E-mobilita je najvýznamnejším trendom, ktorý v súčasnosti formuje globálny sektor dopravy. Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) sa predaj elektrických vozidiel v roku 2021 v porovnaní s predchádzajúcim rokom zdvojnásobil a dosiahol rekordných 6,6 milióna. To znamená dramatický posun oproti približne 55 000 elektromobilov predaných na celom svete ešte v roku 2011. V roku 2021 budú elektromobily predstavovať takmer 10 % celosvetového predaja automobilov. Okrem toho predaj elektromobilov v roku 2022 naďalej prudko rástol, pričom len v prvom štvrťroku sa ich predalo 2 milióny, čo predstavuje 75 % nárast oproti rovnakému obdobiu v roku 2021, pričom sa predpokladá, že do konca roka presiahne 7 miliónov vozidiel.
Zvýšený dopyt po vozidlách s nulovými a nízkymi emisiami sa zaznamenal aj v Európe – v roku 2022 dosiahol podiel BEV a PHEV úroveň 22,8 % – čo predstavuje 2 588 906 predaných vozidiel – a bol takmer na rovnakej úrovni ako podiel hybridných vozidiel (HEV), ktoré sa nedajú nabíjať z externého zdroja energie (23,4 %).
Rastúci dopyt po elektrických vozidlách prispieva k výraznému zvýšeniu dopytu po kľúčovej súčasti tohto typu vozidiel – lítium-iónových batériách. Podľa prognóz BNEF sa celosvetová výrobná kapacita lítium-iónových batérií do roku 2027 zvýši osemnásobne a dosiahne 8 945 gigawatthodín (GWh).
Podľa rebríčka BNEF na rok 2022 patria Poľsko, Maďarsko, Česká republika a Slovensko medzi 30 krajín, ktoré sú na čele dodávateľského reťazca lítium-iónových batérií a aktívne prispievajú k budovaniu globálneho hodnotového reťazca v odvetví batérií. Celkovo sa európske krajiny v roku 2022 podieľali 14 % na globálnej výrobnej kapacite batérií. Hoci Čína naďalej dominuje trhu, predpokladá sa, že jej podiel sa zníži zo 77 % v roku 2022 na 69 % v roku 2027. Očakáva sa, že Európa bude do roku 2027 hostiť šesť z desiatich krajín s najväčším podielom výroby batérií, pričom Poľsko a Maďarsko by mali zvýšiť svoju kapacitu a udržať si vysoký podiel na 6. a 4. mieste. Najmä Maďarsko bude profitovať z plánovanej investície spoločnosti CATL vo výške 100 GWh. Aj ďalšie krajiny v regióne strednej a východnej Európy, ako napríklad Srbsko so 16 GWh v Subotici a Slovensko s 10 GWh, sú pripravené stať sa významnými hráčmi v globálnom hodnotovom reťazci batérií.
Viac informácií nájdete v správe Potenciál sektora batérií v regióne strednej a východnej Európy_PL