V SEVA neustále sledujeme najnovšie vedecké analýzy, aby sme odbornej aj laickej verejnosti na Slovensku prinášali overené informácie o emisiách, ktoré sú vyprodukované počas celého životného cyklu jednotlivých typov vozidiel a ich vplyve na životné prostredie. Naša SEVA REŠERŠ: Emisná stopa BEV vs. ICE už koncom minulého roka potvrdila, že elektromobily (BEV) majú výrazne nižšiu emisnú stopu ako vozidlá so spaľovacími motormi (ICE). Približne pol roka po jej prvej publikácii máme k dispozícii najnovšiu aktualizáciu od Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) z júla 2025, ktorá tieto zistenia nielen potvrdzuje, ale prináša aj zaujímavé detaily a ďalšie dôležité argumenty, ktoré môžu rozptýliť pretrvávajúce obavy vodičov pri zvažovaní prechodu na bezemisnú elektrickú dopravu.
Nová štúdia ICCT: Konkrétne čísla a prekvapivé fakty
Aktualizovaná analýza ICCT sa zameriava na osobné vozidlá predané v Európskej únii v roku 2025 a prináša detailné porovnanie emisií skleníkových plynov (GHG) počas celého ich životného cyklu. Potvrdzuje to, čo už vieme: elektromobily sú „kráľmi“ dekarbonizácie dopravy.
1. Objemy emisií sú ešte nižšie, ako sme predpokladali!
Emisie BEV, ktoré sa počas svojho životného cyklu budú nabíjať predpokladaným priemerným energetickým mixom elektriny v EÚ v rokoch 2025–2044 sa odhadujú len na 63 g CO₂e/km. To je o neuveriteľných 73 % menej ako pri benzínových ICE vozidlách (235 g CO₂e/km). Zlepšenie tohto ukazovateľa oproti analýze spred 8 mesiacov dokazuje pokračujúcu dekarbonizáciu energetického mixu EÚ. Pre porovnanie:
- Dieselové ICE vozidlá vykazujú podobne vysoké emisie ako benzínové, a to 234 g CO₂e/km.
- Hybridné vozidlá (HEV) a plug-in hybridy (PHEV) síce ponúkajú zníženie emisií o 20 % až 30 % oproti benzínovým ICEV, ale s hodnotami 188 g CO₂e/km a 163 g CO₂e/km sú stále trikrát vyššie ako BEV.
2. Kedy sa emisie pri výrobe elektromobilu vyrovnajú spaľovákom?
Už po prejdení 17 000 km!
Jeden z najčastejších mýtov o elektromobiloch sa týka rádovo vyšších emisií emitovaných pri ich výrobe, a to najmä kvôli batériám. Nová štúdia ICCT prináša jasnú odpoveď: Hoci BEV naozaj majú pri výrobe približne o 40 % vyššie emisie ako ICE (kvôli výrobe batérie), tieto dodatočné emisie sú kompenzované už po prejdení približne 17 000 km, teda spravidla v priebehu jedného či dvoch rokov. Tento dôležitý „break-even point“ ukazuje, ako rýchlo elektromobil vyrovnáva svoju „výrobnú“ uhlíkovú stopu.
3. Nesprávna metodika viedla ku skresleným výsledkom!
Nová správa ICCT upozorňuje na to, ako môžu nesprávne metodologické predpoklady skresliť výsledky analýz objemu emisií vyprodukovaných počas životného cyklu vozidiel. Toto je kľúčové zistenie, ktoré by si mala všímať každá organizácia zaoberajúca sa emisiami:
- PHEV sú oveľa horšie, než sa zdá: Ak sa nepoužijú hodnoty spotreby paliva a elektriny z reálnej prevádzky (ale len tie oficiálne – WLTP), emisie plug-in hybridov sa podcenia až o 50 %!. To spôsobuje, že sa PHEV zdajú byť oveľa šetrnejšie k životnému prostrediu, než v skutočnosti sú.
- BEV sú oveľa lepšie, než sa zdá: Ak sa pri výpočtoch neberie do úvahy postupná dekarbonizácia energetického mixu EÚ a tiež plná životnosť vozidla (20 rokov namiesto kratších, často exportom skreslených dát), emisie BEV môžu byť nadsadené oproti realite až o 64 %!. V takýchto prípadoch sa môže zdať, že BEV majú porovnateľné emisie s PHEV, čo je úplne nesprávne tvrdenie.
Štúdia ICCT zdôrazňuje, že pre spoľahlivé porovnanie je nevyhnutné zohľadniť predpokladaný vývoj zloženia energetického mixu počas celej životnosti vozidla, reálnu spotrebu paliva a elektriny a celú životnosť auta.
4. Vodíkové vozidlá (FCEV) sú „zelené“ len so „zeleným“ vodíkom.
Pre FCEV platí, že nízke emisie dosahujú iba vtedy, ak používajú vodík vyrobený pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov (tzv. zelený vodík). S takýmto vodíkom sú ich emisie podobné ako pri BEV, no použitie vodíka vyrobeného zo zemného plynu (ktorý tvoril 90 % globálnej produkcie v roku 2023) posúva ich emisie až na 175 g CO₂e/km, čo je už porovnateľné s hybridmi a plug-in hybridmi. Keďže zelený vodík zatiaľ nie je v EÚ široko dostupný, BEV poskytujú podstatne väčší potenciál na znižovanie emisií už dnes, keďže môžu „jazdiť“ na priemerný energetický mix.
5. E-palivá pre osobné autá: Cesta plná prekážok a neefektívnosti.
Hoci sa teoreticky môže zdať, že vozidlá jazdiace výhradne na e-palivá by mohli dosiahnuť podobné emisie ako BEV, štúdia upozorňuje na neistú dostupnosť takýchto palív v budúcnosti a predpokladané vysoké náklady. Samotná výroba a používanie e-palív vedie k energetickým stratám, ktoré sú približne 6-krát vyššie v porovnaní s priamym využitím elektriny v BEV. To vysvetľuje, prečo e-palivá nebudú v dohľadnej budúcnosti používané v bežnej zmesi pohonných látok pre osobné autá.
Najnovšia štúdia ICCT tak znova podčiarkuje nevyvrátiteľné environmentálne výhody batériových elektrických vozidiel. Presvedčivé údaje o nízkych emisiách v reálnej prevádzke, rýchla kompenzácia emisií vzniknutých pri výrobe a odhalenie niektorých skresľujúcich metodík potvrdzujú, že elektromobilita je najefektívnejšou cestou k zníženiu uhlíkovej stopy v doprave.