Počet elektromobilov na cestách presiahol 20 tisíc

Elektromobilita sa na Slovensku stále rozvíja najmä vďaka individuálnym dovozom

Riaditeľ SEVA Patrik Križanský: „Napriek tomu, že Slovensko vôbec neponúka podporu na nákup elektromobilov, trh rastie v súlade s našimi predikciami.“

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) informuje, že k 30. júnu 2025 jazdilo po slovenských cestách 20 265 čisto elektrických batériových elektromobilov všetkých kategórií. Pri osobných autách evidujeme za prvý polrok 2025 spolu 4 543 novoregistrovaných vozidiel, čo predstavuje nárast o viac ako 86 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Rozmach elektromobility je dobre viditeľný konečne už aj v úžitkovej doprave. Najčastejšie registrovanými BEV modelmi medzi novými vozidlami boli v druhom kvartáli Škoda Elroq, Tesla Model Y a Škoda Enyaq.

Najsilnejším segmentom ostávajú osobné vozidlá kategórie M1, kde za prvých šesť mesiacov tohto roka pribudlo na cestách celkovo 2 008 nových BEV. K výrazne lepším výsledkom dospelo Slovensko vďaka tomu, že väčšinu novoregistrovaných elektromobilov tvoria jazdené vozidlá dovezené zo zahraničia. Individuálne dovezených a zaregistrovaných bolo 2 535 osobných vozidiel s čisto elektrickým pohonom. „Viac ako polovica elektrických áut, ktoré pribudli na slovenských cestách v prvej polovici roka, neboli zakúpené na Slovensku. Je to dôkaz o rastúcej popularite elektromobility a zmenách v preferenciách vodičov, ktorí si ale musia hľadať spôsoby, ako získať dostupný elektromobil napriek chýbajúcej podpore zo strany štátu,“ hodnotí podrobnejšie výsledky trhu analytik SEVA Martin Jelenek a dodáva: „Zdá sa tiež, že vzniká solídny sekundárny trh a obavy vodičov o batérie či spoľahlivosť elektromobilov sa už podarilo aspoň čiastočne rozptýliť. Tešíme sa, že sme svojim dielom k tomu prispeli aj aktivitami SEVA v oblasti evanjelizácie a popularizácie bezemisnej dopravy.“

Na dynamike postupne naberá už aj segment elektrických úžitkových vozidiel. Iba v priebehu druhého kvartálu pribudlo 170 elektrických dodávok a konečne už aj nákladné vozidlá – 6 v kategórii N2 (do 12 ton) a 3 aj v kategórii N3 (nad 12 ton). Ide o jasný signál, že bezemisná doprava sa presadzuje už aj vo firemných flotilách a logistike. Úžitková doprava bude kľúčovou témou októbrového podujatia eFleet Day Truck&Bus&Van, ktoré v októbri organizuje SEVA spoločne s portálom mojelektromobil.sk. Program ponúkne testovacie jazdy, odborné prednášky, prípadové štúdie aj praktické rady pre firmy a samosprávy. „Týmto podujatím chceme podporiť širšiu diskusiu o tom, ako elektrifikovať firemné flotily, logistiku či verejnú dopravu a ukázať, že elektromobilita nie je len o osobných autách,“ pozýva riaditeľ SEVA Patrik Križanský na efleetdaykonferencia.sk.

Elektrifikácia dopravy beží na plné obrátky, čo potvrdzujú aj štatistiky osobných vozidiel, ktoré elektrický pohon využívajú v hybridných modeloch. Ak by sme k údajom o čisto batériových elektrických vozidlách pripočítali aj 2 961 zaregistrovaných plug-in hybridov (s možnosťou nabíjania z elektrickej siete), dospeli by sme k podielu 10 % elektrifikovaných osobných vozidiel (M1) na celkových nových registráciách na Slovensku v prvom polroku 2025.

Slovenskému trhu dominujú Škoda a Tesla

Medzi osobnými elektromobilmi, ktoré sa predali a registrovali na Slovensku, dominovala v prvej polovici roka 2025 „domáca“ novinka Škoda Elroq, nasledovaná modelmi Tesla Model Y a Škoda Enyaq. V rebríčku najpredávanejších elektromobilov bez rozdielu veku a pôvodu (individuálny dovoz nových alebo jazdených vozidiel) je na čele Tesla Model 3. „Vidíme, že slovenský trh sa elektrifikuje cez dostupné jazdené vozidlá, ale aj vďaka prístupu niektorých automobiliek, ktoré cielene uvádzajú modely s dostupnejšími cenovkami,“ hodnotí Patrik Križanský.

Čo sa týka globálneho trhu s elektromobilmi, na všetkých relevantných trhoch je viditeľná rastúca popularita domácich značiek. Podľa analýzy PwC dominoval predajom v Európe model Renault 5 a v prvej desiatke je až 6 modelov koncernu Volkswagen (vrátane 2 modelov značky Škoda), 2 modely Stelantis a po jednom BMW a Tesla. Je potešiteľné, že veľký záujem a pozíciu šiesteho najpredávanejšieho modelu BEV v Európe získal Citroen e-C3, ktorý sa vyrába v Trnave. V Číne sa naopak do prvej desiatky nedostal jediný európsky model a iba dve americké Tesly – Model Y a 3, ktoré sú však rovnako vyrábané v Číne. V USA ostáva lídrom Tesla Model Y, za ňou Model 3 a Chevrolet Equinox, pričom v prvej desiatke sú aj dva modely Ford a ďalší Chevrolet. Tieto dáta potvrdzujú trend, že elektromobilita sa čoraz viac stáva doménou domácich výrobcov, podporovaných národnými politikami a cenovou dostupnosťou.

Používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. We use cookies to ensure the functionality of the website and, with your consent, to personalize the content of our website. View more
Nastavenia cookies
Súhlasím
Odmietnuť
Cookies
Zásady súborov cookies
Názov súboru cookie Active
Čo sú cookies? Súbory cookies a ďalšie technológie nám pomáhajú zlepšovať naše služby, pomáhajú nám analyzovať výkon webu a umožňujú nám pomáhať zákazníkom vo výbere správneho tovaru. V nastavení si môžete vybrať, ktoré cookies môžeme používať. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať. What are cookies? Cookies and other technologies help us improve our services, help us analyze website performance and enable us to help customers choose the right product. In the settings, you can choose which cookies we can use. You can withdraw your consent at any time.
Save settings
Nastavenia cookies