píše Juraj Ďuratný, daňový expert SEVA zo spoločnosti D-tax.sk
Prinášame vám text nášho spolupracovníka – daňového špecialistu Juraja Ďuratného, s ktorým priebežne riešime praktické stránky účtovania, obstarávania a prevádzky elektromobilov vo firmách. Zdieľanie skúseností je jedným z pilierov aktivít SEVA, preto veríme, že vás budú zaujímať jeho dojmy z 5-dňovej zápožičky vozidla Kia EV9, ktoré poskytla spoločnosť Kia Sales Slovakia, Zlatý partner SEVA business hubu Elektromobily vo firmách.
Naskytla sa mi po prvýkrát príležitosť otestovať na niekoľko dní elektromobil v bežnej prevádzke. A to hneď vlajkovú loď Kia – model EV9. Ide o veľké SUV s výkonom takmer 400 konských síl, batériou s nadštandardnou kapacitou až 100 kWh a 800 V architektúrou, ktorá umožňuje naozaj bleskové nabíjanie.
Vozidlo som mal zapožičané na päť dní vrátane víkendu, a tak som sa po pár nesmelých kilometroch „po meste“ rozhodol vydať s rodinou na dlhší výlet po Slovensku. Z Trnavy sme smerovali do nášho obľúbeného kempu Štefánik v Súľove, kde sme chceli s deťmi prespať v stane. Chceli sme navštíviť najlepšiu pizzeriu (podľa Forbes) na Slovensku – Neapolka v Bošanoch, ale zastaviť sa aj v Žiline a navštíviť Budatínsky zámok.
Je sobota a my vyrážame z Trnavy. Auto som v noci dobíjal z domácej zásuvky, ráno mi pri 87 % nabití ukazovalo dojazd 413 km v režime ECO. Žiadnu úzkosť z dojazdu, ktorá sa vraj spája s elektromobilmi, nepociťujem. Plánujem, že budem nabíjať minimálne raz, ale teraz to neriešim. Ako sa vraví, človek si rýchlo zvykne na to, že z domu odchádza s plnou nádržou. Vychutnávam si zvlnené okresné cesty cez Hlohovec a Topoľčany. Prichádzame do Bošian a deti sa už nevedia dočkať pizze Pomodori & Stracciatella. Bola výborná.
Poobede pokračujeme cez Partizánske, Nováky a Prievidzu v smere na Kľačno. Prepínam EV9 do režimu SPORT a pri predbiehaní pomalších áut si užívam okamžitú reakciu na plynový pedál. Elektromotory s výkonom takmer 400 koní dokážu s ťažkým autom divy a každé obiehanie je radosť. Ďalej stúpame na Fačkovské sedlo. Aj tu ma ohromí okamžitý nástup výkonu a plynulý výjazd z ostrých zákrut do strmého stúpania. Výjazd Fačkovským sedlom si pamätám aj s mojím benzínovým autom a tá plynulosť elektromobilu sa nedá vôbec porovnávať. Prudké stúpania EV9 nerobia žiadny problém, napriek pohotovostnej hmotnosti okolo 2,6 tony.
Prichádzame do Rajca a cez Domanižu smerujeme ďalej do Považskej Bystrice. Nádherná príroda a kopce okolo ma tak zlákajú, že odbáčam z cesty a chcem si vyskúšať aj jazdu v ľahkom teréne. Skúšam strmé výjazdy a cestičky vychodené od traktorov. Pre EV9 žiadny problém. Elektrické vozidlo opäť vyniká jemnou dávkovateľnosťou výkonu, ktorá je v teréne niekedy potrebná.
Večer prichádzame do kempu, po okreskách sme najazdili okolo 200 km. Spotreba sa ustálila na úrovni 21 kWh / 100 km. Staviame s deťmi stan, vybaľujeme veci a večeriame. V tejto chvíli oceňujem funkciu V2L, ktorú vozidlo ponúka. Elektrinu z batérie auta využívame na fúkanie matracov, zapojenie kávovaru, varnej kanvice a nabíjanie mobilov. Nemusel som vôbec riešiť predlžovacie káble – elektrinu som si zobral so sebou. Verím, že keby sme mali prenosnú chladničku a ďalšie vymoženosti, napojil by som aj tie a užíval si komfort ako doma.
Nedeľné doobedie trávime s deťmi v kempe. Na cestu vyrážame až okolo 12:30 a smerujeme do Žiliny na obed. V pláne máme pozrieť si aj Budatínsky zámok. Palubný počítač mi stále ukazuje celkom slušný dojazd. So sebazaprením a v úspornejšom režime by to pravdepodobne „vydalo“ aj späť do Trnavy. Ale na rezervu nejazdím ani so spaľovákom, tak prečo by som mal s elektromobilom? V pondelok musím auto vrátiť a viem, že z domácej zásuvky ho za noc nenabijem. Preto mám v pláne zastaviť sa na UFC nabíjačke v Dubnici nad Váhom.
Vyrážame zo Žiliny a na diaľnici nastavujem tempomat na 130 až 135 km/h. Ani so spaľovákom nerobím v bežnom živote kompromisy, a tak sa rovnako snažím správať aj k elektromobilu. Spotreba na diaľnici vyletí až na 29 kWh / 100 km, konektor v Dubnici zapínam, keď v batérii ostáva stále 20 %.
Nabíjanie na ultra rýchlej nabíjačke sa začína a ja so zvedavosťou sledujem, čo sa ide diať. Rýchlosť nabíjania sa postupne rozbieha a pri hodnote okolo 40 % dosahuje výkon 206 kW. Medzitým si odbehneme s deťmi na toalety a malé občerstvenie a o chvíľu sme späť. Za 20 minút sa do batérie nabilo 60 kWh – z 20 % na 79 %. Tá rýchlosť, s akou nabiehali % na palubnom počítači ma naozaj milo prekvapila – to je práve výhoda 800 V architektúry nabíjania, ktoré v súčasnosti ponúkajú len tie najlepšie modely na trhu. Domov prichádzame okolo 18:00, prešli sme takisto asi 200 km, väčšinou po diaľnici.
S autom som za päť dni najazdil celkovo 700 km s priemernou spotrebou 22,6 kWh / 100 km. Klimatizácia išla celý čas non-stop, pretože teploty boli nad 30 stupňov Celzia. Pri verejnom nabíjaní som nemal žiadny problém, doma mi samozrejme chýbal wallbox, bez ktorého elektromobil prakticky nedáva ekonomický zmysel.
Celý čas som sa snažil pristupovať k EV9 rovnako, ako ku klasickému spaľováku. Moc sa mi to však nedarilo, lebo s elektromobilom som si veľmi často užíval akceleráciu a režim SPORT, ktoré sú návykové.
A na záver ešte malá recenzia mojich detí:
- super klimatizácia až na 17 °C
- dobré zrýchľovanie
- udržiavanie jazdného pruhu
- sedenie v treťom rade „v kufri“
- strešné okno.