Potenciál batériového priemyslu v strednej a východnej Európe

E-mobilita je najvýznamnejším trendom, ktorý v súčasnosti formuje globálny sektor dopravy. Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) sa predaj elektrických vozidiel v roku 2021 v porovnaní s predchádzajúcim rokom zdvojnásobil a dosiahol rekordných 6,6 milióna. To znamená dramatický posun oproti približne 55 000 elektromobilov predaných na celom svete ešte v roku 2011. V roku 2021 budú elektromobily predstavovať takmer 10 % celosvetového predaja automobilov. Okrem toho predaj elektromobilov v roku 2022 naďalej prudko rástol, pričom len v prvom štvrťroku sa ich predalo 2 milióny, čo predstavuje 75 % nárast oproti rovnakému obdobiu v roku 2021, pričom sa predpokladá, že do konca roka presiahne 7 miliónov vozidiel.

Zvýšený dopyt po vozidlách s nulovými a nízkymi emisiami sa zaznamenal aj v Európe – v roku 2022 dosiahol podiel BEV a PHEV úroveň 22,8 % – čo predstavuje 2 588 906 predaných vozidiel – a bol takmer na rovnakej úrovni ako podiel hybridných vozidiel (HEV), ktoré sa nedajú nabíjať z externého zdroja energie (23,4 %).

Rastúci dopyt po elektrických vozidlách prispieva k výraznému zvýšeniu dopytu po kľúčovej súčasti tohto typu vozidiel – lítium-iónových batériách. Podľa prognóz BNEF sa celosvetová výrobná kapacita lítium-iónových batérií do roku 2027 zvýši osemnásobne a dosiahne 8 945 gigawatthodín (GWh).

Podľa rebríčka BNEF na rok 2022 patria Poľsko, Maďarsko, Česká republika a Slovensko medzi 30 krajín, ktoré sú na čele dodávateľského reťazca lítium-iónových batérií a aktívne prispievajú k budovaniu globálneho hodnotového reťazca v odvetví batérií. Celkovo sa európske krajiny v roku 2022 podieľali 14 % na globálnej výrobnej kapacite batérií. Hoci Čína naďalej dominuje trhu, predpokladá sa, že jej podiel sa zníži zo 77 % v roku 2022 na 69 % v roku 2027. Očakáva sa, že Európa bude do roku 2027 hostiť šesť z desiatich krajín s najväčším podielom výroby batérií, pričom Poľsko a Maďarsko by mali zvýšiť svoju kapacitu a udržať si vysoký podiel na 6. a 4. mieste. Najmä Maďarsko bude profitovať z plánovanej investície spoločnosti CATL vo výške 100 GWh. Aj ďalšie krajiny v regióne strednej a východnej Európy, ako napríklad Srbsko so 16 GWh v Subotici a Slovensko s 10 GWh, sú pripravené stať sa významnými hráčmi v globálnom hodnotovom reťazci batérií.

Viac informácií nájdete v správe Potenciál sektora batérií v regióne strednej a východnej Európy_PL

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Uložiť nastavenia
Nastavenia cookies