Emisné limity ostávajú, ale hodnotiť sa budú len raz za tri roky

Európska komisia predstavila Automotive Action Plan

Európska komisia predstavila Automotive Action Plan – balík strategických opatrení, ktoré majú pomôcť európskemu automobilovému priemyslu obstáť v globálnej konkurencii a zvládnuť najväčšiu revolúciu v doprave od vynálezu parného stroja. Plán zahŕňa podporu výroby batérií a budovania nabíjacej infraštruktúry, zrýchlenie zavádzania autonómnych vozidiel, reguláciu firemných flotíl a ochranu európskeho trhu pred neférovou konkurenciou. Odvetvie totiž prechádza hĺbkovou transformáciou – inovácie, elektrifikácia, digitalizácia a technológie autonómnej jazdy sú v ostrom kontraste s doteraz zaužívaným systémom fungovania tradičných európskych automobiliek. Slovensko, ak si chce udržať postavenie automobilovej veľmoci, musí byť aktívnym hráčom v implementácii tohto plánu, pretože od jeho úspechu závisí budúcnosť nášho priemyslu aj celej ekonomiky​. AAP môže byť pre našu krajinu obrovskou príležitosťou.

Automobilový sektor je kľúčovým motorom nielen slovenskej ekonomiky, ale celkovo európskej prosperity. „Na HDP Európskej únie sa podieľa sumou približne 1 bilión eur a zabezpečuje priamu a nepriamu zamestnanosť pre 13 miliónov Európanov. Okrem toho predstavuje významnú časť súkromných investícií do výskumu a vývoja,“ hodnotí postavenie automotive na starom kontinente riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský. AAP je súčasťou iniciatívy Clean Industrial Deal, zameranej na podporu konkurencieschopnosti, odolnosti a dekarbonizácie európskeho priemyslu, s dôrazom na energeticky náročné odvetvia a čisté technológie.

Aké opatrenia teda Komisia pripravila na „naolejovanie“ motora európskej ekonomiky?

  • programy zamerané na zvýšenie dopytu po elektrických vozidlách;
  • podpora výroby batérií v EÚ a ich následnej recyklácie;
  • zlepšenie dostupnosti nabíjacej infraštruktúry, prioritný prístup operátorov k distribučným elektrickým sieťam;
  • rýchlejšia implementácia autonómnych (samo-jazdiacich) automobilov;
  • opatrenia na rýchlejšiu adopciu elektromobilov v rámci firemných flotíl;
  • postupne zvyšovanie požiadaviek na „lokálne“ zloženie batérií a elektromobilov, čo má podporiť domácu výrobu v EÚ;
  • a ďalšie…

Zmeny v posudzovaní emisných limitov

„Asi najviac však z predloženého Akčného plánu budú rezonovať zmeny v emisných pravidlách a hlavne miliardových pokutách, ktoré automobilkám hrozili už na konci tohto roka,“ komentuje Križanský. „Na maximálnych flotilových emisných cieľoch každej automobilky s postupným znižovaním každých päť rokov sa nič nemení. Stále platí, že v roku 2025 má každá automobilka tieto emisie znížiť o ďalších 15 % a takto postupne smerovať k nulovým emisiám v roku 2035. Komisia však vyriešila enormný tlak výrobcov tak trochu šalamúnsky – emisné limity ostali v platnosti v pôvodnej výške, avšak ich plnenie sa nebude vyhodnocovať po ukončení roka, ale kumulatívne v trojročnom cykle 2025-27.”

V praxi tak získavajú automobilky väčšiu flexibilitu, keď budú môcť prípadne nesplnené limity za tento rok dohnať vyšším predajom nízkoemisných vozidiel v nasledujúcich dvoch rokoch. „Elektrifikácia dopravy v Európe sa mierne spomalí, pretože automobilky budú mať na splnenie celkových emisií flexibilitu troch rokov,“ tvrdí riaditeľ SEVA a dodáva: „Pozeráme sa na túto úpravu pragmaticky a hodnotíme to s pochopením dnešnej situácie v ekonomike aj politike. Je to lepšia alternatíva, ako keby by sa emisné ciele od základov prehodnocovali. 

Výrobcovia budú mať viac času predstaviť európskej verejnosti ďalšie atraktívne a cenovo dostupné modely. S predajom viacerých menších a stredných elektrických modelov už začali a ďalšie prídu na trh v tomto a nasledujúcom roku. „Podobne ako pri clách na čínske elektromobily, aj v tomto prípade Komisia kupuje európskemu automobilovému sektoru dodatočný čas, avšak nie je ho veľa – najviac tie dva až tri roky. Je to obdobie, počas ktorého musí celé odvetvie naozaj zabrať, inovovať, zefektívňovať výrobu, dodávateľské a logistické reťazce, myslieť a aj konať vo veľkom,” hodnotí Križanský.

„Pre Slovensko sa môže AAP stať obrovskou príležitosťou. Na podporu batériového priemyslu budú v programe Battery Booster vyčlenené miliardy eur. Lokalizácia batériovej výroby bude kľúčovým kritériom pre podporu z EÚ,“ vysvetľuje Križanský.


Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies