Čo je elektromobilita a aké sú jej benefity?
Elektromobilita umožňuje dopravu bez priamych emisií, nezávislú na fosílnych palivách. Vozidlá na svoj pohon využívajú elektrickú energiu. Batérie v týchto vozidlách sú dobíjané AC (striedavým) alebo DC (jednosmerným) prúdom a vozidlá poháňajú tak, že menia túto elektrickú energiu na mechanickú. Veľkou výhodou elektrických vozidiel je, že ich motory vedia pracovať aj spätne a to napríklad dobíjaním energie pri brzdení a tak “regenerovať” batériu.
Elektrické vozidlá poskytujú viacero výhod:
- Energiu získavajú z elektriny, ktorú je možné generovať z obnoviteľných
- Nespaľujú palivá, nemajú výfuky a neprodukujú lokálne emisie, čím prispievajú k zlepšeniu kvality ovzdušia a zdravšiemu životnému prostrediu.
- Majú podstatne menej mechanických častí, vďaka čomu sú oveľa efektívnejšie a vyžadujú menej údržby ako vozidlá na spaľovací pohon.
- Sú tiché a nevytvárajú hlukové znečistenie.
- V budúcnosti sa stanú dôležitým prvkom nového, moderného energetického systému, založeného na obnoviteľných zdrojoch energie, inteligentných sieťach a lokálnej akumulácii energie.
Aká je história elektromobility?
Prvé návrhy elektromobilov sa objavili už v prvej polovici 19. storočia v Holandsku, Maďarsku a v Amerike, prvé prakticky využiteľné elektrické vozidlá boli však zostrojené až v druhej polovici 19. storočia. Začiatkom 20. storočia sa elektromobily stále tešili veľkej popularite, napriek tomu, že v tom čase už boli na trhu aj spaľovacie a parné automobily. Elektromobily boli tiché, rýchle a najjednoduchšie na ovládanie. Krátko nato Ford spustil masovú výrobu spaľovacích vozidiel, čím klesla ich cena, klesli aj ceny benzínu, bol vynájdený štartér, čím sa zjednodušilo ovládanie a začali sa budovať diaľnice, čo zvýšilo nároky na dojazd. Elektromobily tak na niekoľko desiatok rokov upadli do zabudnutia a boli nahradené vozidlami na spaľovací pohon. Na scénu sa opäť vrátili v 70. rokoch 20. storočia, kedy vďaka ropnému embargu výrazne stúpli ceny ropy a automobilky sa opäť začali venovať výrobe elektromobilov. Tie však mali v porovnaní s autami na spaľovací pohon príliš nízky dojazd aj výkon a tak nemali veľký úspech. Vedci a automobilky sa však nedali odradiť, skúšali ďalej a keď sa na začiatku 21. storočia objavila Tesla so svojimi športovými elektromobilmi, motivovalo to aj ostatných výrobcov. Zdokonalili technológie, zvýšili dojazd a zredukovali náklady a ceny. Nissan v roku 2010 predstavil svoj Nissan Leaf, či je až doteraz najpredávanejšie elektrické vozidlo na svete.
Aké sú základné vlastnosti elektrických vozidiel, čo sa týka riadenia, dojazdu a bezpečnosti?
Hlavnou výhodou elektrických vozidiel sú nepochybne ich nulové lokálne emisie a s tým spojená ochrana životného prostredia. Výhody má však aj samotná jazda na elektromobile. Elektromobily sa štartujú spustením elektrického okruhu a počítača vozidla ako pri akomkoľvek inom inteligentnom zariadení. Elektromobily sa rozbiehajú rýchlejšie ako dieselové vozidlá, nemajú prevody a pri stlačení plynového pedálu poskytujú okamžite plné zrýchlenie. Využívajú režim rekuperácie, teda spätné nabíjanie batérie pri brzdení. Elektromobil začne brzdiť akonáhle spustíte nohu z plynového pedálu a tým dobíja batériu. Existuje aj extra režim rekuperácie, tzv. eco režim vhodný najmä pri jazde po meste, kedy vozidlo pri pustení plynu začne brzdiť ešte intenzívnejšie a tým dobíja batériu rýchlejšie. Dojazd bežných elektrických vozidiel je v súčasnosti do 300 km na jedno nabitie. Je však ovplyvnený niekoľkými faktormi, ako napríklad štýl jazdy, alebo využitie rádia či klimatizácie. Elektromobily musia prejsť rovnakými bezpečnostnými testami ako vozidlá na spaľovací pohon, čiže jazda na nich je rovnako bezpečná. Nabíjanie je možné a bezpečné v každom počasí, dážď ani sneh nepredstavujú žiadne riziko. Napríklad elektromobil Tesla Model 3 bol označený ako najbezpečnejšie vozidlo všetkých čias.
Aký je rozdiel medzi elektrickým vozidlom a plug-in hybridom?
Plne elektrické vozidlá (Battery Electric Vehicle) využívajú na svoj pohon iba elektrickú energiu, uloženú v batériách. Tieto vozidlá sú vybavené aj konektorom na nabíjanie, rovnako, ako napríklad počítače. Plne elektrické vozidlá je možné nabíjať z domácej elektrickej zásuvky alebo na špeciálnych nabíjacích staniciach pre elektrické vozidlá s rôznymi výkonmi.
Plug-in hybrid (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) využíva v prvom rade elektrickú energiu na pohon elektromotora. Navyše majú aj (klasický) spaľovací motor, ktorý zapájajú pre zvýšenie výkonu alebo dojazdu v prípade, ak majú vybitú batériu. Ako naznačuje samotný názov, takéto hybridy využívajú možnosť dobíjania batérií elektrickým káblom z externého zdroja elektrickej energie.
Aké sú typy nabíjacích konektorov?
Nabíjacie stanice môžu byť vybavené dvomi typmi konektorov – CCS a Typ 2, ktoré sú v Európskej únii schválené ako celoeurópsky štandard povinný pre nabíjačky aj vozidlá.
Typ 2 – rýchlonabíjací konektor, nabíjanie striedavým prúdom (AC), s nabíjacou kapacitou od 3,7 do 50 kW.
CCS – Konektor umožňuje DC nabíjanie s výkonom 50 kW a viac.
Nabíjacie stanice majú v niektorých prípadoch konektor CHAdeMO, ktorý pochádza z Japonska a majú ho staršie modely elektromobilov. Tento konektor už v Európskej únii nie je povinný a postupne je jeho úloha utlmovaná. Cez CHAdeMO sa dobije elektromobil rýchlym spôsobom pomocou jednosmerného prúdu (DC) s výkonom 50 kW a viac.
Kde si môžem elektromobil nabiť a ako dlho to trvá?
Je niekoľko spôsobov ako sa batéria elektroombilu dá dobiť. Prvým je nabíjanie doma alebo napr. v práci prostredníctvom bežnej AC stanice, ktorá je zvyčajne namontovaná na stene garáže (tzv. wallboxy). Wallbox umožňuje nabitie elektromobilu za 4 – 6 hodín. Wallboxy sa nachádzajú aj v hoteloch, na firemných parkoviskách, či v reštauráciách.
Najrýchlejším spôsobom, ako si nabiť svoj elektromobil, je nabíjanie na rýchlonabíjacej stanici, kde sa vozidlo dokáže nabiť rádovo v desiatkach minút (v závislosti na kapacite batérie) na 80 % kapacity batérie (80% je pre jednoduchosť považované za plné nabitie).
Aký je rozdiel medzi AC a DC nabíjaním?
Elektromobil sa dá nabiť DC (jednosmerným) alebo AC (striedavým) prúdom. Prúd, ktorý vychádza z elektrickej siete je vždy striedavý, elektrické vozidlá však na svoj pohon potrebujú jednosmerný prúd. Pri AC nabíjačkách (výkon 3,7 – 50 kW) stanica poskytuje AC prúd, ktorý palubný striedač vozidla mení na jednosmerný.
Rýchlonabíjacie DC stanice (výkon 50 kW a viac) naopak dodávajú jednosmerný prúd priamo do batérie vozidla, čiže konvertujú AC prúd na DC ešte predtým ako sa dostane do vozidla. DC rýchlonabíjacie stanice umožňujú oveľa rýchlejšie nabíjanie, rádovo v trvaní niekoľkých desiatok minút. V prípade ultrarýchlych DC staníc (výkon 150 kW a viac) sa batérie nabije do 20 minút (v závislosti na jej kapacite).
Akú má životnosť batéria v elektromobile a čo sa s ňou stane potom?
Batérie v elektromobiloch, sa podobne ako motory v autách na spaľovací pohon raz opotrebujú. Výrobcovia elektrických vozidiel v súčasnosti poskytujú záruku na batérie na 5 až 10 rokov, alebo 160 000 – 200 000 km. Štandardne však batéria vydrží bežne 400 – 500 000 km.
V momente, keď batéria už nemá dostatočný výkon na to, aby slúžila v elektromobile, má stále asi 80 % svojej kapacity a dá sa teda ďalej využiť ako napríklad úložisko elektrickej energie. Tak vydrží ešte niekoľko rokov a následne sa dá zrecyklovať.
Aké sú náklady na prevádzku a údržbu elektromobilu?
Náklady na prevádzku elektromobilu sú výrazne nižšie ako pri autách na spaľovací pohon a to hneď z niekoľkých dôvodov. Elektromobily majú podstatne menej mechanických častí, vďaka čomu sú oveľa efektívnejšie a vyžadujú menej údržby ako vozidlá na spaľovací pohon. Netreba meniť olej, ani kontrolovať sviečky, či palivové filtre a nemusíte chodiť na emisné testy, keďže elektrické vozidlá emisie nevytvárajú. Brzdy v elektromobiloch sa vďaka rekuperácii takmer neopotrebúvajú a teda vydržia oveľa dlhšie ako v autách na spaľovací pohon.
Ďalším výdavkom na prevádzku automobilu je nabíjanie. Domáce nabíjanie závisí od momentálnej ceny elektrickej energie. Nabíjanie na rýchlonabíjacích staniciach je drahšie, keďže aj ich vybudovanie a prevádzka sú nákladnejšie. Najčastejším a odporúčaným spôsobom nabíjania je 20:80. 20% nabíjaní na verejnej infraštruktúre (prevažne rýchlonabíjačky) a 80% na nabíjačkách doma alebo v práci (pomalšie nabíjačky). Pri takomto nastavení vás 100 km vyjde približne 3 €.
Čo prinesie elektromobilita do budúcna?
Predpovede Bloomberg NEF hovoria, že v roku 2040 bude tretina áut na svete poháňaná elektrinou a predaj nových elektromobilov dosiahne 55% z celkového predaja automobilov. Už v súčasnosti sa zmeny na trhu dejú podstatne rýchlejšie, ako sa predpokladalo pred piatimi rokmi. Technologické riešenia batérií sa výrazne zlepšujú, takže najnovšie typy batérií sú ľahšie, lacnejšie a umožňujú výrazne väčší dojazd elektrických vozidiel a ceny batérií na trhu klesajú. Výskum sa venuje aj prepojeniu elektrických vozidiel, nabíjacej infraštruktúry a ukladania energie. Elektrické vozidlá sú vlastne batérie na kolesách, ktoré majú schopnosť využiť energiu na ďalšie napájanie (napríklad domova) alebo pri veľkom dopyte poskytnúť energiu sieti.