Batérie ešte neboli lacnejšie a prepad cien mení pravidlá hry

Za radikálnym poklesom cien stojí v prvom rade dopyt v sektore elektromobility.

Pokračujúci výrazný pokles cien lítium-iónových batérií od roku 2010 považuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu za kľúčový trend, ktorý formuje budúcnosť dopravy, energetiky a ďalších priemyselných odvetví. Ako ukazujú údaje BloombergNEF, priemerná cena batériového packu (hotovej batérie zloženej z batériových článkov a ďalšej nevyhnutnej elektroniky) s kapacitou 1 kilowatthodina (kWh) prepočítaná na doláre v stálych cenách roku 2024 poklesla z 1436 USD na 115 USD (- 92 %).

Keď v roku 1991 prišli Li-ion batérie na trh, stála 1 kWh dokonca až vyše 7 500 USD. „Schopnosť lacno ukladať elektrinu na neskoršie použitie predstavuje míľnik v energetike, elektrifikovanej doprave, rozvoji obnoviteľných zdrojov a všeobecne v zelenej transformácii,“ tvrdí riaditeľ SEVA Patrik Križanský a dodáva: „Ceny klesajú každým rokom v priemere o 94 dolárov, resp. 16 percent.“

Za radikálnym poklesom cien stojí v prvom rade dopyt v sektore elektromobility. „Forecasty z roku 2017 predpokladali na polovicu tejto dekády globálny trh batérií niekde na úrovni 200 GWh. V realite sme však dosiahli ročnú kapacitu výroby už viac ako 1 000 GWh,“ hodnotí vývoj Križanský. Ceny batérií podľa neho ďalej tlačia dole faktory ako technologický pokrok, zvyšovanie kapacít výroby a mimoriadne agresívne konkurenčné prostredie, v ktorom dominujú ázijskí výrobcovia. V tomto roku napríklad dvaja čínski lídri – CATL a BYD – vyrobili viac ako 50 % globálneho objemu batérií, pričom ceny na ich domácom trhu sú ešte podstatne nižšie ako inde vo svete. „Aj preto už v Číne dosiahli elektromobily cenovú paritu so spaľovákmi a ich podiel na nových registráciách niekoľký mesiac po sebe prekročil 50 %,“ vysvetľuje Križanský.

Priemerné globálne ceny batérií pre elektromobily dokonca klesli pod 100 USD/kWh, čo je referenčná hodnota, ktorá by mala priniesť cenovú paritu (tzn. dosiahnutie bodu, kedy elektrické vozidlá stoja rovnako ako spaľovacie). Na niektorých trhoch a v niektorých segmentoch ju už elektromobily dosiahli. No v Európe zatiaľ nie, hoci k tomu máme veľmi blízko pri vyšších kategóriách vozidiel. „Samozrejme, je to vítaný trend. Batéria predstavovala v minulosti aj viac ako polovicu hodnoty elektromobilu, no tento podiel postupne klesá,“ vysvetľuje Križanský a dodáva: „Čo však rastie, je kapacita batérie v elektromobiloch, a to v priemere o 10 % ročne. Kým prvý Nissan Leaf z roku 2010 mal 24 kWh, dnes sú bežné batérie s kapacitou 70 – 90 kWh. Predlžuje to samozrejme dojazd, a to znamená aj komfort vodiča. Cenovú paritu to ale tiež odsúva v čase.“ 

Z poklesu cien batérií neprofituje len elektromobilita, ale viaceré ďalšie sektory, vrátane energetiky. V tomto roku sa očakáva globálny medziročný nárast inštalovaných kapacít pre účely energetickej úschovy o 80 % na 170 GWh. Do roku 2035 sa predpokladá desaťnásobný nárast segmentu energetických úložísk, čo otvára šance pre inovácie aj nové aplikácie. V centre tejto revolúcie stojí efektívna výroba batériových článkov, teda najmenšej jednotky a srdca každej batérie. Práve tie sa vyrábajú v dobre známych „gigafactories“, v ktorých jedna má vyrásť aj v Šuranoch. „Ide o vysoko automatizovaný proces, naozaj masovú výrobu s minimálnou maržou, kde každý prestoj alebo nepodarená šarža znamená obrovské straty,“ približuje dianie za plotom batériovej fabriky riaditeľ SEVA.

Čína sa v tomto dostala na svetovú špičku a situácia vôbec nepraje nováčikom. Aj preto zostáva Európa v zložitej situácii. Až 11 zo 16-tich gigafactories v Európe, ktoré mali vzniknúť pod európskym vedením, bolo odložených alebo celkom zrušených. Naopak, projektom pod taktovkou ázijských firiem ako CATL alebo Samsung SDI sa darí a 10 z 13-tich je na dobrej ceste. „Domáca, európska výroba batérií je však strategicky veľmi dôležitá, či už je to z dôvodu nezávislosti nášho automobilového priemyslu, energetickej bezpečnosti alebo udržania konkurencieschopnosti ekonomiky a domácej pridanej hodnoty,“ zdôrazňuje Križanský. Domáca výroba batérií si preto zasluhuje strategickú podporu.

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies