre slovenskú ekonomiku, no naše automobilky budú do roku 2035 potrebovať takéto fabriky ŠTYRI. Vypočujte si rozhovor ako podcast alebo na stránke HN TV ako video.
Ak nebudeme schopní zabezpečiť dostatočné množstvo zelenej energie, riskujeme, že výrobcovia budú nútení importovať batérie zo susedných krajín, pričom Poľsko a Maďarsko patria medzi svetovú špičku v ich výrobe. Pre udržanie príjmov a pracovných miest v krajine je výroba batérií kľúčová, pretože tvorí 30 až 40 percent hodnoty elektromobilu. Môžeme využiť príležitosti pri výrobe komponentov pre batérie ako sú chladiace systémy či senzory, ďalší potenciál má budovanie kapacít pre recykláciu.
Problémom pre získavanie ďalších investícií je však obmedzené množstvo elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, čo je kľúčové kritérium pre výrobcov batérií a ich odberateľov. Cena elektrickej energie je ďalším významným faktorom, ktorý ovplyvňuje investičné rozhodnutia. Potrebujeme preto zvyšovať kapacity výroby energie z obnoviteľných zdrojov a zabezpečiť stabilné a konkurenčné ceny elektrickej energie, aby sme prilákali ďalšie investície. Taktiež je nutné zapracovať na kvalifikácii pracovnej sily, rekvalifikácii a prehĺbení spolupráce s univerzitami, aby sme dokázali naplniť potreby nových investorov.
Ďalšou výzvou sú medzinárodné obchodné vzťahy, najmä s Čínou, ktorá je kľúčovým trhom pre európskych výrobcov automobilov. Obchodná vojna a clá môžu mať negatívny dopad na naše automobilky. Preto je dôležité zameriavať sa na posilňovanie konkurencieschopnosti našich výrobcov a spoluprácu s čínskymi producentmi.