Na Slovensku je už takmer 3000 verejných nabíjačiek pre elektromobily

Máme 2818 nabíjacích bodov na 1117 lokalitách.

Ku koncu prvého polroka bolo na Slovensku dostupných už 2 818 verejných nabíjacích bodov, ktoré umožňujú vodičom nabíjať elektromobily celkovo na 1 117 lokalitách. Záujem o elektrifikovanú dopravu v posledných mesiacoch intenzívne rastie a spoľahlivá infraštruktúra je jednou z nevyhnutných podmienok jej ďalšieho rozvoja. Dostupnosť verejného nabíjania je však vzhľadom na počet elektromobilov na slovenských cestách už dnes jednou z najlepších v Európe.

„Tradičnú dilemu, či majú byť najskôr nabíjačky alebo elektromobily na cestách, máme nateraz na Slovensku vyriešenú,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a dodáva: „Verejné nabíjacie body, ktoré sú už dnes nainštalované, by bez problémov dokázali obslúžiť štvor- až päťnásobok súčasného počtu elektromobilov na slovenských cestách.“

Ďalším impulzom pre rozvoj elektromobility bude výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov popri diaľniciach, ktorá výrazne pomôže komfortu elektromobilistov pri dlhších cestách. Výsledky tendra, v ktorom sa operátori uchádzali o koncesie na prevádzku nabíjačiek v rámci koridorov TEN-T, by mali byť vyhlásené už v najbližších týždňoch. Projekt zahŕňa výstavbu 35 nabíjacích parkov s celkovo 251 nabíjacími bodmi, z ktorých 32 bude špeciálne určených aj pre nákladnú dopravu. Do prevádzky by mali byť uvedené do polovice budúceho roka.

Podľa údajov SEVA je z celkového počtu 2 818 bodov:

  • 1 691 AC (do 22 kW),
  • 605 DC (50 kW),
  • 442 DC (150+ kW),
  • 80 DC (350+ kW).

Inštalovaný výkon verejných staníc dosiahol spolu 162 MW.

Aktuálne výzvy a budúcnosť elektromobility

Výstavba verejných nabíjacích staníc je technologickou aj organizačnou výzvou pre každého prevádzkovateľa a štát by dokázal celý proces výrazne zjednodušiť a zrýchliť – keby chcel. „SEVA dlhodobo upozorňuje napríklad na problematické stavebné konanie pri výstavbe nabíjačiek. Proces povoľovania je zbytočne zdĺhavý, komplikovaný a usmernenia často protichodné, pretože predpisy sú roztrieštené medzi zákonom o energetike, stavebným zákonom, vyhláškou hasičov a ďalšími predpismi,“ vysvetľuje Križanský. SEVA preto podporuje aj závery nedávnej správy NKÚ, podľa ktorej Slovensku chýba centrálna koordinácia a líder pre elektromobilitu, schopný efektívne zladiť záujmy rezortov hospodárstva, životného prostredia, dopravy či digitalizácie.

„Hlavnou príčinou stagnácie je ale nedostatok ambícií a dôslednosti pri tvorbe verejných politík. Často sa stretávame s nedôverou voči elektromobilite alebo jednoducho s nezáujmom. Elektromobilita a súvisiace technológie sa pritom vyvíjajú rýchlejšie, ako sú mnohé ministerstvá schopné reagovať, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu legislatívneho aj regulačného rámca. Ak sa to nezmení, budeme naďalej strácať investície, pracovné príležitosti a premárnime ako krajina šancu stať sa významnou súčasťou novej éry mobility,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies