Slovenská asociácia pre elektromobilitu informuje, že k 31. decembru 2023 bolo v evidencii vozidiel v Slovenskej republike vedených 10 273 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov. V priebehu minulého roka ich pribudlo 4293 (o 87 % viac ako v roku 2022) a flotila elektromobilov kategórie M1 a N1 sa tak rozšírila o 70 %. SEVA zdôrazňuje, že v týchto štatistikách sú zahrnuté aj vozidlá značiek, ktoré na Slovensku nemajú oficiálne zastúpenie, ako aj individuálne dovozy jazdených vozidiel zo zahraničia. Spomedzi značiek je lídrom na trhu naďalej Škoda, ktorá si medzi novými elektromobilmi, predanými prostredníctvom oficiálnych importérov, udržiava podiel viac ako 16 %.
„Diskusie o tom, či štát nakoniec podporí alebo nepodporí nákup elektromobilov, alebo aspoň nezavedie odporúčané daňové a iné zvýhodnenia, trhu príliš neprospievajú,“ vysvetľuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Samozrejme, všetci čakajú, kedy sa dotačný program, ktorý je mimochodom obsiahnutý aj v schválenom Akčnom pláne pre rozvoj elektromobility, konečne rozbehne.“ V tejto situácii by podľa analýz SEVA pomohlo, keby vláda sľúbenú podporu čo najskôr spustila, a čo najrýchlejšie uviedla opatrenia, schválené v Akčnom pláne, do praxe. „Presne takýmito krokmi sa našim susedom podarilo trh s elektromobilmi rozhýbať. My navyše máme výhodu, že na to môžeme využiť peniaze z Plánu obnovy a odolnosti,“ vysvetľuje Križanský.
„Dá sa povedať, že v tejto situácii si elektromobily kupujú takmer výlučne firmy, pre ktoré je dôležité znižovanie emisnej stopy alebo fanúšikovia technológií,“ hodnotí vývoj na trhu Jaroslav Hercog, zástupca importéra ŠKODA AUTO Slovensko, ktorý je zároveň členom Výkonného výboru SEVA a tvrdí: „To sa nezmení, pokiaľ bude téma elektromobility a alternatívnych pohonov stáť na okraji celospoločenského záujmu. Zrýchlenie rozvoja infraštruktúry, koncepčné zavádzanie daňových úľav ako i spustenie strednodobých dotačných programov by určite napomohli zvýšiť podiel elektromobilov na Slovensku. O výsledkoch takýchto opatrení sa dá presvedčiť pohľadom na štatistiky v okolitých krajinách, ako napr. Maďarsku, Poľsku a čo nevidieť i Českej republike, kde ich už zaviedli.“
Napriek týmto problémom si modely Škoda Enyaq a Škoda Enyaq Coupé v roku 2023 udržali pozíciu lídra medzi novými registrovanými elektromobilmi, predanými na Slovensku prostredníctvom importérov zapojených do Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) s počtom 382 predaných vozidiel (podiel 16,3 %). Ponuka modelov materského koncernu Volkswagen zaujala 342 kupujúcich (14,6 %) a na tretej priečke je s 257 predanými elektromobilmi značka Mercedes-Benz (podiel 11 %). Ak by sme brali do úvahy počty registrácií v centrálnej evidencii vozidiel, kde sú započítané individuálne dovozy aj jazdené batériové elektromobily, tam je poradie Tesla, Volkswagen a Škoda.
Z dostupných údajov ďalej vyplýva, že „medzistupeň“ medzi elektromobilitou a spaľovacím pohonom, teda technológiu plug-in hybridného pohonu volí stále relatívne veľký počet slovenských vodičov. V priebehu minulého roka pribudlo na naše cesty 2 622 PHEV vozidiel. Ešte oveľa viac je potom takých, ktoré využívajú hybridný pohon bez možnosti nabíjania batérie zo siete, tých pribudlo 23 998.