Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zorganizovala dňa 11. decembra 2024 na pôde Stáleho zastúpenia Slovenskej republiky pri EÚ v Bruseli okrúhly stôl s názvom Prechod na elektromobilitu a jeho význam pre Slovensko. Podujatie sa konalo za účasti viacerých poslancov európskeho parlamentu a vedúcich poslaneckých kancelárií, odborníkov z oblasti elektromobility a zástupcov priemyslu. Cieľom bolo diskutovať o aktuálnych výzvach transformácie automobilového priemyslu a o kľúčových krokoch, ktoré umožnia Slovensku zostať konkurencieschopné v čase tejto zásadnej transformácie.
Stretnutie otvorila veľvyslankyňa SR pri EÚ Mária Malová: „Nachádzame sa na kritickom bode, kedy je pre Slovensko nevyhnutné zosúladiť regulácie s potrebami priemyslu a zabezpečiť, aby prechod na elektromobilitu bol nielen ekonomicky výhodný, ale aj sociálne spravodlivý,“ vyhlásila a upozornila na dôležitosť otvoreného dialógu a akceptácie spätnej väzby od všetkých zainteresovaných strán. „Sme svedkami rýchlo sa meniacej geopolitickej situácie, ktorá vytvára ďalšie výzvy a príležitosti. Draghiho správa nám ponúka cenné údaje o produktivite a konkurencieschopnosti, ktoré by mali byť základom regulačného rámca zameraného na dekarbonizáciu.“
Riaditeľ SEVA Patrik Križanský predstavil aktuálny stav elektromobility na Slovensku, stav transformácie automobilového priemyslu a širšie súvislosti tohto procesu: „SEVA zastupuje viac ako 70 členov z rôznych odvetví, vrátane automobilového priemyslu, nabíjacích služieb, logistických firiem a ďalších subjektov. Na cestách máme aktuálne 15 000 batériových elektromobilov a do roku 2030 predpokladáme výraznejší rast na vyše 200 000 vozidiel.“ Úspech prechodu na elektrickú dopravu si však podľa neho vyžaduje masívne investície do infraštruktúry: „Cieľom je zvýšiť počet nabíjacích staníc o ďalších 3 000 do polovice roka 2026, pričom prioritou sú diaľničné ťahy.“
Zvládnuť elektrickú transformáciu je však podľa SEVA dôležité nielen na cestách, ale aj vo fabrikách. „Tam je to nielen o automobilkách, ale aj o celom dodávateľskom reťazci, na ktorom je do istej miery závislý celý región strednej Európy, vrátane Česka, Maďarska, Slovinska, Poľska a Rumunska.“ Križanský poukázal na to, že v porovnaní so západom dokážeme lepšie využívať kapacity našich fabrík a podiel elektrických modelov sa vo všetkých z nich postupne zvyšuje: Kia napríklad vyrobila v roku 2023 celkovo 27 000 elektrických vozidiel (9 %), Stellantis 42 000 (13 %), Volkswagen až 86 000 (28 %). Do konca roka 2026 pribudne v našich automobilkách celkovo až 6 nových plne elektrických modelov. „Očakávame, že Volvo pridá od roku 2026 ďalších 250 000 vyrobených vozidiel ročne vo svojom „plne elektrickom“electric-only“ závode v Košiciach.“
Priemysel a politiky
Zástupcovia priemyslu a odborných asociácií ďalej prezentovali svoj pohľad na výzvy automotive sektoru slovenským europoslancom. Diskusia sa zamerala na niekoľko kľúčových oblastí vrátane legislatívnych výziev, rozvoja batériového priemyslu a prechodu dodávateľských reťazcov na nové technológie.
Generálny tajomník Európskej asociácie pre elektromobilitu (AVERE) Chris Heron poukázal na význam investícií a jasnej stratégie: „Európa musí mať ambiciózne a stabilné ciele. Prechod na elektromobilitu nie je len environmentálnou otázkou, ale aj otázkou priemyselnej politiky, ktorá určuje smerovanie našich ekonomík.“ Z prepočtov AVERE vychádza, že ak pri transformácii zvolíme správnu cestu, môžeme v automobilovom priemyslu vytvoriť novú ročnú pridanú hodnotu vo výške 300 miliárd eur, no opačný scenár môže viesť až k 400 miliardovej strate.
Riaditeľka pre verejné záležitosti Volvo Cars Céline Domecq predstavila plán automobilky na plne elektrickú výrobu na Slovensku: „Od roku 2026 plánujeme v Košiciach vyrábať 250 000 plne elektrických vozidiel ročne. Každá časť výroby bude elektrifikovaná, vrátane použitia inovatívnych postupov, ako je používanie elektrických pecí na sušenie farieb. Naše dlhodobé ciele zahŕňajú aj prechod na 90 – 100 % elektrický predaj do roku 2030, čo už teraz demonštrujeme na trhoch ako Thajsko a Brazília. Veríme, že Slovensko má šancu stať sa európskym lídrom v elektromobilite, ak spoločne zabezpečíme potrebnú infraštruktúru a podporu zo strany vlády.“
Riaditeľ spoločnosti GreenWay Peter Badík upozornil na nevyhnutnosť legislatívnej stability a význam domáceho podnikateľského prostredia: „GreenWay začal ako slovenský startup a dnes sme najväčším operátorom verejných nabíjacích bodov v strednej a východnej Európe. Tento úspech nás zaväzuje k zodpovednému plánovaniu, pretože priemysel investuje s perspektívou na 40 rokov dopredu. Potrebujeme jasnú a stabilnú legislatívu, ktorá nám umožní plánovať a realizovať potrebné kroky. Len tak dokážeme uspokojiť rastúce potreby elektromobility.“
Svoj pohľad na elektrickú transformáciu predstavil aj zástupca firmy Amazona Henning Häder, ktorá má na Slovensku rozsiahle logistické prevádzky a v Európe celkovo kladie dôraz na výrazné zníženie emisií zo svojej flotily dodávok aj nákladných vozidiel. Aj z tohto dôvodu Amazon prechádza v rámci svojej logistiky na elektrický pohon.
Dopady transformácie na Slovensko
Slovensko ako krajina s najvyšším podielom vyrobených osobných automobilov na obyvateľa na svete čelí veľkým výzvam. Diskusia medzi odborníkmi a politikmi však priniesla aj dôvod na optimizmus a konkrétne návrhy, ako z prechodu na elektrický pohon vozidiel čo najviac vyťažiť. Slovenskí europoslanci sa zaujímali o konkrétne dopady, europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová (Smer) napríklad počas diskusie otvorila viacero zásadných otázok týkajúcich sa bezpečnosti, tvorby pracovných miest a surovinových zdrojov pre nové typy vozidiel. „Ako zabezpečíme bezpečnosť pre ľudí, najmä v súvislosti s požiarmi elektromobilov? Čo urobíme pre tvorbu nových pracovných miest a zabezpečenie zdrojov potrebných pre nové typy vozidiel?“ pýtala sa Neveďalová.
Zástupcovia priemyslu a odborníci na elektromobilitu reagovali na tieto otázky s konkrétnymi dátami a návrhmi riešení. „Požiare v elektromobiloch majú iný charakter ako pri spaľovacích motoroch, čo si vyžaduje špecifické taktiky prevencie a hasenia,“ reagoval riaditeľ SEVA Patrik Križanský. K otázke pracovných miest a ekonomického prínosu uviedol, že prechod na elektromobilitu vytvára významnú pridanú hodnotu: „Ak sa nám nepodarí transformovať, Slovensko riskuje do roku 2040 stratu 10 % HDP, pričom v oblasti batérií by to bola hodnota na úrovni až 1,5 % HDP“. Podľa Lucie Mattera z ChargeUp Europe môže rozvoj nabíjacej infraštruktúry v EÚ vytvoriť až 15 000 pracovných miest, no ak by sa transformácia spomalila, počet nových pracovných miest by bol o 20 % nižší. Céline Domecq z Volvo Cars zdôraznila, že rekvalifikácia zamestnancov je možná, ale vyžaduje si čas a zdroje: „Výrobcovia ako my dokážu zamestnancov rekvalifikovať a znížiť straty pracovných na minimum. Problém je však viac na strane dodávateľských reťazcov.“
Martin Hojsík, europoslanec za Progresívne Slovensko, poukázal na viaceré závažné nedostatky a výzvy, ktoré sprevádzajú prechod na elektromobilitu. „Správanie európskych výrobcov automobilov je problematické. Namiesto aktívneho riešenia problémov a podporovania zmien sa stretávame s váhaním a nedostatočnými krokmi. Fakt, že podnikáme nedostatočné kroky v rámci tejto transformácie, môže mať globálne dôsledky,“ varoval. Hojsík tiež zdôraznil, že legislatíva týkajúca sa emisií CO₂ často ignoruje elektromobilitu. Podľa neho je kľúčové zamerať sa na vytvorenie správneho regulačného prostredia, ktoré zabezpečí dobré podmienky pre priemysel a spotrebiteľov. „Ľudia sa často obávajú, že nebudú mať kde nabiť svoje autá. Toto nie je otázka dotácií, ale podnikateľskej príležitosti. Nabíjacia infraštruktúra musí byť prioritou a vyžaduje si podporu,“ tvrdí Hojsík, podľa ktorého je tiež dôležité sústrediť sa na udržanie pracovných miest v priemysle a ich adaptáciu na nové podmienky: „Transformácia prinesie nielen straty, ale aj nové príležitosti. Musíme však konať rýchlo a strategicky, inak riskujeme významné ekonomické škody.“ Riaditeľ SEVA v reakcii zdôraznil, že Slovensko intenzívne pracuje na rozširovaní nabíjacích staníc a SEVA podporuje štátne inštitúcie nielen v procese budovania nabíjacej infraštruktúry najmä na diaľniciach a v mestských oblastiach, ale zameriava sa aj na nastavovanie stratégie transformácie slovenského automobilového priemyslu. Henning Häder z Amazonu zdôraznil potrebu prechodu na čistú výrobu elektrickej energie: „Aby sme mohli podporiť elektromobilitu, musíme urýchliť dekarbonizáciu energetického sektora. Potrebujeme pripájať viac obnoviteľných zdrojov. Amazon už teraz investuje do čistej energie a plánuje do budúceho roka rozšíriť svoj elektrický vozový park na 10 000 vozidiel.“
Miloš Grajcar, attaché pre životné prostredie na Stálom zastúpení Slovenska pri EÚ, otvoril otázky týkajúce sa recyklačných cieľov pre vozidlá na konci ich životnosti. „Čo môžeme urobiť, aby sme sa vyhli pokutám za nesplnenie cieľov?“ pýtal sa Grajcar. Zástupcovia Volvo Cars podporili potrebu recyklácie, pričom upozornili na aktuálne limity: „Je dôležité mať recyklovaný obsah, ale na začiatku reťazca nebude dostatok post-spotrebiteľských plastov. Navrhujeme kombináciu 20 % pred- a post-spotrebiteľského obsahu. „Bio-based“ materiály sú však drahšie a bez istej formy uznateľnosti vyšších nákladov nemajú veľký podnikateľský zmysel.“ Chris Heron z AVERE zdôraznil význam strategického dialógu týkajúceho sa transformácie automobilového priemyslu a potrebu istoty pre trh: „Budúci rok bude poznamenaný snahou o zvýšenie predaja elektromobilov. Krátkodobé opatrenia by sa mali zamerať na vytvorenie vyššej istoty pre spotrebiteľov aj výrobcov, pričom EÚ by mala zohrávať kľúčovú úlohu v podpore osvedčených postupov.“
Peter Badík z GreenWay na záver upozornil na to, že si len málokto na Slovensku uvedomuje naliehavosť situácie a potrebu urýchlene konať: „Je potrebné, aby sme prakticky okamžite zdvojnásobili úsilie v oblasti elektrifikácie dopravy na cestách aj v továrňach. Len tak môžeme dostatočne podporiť infraštruktúru a výrobu.“