Na podujatí eFleetDay 2023 Truck&Bus sa v Šamoríne 17. októbra predstavili najzaujímavejšie koncepty elektrifikácie nákladnej a autobusovej dopravy, ktoré majú potenciál už v blízkej budúcnosti prispieť k zásadnému zníženiu emisií z dopravy nielen na Slovensku, ale v rámci celej Európy. Kým dnes je väčšina vozidiel v tomto segmente poháňaná dieselovými motormi, už o niekoľko rokov môže byť situácia úplne odlišná. Predpokladom je budovanie dostupnej a dostatočne výkonnej nabíjacej infraštruktúry a v pilotnej fáze aj štátna dotácia, ktorá by pomohla preklenúť rozdiel v obstarávacej cene, ktorá je v prípade elektromobilov zatiaľ vyššia.
„Jednou z ciest, ako konečne dosiahnuť zníženie emisií v sektore dopravy, je sústrediť sa prioritne na vozidlá, ktoré majú najväčšiu spotrebu a prevažne spaľujú naftu,“ tvrdí riaditeľ SEVA Patrik Križanský a upozorňuje, že vo vnímaní odbornej aj laickej verejnosti stále prevládajú pochybnosti a obavy z neznámeho. Zavádzanie ekosystému elektromobility totiž nie je len o uvedení nového typu motora na trh, ale predstavuje revolúciu, ktorá sa musí súbežne rozbehnúť vo viacerých oblastiach – napríklad dostupnosti financovania, dostatočne širokej ponuky vozidiel, spoľahlivej a dostupnej nabíjacej infraštruktúry či interoperability jednotlivých systémov. „Už dávno sme mali upustiť od predstavy, že kamióny na jedno naštartovanie prejdú z talianskeho Milána až niekde do Serede. 9 z 10 výkonov vo vnútroštátnej preprave tvoria naopak jazdy z depa do depa v dĺžke niekoľkých desiatok kilometrov, na čo sú vhodné už dnes dostupné elektrické ťahače a nákladné vozidlá,“ upresňuje P. Križanský.
„Veľmi nás teší neutíchajúci záujem odbornej verejnosti o tému elektrifikácie nákladnej a autobusovej dopravy. Hoci je táto téma na Slovensku zatiaľ len v počiatkoch, vidíme rastúci záujem nielen zo strany výrobcov a predajcov, ale v prvom rade zo strany potenciálnych zákazníkov – dopravcov, logistických spoločností či miest a obcí,“ povedal Michal Chabada, spoluorganizátor podujatia z portálu mojelektromobil.sk. Viac ako 200 účastníkov si v rámci programu mohlo vypočuť nielen zaujímavé prezentácie a panelové diskusie, ale naživo vidieť aj vystavené elektrické nákladné vozidlá, ťahače a autobusy, z ktorých niektoré boli k dispozícii aj na skúšobné jazdy.
Svoje riešenia predstavili na eFleetDay 2023 Truck&Bus najväčší európski hráči v sektore nákladnej dopravy. Tony Sandberg napríklad vedie v Scania Pilot Partner tím, ktorý vyvíja elektrické nákladné vozidlá na mieru podľa potrieb zákazníkov. Vo svojom príspevku opísal súčasný stav, poukázal na rôzne typy kamiónov dostupných na trhu a predstavil svoj pohľad na budúcnosť bezemisných vozidiel: „Kľúčovým faktorom pre naštartovanie trhu s elektrickými nákladnými vozidlami bude spolupráca s dodávateľmi infraštruktúry, zosúladenie štandardov a v neposlednom rade štátne dotačné podporné programy,“ zaznelo v jeho príspevku.
Ulrich Horn z Daimler Buses sa zameral na budovanie elektrickej autobusovej flotily v mestách a plánovanie nabíjacej infraštruktúry. Ako príklad udržateľného riešenia uviedol platformu eCitaro, v ktorých batériu NMC 3 dopĺňa vodíkový palivový článok, vďaka ktorému sa zvyšuje maximálny dojazd. Horn zdôraznil, že je ideálnym prostriedkom pre mestskú hromadnú potrebu a zopakoval záväzok Daimler-u poskytovať zákazníkom ako konečný dodávateľ a integrátor všetky služby a produkty, ktoré so zavádzaním elektrickej autobusovej dopravy v mestách súvisia – od dodávky autobusov, cez nabíjacie stanice, softvérové riešenia až po výstavbu infraštruktúry.
Konkrétne odporúčania pre firmy, ktoré potrebujú nabíjať firemnú flotilu, predstavil Rastislav Žembery zo ZSE Drive, ktorý vedie produktový tím e-mobility v skupine ZSE. Firma poskytuje inovatívne a komplexné riešenia e-mobility v oblasti verejného nabíjania, ako aj privátnych a firemných riešení. Vo svojom príspevku poradil, ako sa dajú šetriť náklady s inteligentným nabíjaním, ako navrhnúť a nadimenzovať nabíjací hub a naplánovať nabíjací výkon. Ako ušetriť náklady na prevádzku nabíjacej infraštruktúry.
V panelovej diskusii, v ktorej sa hovorilo o riešeniach pre elektrickú nákladnú dopravu a konkrétnych skúsenostiach užívateľov, sa zúčastnili Otto Mašek z Volvo Group Slovakia, Tomáš Vaculčiak z DB Schenker a Peter Badík z GreenWay Infrastructure. Hovorili o potrebách dopravcov a už aj konkrétnych skúsenostiach z prevádzky elektrických nákladných vozidiel v slovenských podmienkach. Volvo napríklad dodalo pre DB Schenker elektrické nákladné vozidlo, ktoré pomáhalo pri organizačnom zabezpečení Košického maratónu a najmenej dvakrát už úspešne absolvovalo cestu naprieč republikou s jediným nabíjaním po ceste v trvaní približne 30 minút.
V ďalšom programe sa už spíkri venovali praktickým témam, ktoré zaujímali každého, kto uvažuje o elektrifikácii svojej flotily. Karol Schmuck z Odboru strategických investícií a nadnárodných programov na Ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie predstavil možnosti pre získanie dotácií z európskych podporných mechanizmov. Juraj Majera z tirn technology hovoril o úskaliach plánovania efektívnej a spoľahlivej prevádzky bezemisných autobusov, ktorú vedia virtuálne otestovať ešte pred samotným obstaraním. Vladimír Vajgel z ČSOB Leasing, Marek Modranský zo SAD Poprad a Tomáš Kuník z ejoin predstavili svoje praktické skúsenosti s financovaním a zavádzaním bezemisných vozidiel do hromadnej dopravy. Upozornili tiež na faktory, ktoré je treba mať na zreteli z pohľadu dlhodobej finančnej udržateľnosti dekarbonizácie.